בוקר טוב! שאלה לגבי הריון

מיה :)

New member
בוקר טוב! שאלה לגבי הריון

התחלתי לעבוד במקום חדש לפני כחודש וחצי, ולאחר כחודש גילית שאני בהריון (חודש ראשון). הודעתי למעסיק והובטח לי שלא אפוטר. האם בכל זאת יכולים לפטר אותי בגלל ההריון? בתודה מראש.
 
מחלוקת מסויימת ...

לפי סעיף 9 לחוק עבודת נשים, אין מניעה לפטר אותך, כי את עדיין לא עובדת חצי שנה באותו מקום. אבל .... אם הפיטורים הם בגלל ההריון, אז אני חושב שאסור לעשות את זה. זה יכול להיות אסור גם מכח החובה להתנהג בתום לב וגם מכח חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, שאוסר להפלות עובד מחמת היותו הורה.
 

מיה :)

New member
תודה. את יכולה לפרט?

אפילו שהודיעו שלא יפטרו? האם צריך לעבוד תקופה מסויימת? ובכלל, איך זה עובד?
 
אני אתן לך ציטוטים מהחוק ...

בחוק עבודת נשים, סעיף 9(א): "לא יפטר מעביד עובדת שהיא בהריון וטרם יצאה לחופשת לידה אלא בהיתר מאת שר העבודה והרווחה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, בקשר להריון; הוראות סעיף קטן זה חולו הן על עובדת קבועה והן על עובדת ארעית או זמנית ובלבד שהעובדת עבדה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה ששה חדשים לפחות". בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, סעיף 2(א): "לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או משך שירות המילואים, כמשמעותו בחוק שירות בטחון (נוסח משולב), התשמ"ו-1986, הצפוי להם בכל אחד מאלה: (1) קבלה לעבודה; (2) תנאי עבודה; (3) קידום בעבודה; (4) הכשרה או השתלמות מקצועית; (5) פיטורים או פיצויים פיטורים. (6) הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.".
 

pumic

New member
אז ככה...

על מנת שהמעביד לא יפטר אותך בגלל הריון את צריכה לעבוד במקום בין 4 ל- 5 חודשים. לאחר תקופה זו הוא לא ראשי לפטר אותך בגלל שאת בהריון ויותר מזה לאחר חופשת הלידה מחובתו להחזיר אותך. במקרה שלך זכותו המלאה לפטר אותך ו/או לא להחזיר אותך לאחר חופשת הלידה.
 
ומה באשר ליחס בין חוק

ספציפי לחוק כללי? האם החוק העוסק ספציפית בנקודה, לא גובר על החוק הכללי? ולמה זו הפליה עקב הורות? אין מה להשוות הורות להריון. זו אופרה אחרת לגמרי. (בשאיפה העתידנית שלי, המין הנשי יצליח לגרום לגברים לאבד את שכלם ולהסכים להרות, אבל זו בהחלט שאיפה עתידנית) הריון זה מצב זמני, ואילו הורות היא מצב קבוע, הורות משותפת לשני המינים, והריון למין אחד. אני חוששת שהחוק מאוד מפורש, עובדת בותק כמו השואלת, אינה זכאית להגנת החוק.
 

מיה :)

New member
האם אני לא זכאית גם אם יעברו

6 חודשים ועדיין לא פוטרתי?
 
אם יעברו 6 חודשים, תהיי זכאית להגנה

של חוק עבודת נשים, כמו שציטטתי אותו קודם. זאת אומרת, למעביד יהיה אסור לפטר אותך, אלא אם הוא יקבל היתר ממשרד העבודה. למשרד העבודה יהיה אסור לתת היתר אלא אם המעביד יוכיח שהפיטורים לא קשורים להריון.
 
על ספציפיות, כלליות והורות.

אין כל ספק שהשואלת לא זכאית להגנה לפי חוק עבודת נשים. אבל חוק עבודת נשים לא אומר שמותר לפטר אותה בחוסר תום לב או בשל אפליה, ולכן - לא מתעוררת כאן שאלה של ניגוד בין חוק ספציפי לבין חוק כללי. חוק עבודת נשים נותן למי שעובדת לפחות חצי שנה, הגנה כללית מפני פיטורים בזמן ההריון, והמעביד יכול לפטר עובדת כזו רק אם הוא מקבל היתר וההיתר יינתן לו רק אם הפיטורים לא קשורים להריון. זאת ההגנה שהשואלת לא זכאית לה. זה לא אומר שמותר לפטר אותה ב ג ל ל ההריון. פיטורים בגלל הריון הם פיטורים מסיבה שלא קשורה לעבודה, ואני חושב שלכן ניתן לראות בהם פיטורים בחוסר תום לב. לגבי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, נכון שיש הבדל בין להיות בהריון לבין להיות אמא, אבל אני חושב שפרשנות הגיונית של החוק, תביא למצב שגם פיטורים בגלל הריון אסורים מכח אותו חוק.
 

shaio

New member
על חתו"ל ואפליה

האם פיטורין בעילה שאינה קשורה לעבודה הינם חוסר תום לב? הרי מותר לפטר אף ללא סיבה, ובלבד שהמעביד שומר על כנות נימוקיו (ונכונותם?). מכל מקום דעתך שזו אפליה ושניתן להכניס זאת לחוק שוויון הזדמנויות היא חיובית ונעימה בעיני.
 

calisto

New member
למיטב ידיעתי

שקשה להגיד עליה יותר מזה, המעביד יכול לפטר בשרירותיות מוחלטת, אלא אם חל חוק מסוים כמו חוק עבודת נשים או ה"ק. אני טועה כאן?
 

pumic

New member
הפעם ניסיתי להשתמש בזיכרון...

זכרתי על פי החוק שזה כמעט חצי שנה לא זכרתי בדיוק כמה לפי המלל שלך ראיתי שהחוק אומר חצי שנה.
 

r_yuvali

New member
הריון

אגב, אם את עובדת במשרד ממשלתי, יש לך עוד הרבה טיעונים טובים. וגם אם לא. לאור חוקי היסוד החדשים, ולאור תחולת עקרונות היסוד במשפט הפרטי (ובפרט, באמצעות מושג תום הלב) ניתן לטעון לשיקולים זרים ולחוסר תום לב בהחלטה לפטר על רקע הריון.
 

shaio

New member
הבטחה שלא יפטרו

נראה לי שההבטחה הזו מחייבת אותם שלא לפטר בגלל ההריון או בקשר אליו. הרי ההבטחה הזו היא חוזה ביניכם.
 
למעלה