ברכות חמות

ברכות חמות

אכן נשמע לי חיוני והכרחי. ואפתח בשאלה חשובה. את בטח מכירה את זה שילדים נמנעים מלומר את האות ר'. אמא שלי נקראת "כמלה" במקום כרמלה ,בפני האחיין המקסים שלי. וסבתא מייה הלוא היא מירה... ויש עוד בן דוד שהוגה בכל הזדמנות ס' במקום צ'
איך ניתן לאבחן מראש תופעות אלו?
האם נובעות מחוסר תשומת לב?
האם אפשר לדעת מראש?
מי אשם ואם בכלל יש כאלה? תודה . אשמח לתשובתך!
 
שלום ירדן...../images/Emo140.gif

ובכן... שני השיבושים שציינת-גם שיבוש של ר' וגם של צ' הם מן השיבושים הנפוצים בקרב דוברי עברית. לכל הגה יש גיל רכישה נורמלי שמצפים שהילד עד גיל מסוים ידע להגות בצורה תקינה. שיבוש של ר' אמור להיעלם בערך בגיל 4-4.5 , שיבוש של צ' נורמלי עד גיל 6-6.5 ואין טעם לבדוק אם הילדים צעירים בהרבה מהגילאים שציינתי, אלא אם כן כמובן יש חשד לבעיות אחרות של שפה ודיבור. חוסר תשומת לב אינו הסבר מספק לשיבושי היגוי, אך מובן שילד מפונק וילדותי-יכול לאמץ צורת דיבור ילדותית ולהתמיד בה,אולי הוא נהנה באופן משני מן התשומת לב (השלילית או החיובית) שעלולה להתעורר בגלל אופן דיבורו התינוקי. לעיתים ילד מ ת ר ג ל לדבר באופן משובש וקשה מאוד להתגבר על ההרגל-זה באמת קשה! (תארי לך שהיית צריכה להתחיל לומר ר' במבטא אחר ממה שאת רגילה? לא פשוט) ולעיתים הקושי הוא בהפקת ההגה -הילד פשוט לא מצליח לעצב את אברי ההיגוי לצורה הנכונה, ועל כן הוא משמיט את ההגה או משבש אותו. לא הייתי מבזבזת זמן על חיפוש אשמים... תופעות אלו רווחות ולעיתים יש נטייה משפחתית לשיבושי היגוי (לא בהכרח) כך או כך-שיהיה בהצלחה.
 
מודה מקרב לב..../images/Emo140.gif

על תשובתך המפורטת. נראה שאתמול אחי היה עם הילד אצל הקלינאית והיא אמרה שבשלב זה ניתן להפסיק את הטיפול. נמאס לילד שאומרים לו כל הזמן תגיד "כרמלה" "מירה" ועוד שאר תמלילים שמשובצת בהם האות ר' נראה שזה השתפר. יש לציין שהוא בן 4 אוטוטו וכולנו מקויים שהשיבוש יחלוף. תודה לך. אני אביר הלאה. ירדן
 
למעלה