חומריו האפלים ונרניה

האבק

New member
חומריו האפלים ונרניה

שלום לכל קוראי נרניה, יש לי שאלה קטנה - מי מכם קרא את 'חומריו האפלים' ו/או את המאמר של פולמן "הצד האפל של נרניה"? אני חושב שיש קשר חזק בין הסדרות, ולא קשר מקביל, אלא קשר של ניגוד. ידוע לכל שפולמן היה (ועדיין) מאד אנטי - כנסייתי , אנטי - ק"ס לואיסי וכו', ואפשר לראות את זה גם דרך המאמר שלו. אלו מכם שכן קראו את 'חומריו האפלים' - מה אתם אומרים על הסדרה לעומת נרניה? מה אתם אומרים על הביקורת של פולמן על נרניה?
 
אני קוראת את הספר הראשון כרגע

והאמת אני די מאוכזבת מהספר, אבל זה לא קשור
. באמת אפשר לראות הבדלים עצומים בין, לדוגמא, ליירה ולוסי.
 

האבק

New member
מאוכזבת? קשה לי להבין

הספר הראשון מקסים, לאיזה קטע הגעת? הבדלים עצומים ברור שאפשר לראות, אבל גם דמיון כלשהו יש. למשל גם העלילה של נרניה מתחילה בזה שלוסי מתחבאת בארון מעילים, וגם ההרפתקה של ליירה מתחילה בזה שהיא מתחבאת בארון מעילים ומצוטטת למלומדים.
 

freshlama

New member
קראתי את שתי הסדרות במלואן

את נרניה מאוד אהבתי. יש בשבעת הספרים האלה משהו מאוד תמים וילדותי, אבל בכל זאת גם עלילה נחמדה ומרתקת. את חומריו האפלים אהבתי גם כן, אני חושב שקצת יותר אפילו. קודם כל, כנראה בגלל שהאידיאולוגיה של הספר די תואמת את האידיאולוגיה שלי. וגם בגלל שלדעתי הספר כתוב בצורה מצויונת. מן הסתם הדיעה של פולמן היא כזאת על נרניה. הוא בא מנקודת מבט מסוימת ואוטם את עצמו לדברים אחרים. קוראים לזה חוסר פרספקטיבה.
 

האבק

New member
לא, לא מסכים

פולמן לגמרי לא כזה. פולמן אכן אדיאליסט כבד, והולך עד הסוף עם האמונות שלו, אבל אני לא חושב שהוא אוטם את עצמו. לפני שהוא מחליט משהו, הוא בדר"כ חוקר את זה לעומק, ורק אז נוקט צעדים - לפחות כך זה משתמע מראיונות ומאמרים שלו. פולמן הוא אתאיסט, ומכאן ברור שלא יאהב את נרניה. לא מדבר על העלילה עצמה, אלא על הבסיס של הסדרה, על המקור שלה. בנוסף, מי שיקרא את המאמר שלו "הצד אפל של נרניה" (בעברית, באתר 'חומריו האפלים') - אפשר לראות שהביקורת שלו לא מופנית רק על האלגוריות והרמזים הנוצריים שבסדרה, אלא גם אל הסידסטיות-משהו שיש בספר, בעיקר בספר האחרון. אגב - את מוזמנת לפורום חומריו האפלים (1511) אם אהבת את הסדרה, לאחרונה יש שם שוב דיונים מעניינים ורציניים
 

ToryMaster

New member
זה מעניין

לא חשבתי על זה אף פעם, אבל בהחלט אפשר למצוא כמה קווי דמיון. יהיה מעניין לכתוב מאמר כזה פעם.
 

האבק

New member
אני דווקא כתבתי מיני מאמר בנושא

פרסמתי את זה בעבר ב"קומונת חומריו האפלים" נושא: חומריו האפלים, נרניה ועוד כולם מכירים את דעתו של פולמן על נרניה ועל לואיס. כולם גם יודעים שפולמן הוא אתאיסט קיצוני - אך עם זאת, הספרים העיקריים שמהם לקח השראה הם שיא הנוצריות - "גן העדן האבוד" של ג'ון מילטון, עבודותיו של וילייאם בלייק וכו'. רבים אומרים ש'חומריו האפלים' זה "ספר תגובה" לנרניה, ואחרי קצת חשיבה בהחלט אפשר לראות כמה דוגמאות להקבלות בין נרניה וחומריו האפלים: המצפן הזהוב מתחיל עם ליירה המתחבאת בארון בגדים, מתוך סקרנות המובילה אותה לאירועים היביאו אותה לגילוי העולמות המקבילים, המסע לצפון והשלג, והיא משתמשת במעילים בארון כדי שתוכל לנוח עליהם. באריה, המכשפה וארון הבגדים, לוסי מתחבאת בארון בגדים (כחלק ממשחק), ועוברת דרך מעילים ומגיעה לעולם מקביל ומושלג ומפה מתחילה ההרפתקאה. פולמן פשוט משתמש באותם אמצעים: ילדה קטנה, ארון בגדים, מעילי פרווה, שלג – אבל המשמעות, האופי והכוונה הפוכים לגמרי. דוגמא נוספת להקבלה בין דמויות היא הגב' קולטר והמכשפה הלבנה. בספרי נרניה, המכשפה הלבנה היפה מדברת עם אדמונד ומפתה אותו שיחזור לטירתה לאחר שיביא את אחיו ואחיותיו, בעזרת שוקו חם ורחת לוקום. בחומריו האפלים, גב' קולטר היפה מפתה את טוני מקריוס (וילדים רבים אחרים) כשהיא מתנהגת כאישה נחמדה – ומציעה לו שוקו חם. אך עם זאת, טוני מקאריוס מת מוות נוראי, בעוד שאדמונד יוצא ללא פגע. המכשפה הלבנה נחושה להרוג את "בניו של אדם ובנותיה של חווה" מה שמזכיר את הקטע בו קולטר מגלה כי ליירה היא בעצם 'חוה' ושצריך להשמידה. חוץ מההקבלות, יש גם הפכים: אסלן הוא ההפך הגמור של הסמכות. אסלן הוא 'אלוהי', הוא חזק, הוא מגן על החלשים ופועל למענם, הוא אל שכולם יכולים לראות. הסמכות הוא 'חשאי' ולגמרי פתטי וחסר תועלת. בערך מאמצע הספר השני, ליירה הופכת להיות דומה יותר לסוזן. לאחר שסוזן מתבגרת לואיס מוציא אותה מהסיפור, מכיוון שהיא כבר לא מאמינה בנרניה, וזה מתואר כדבר רע. לעומת זאת, כשליירה מתבגרת וכבר לא יכולה לקרוא באלתיומטר, פולמן מבהיר שהתבגרותה היא דבר טוב. תיאוריה נוספת אומרת שפולמן בכוונה כתב עם התייחסויות לעבודותיהם של הרבה סופרים מאוקספורד. ליירה מתחילה את ההרפתקה שלה בארון בגדים (ק. ס. לואיס - נרניה); וויל מתחיל את שלו כשהוא עוקב אחרי חיה שעוברת דרך חור (לואיס קרול - עליסה בארץ הפלאות); מנהלת משק הבית בקולג' ג'ורדן נקראת גב' לונסדייל (קולין דקסטר, שבאוקספורד הבדיונית שלו קיים קולג' לונסדייל); להב שבור המחושל מחדש (טולקין - שר הטבעות); וככל הנראה עוד רבים. נראה כי רוב ספרי ההשראה של פולמן הם נוצריים, ומנסים להעביר מסרים נוצריים, אך פולמן משתמש בהם על מנת לבטא את שנאתו לכנסיה ולדת.
 

Fairywitch

New member
טוב,אז למרות שאני מנהלת פורום נרניה

אם הייתי צריכה לבחור- הייתי בוחרת בספרי "חומריו". לואיס מטיפני מדי, נוצרי מדי, שמרני מדי, ובספר האחרון בסדרה הוא הצליח ממש לעצבן אותי עם הגישה של "איזה מגניב זה למות, שיואו". מעצם התקופה שבה נכתבו ספרי נרניה- הוא גם ארכאי מדי. חסרים גם המון פרטים ביצירה שלו- הדמויות מאוד ריקות מבחינה פסיכולוגית. ואכן יש כאן ניגוד עמוק- פולמן אתיאיסט כמוני, מקורי מאוד בספרים שלו, קפדן על פרטים, הגיבורה שלו היא ילדה (פמיניזם
), הסוף לא קיטשי, אבל נוגע ללב, ובטח שלא מעצבן, והדמויות יותר מלאות ומרתקות. מסכן לואיס, קטלתי אותו פה, אה?
 

Fairywitch

New member
אחרי כל זה עוד ידיחו אותי מניהול../images/Emo6.gif

שומעת את קולו של דודי: "את לא אוהבת את לואיס- קישטה!"
 

האבק

New member
מסכים כמעט בהכל ../images/Emo13.gif

מי כמוך יודע את דעתי על לואיס ועל נרניה, אבל חשוב מאד להתחשב בתקופה שבה נכתוב הספרים. זו התקופה שבה שלט השובניזם וספריו של טולקין ולואיס היו מאבות הפנטזיה בעצם, לכן הספרים שלו כל כך ברורים וחסרי עומק, והדמויות כל כך שטוחות. זה שונה אצל טולקין, כי הוא השקיע את חייו בעולם של שר הטבעות ושאר ספריו, ובהחלט אפשר לראות את ההבדל. אגב בקשר לפמניזם - אפשר לזקוף לזכותו של לואיס שלוסי היא זו שמתחילה את כל העלילה, ולא איזשהו גבר. אבל זה לא מכפר על המשך 6 הספרים השובניסטים שלו. אני חושב שאם לואיס לא היה מנסה להכניס ולדחוף בכוח את כל הערכים הנוצריים והאלגוריות הללו לסידרה - הספרים היו נראים הרבה יותר טוב.
 

Oukami Kun

New member
חומריו האפלים ../images/Emo99.gif

בין הסדרות הטובות שיצא לי לקרוא. אני לא רואה לנכון להשוות בין הסדרות, כי כל אחת מהן פונה לקהל יעד אחר (במקור).
 

האבק

New member
אז איך אתה לא בפורום!?

חבל חבל, נשמח לארח אותך שם
1511 בקשר לסדרות - למה אתה מתכוון כשאתה אומר שהן פונות לקהל יעד אחר? שתי הסדרות הן סדרותת שמיועדות לילדים, אך חומריו האפלים יכול לפנות גם למבוגרים - שגם יבינו יותר את עומק הסדרה. גם בנרניה ילדים בדר"כ לא קולטים את כל הסדיזם/נוצריות שיש בסדרה עד לקריאה בגיל מאוחר יותר ואז הכל מתבהר ורואים את הסדרה באור שונה.
 
למעלה