כיצד מגיעים למחצבות מוחייבה שבדרום

השאלה לא מובנת

מה זה מחצבות מוחייבה? מוחייבה זה כפר ציורי ויפה הנמצא בממלכה האשמית (ירדן) ליד הירמוך ממזרח לחמת גדר. סמוך לכפר מוחייבה בנו הירדנים את סכר מוחייבה המטה את הירמוך לתעלת הע'ור המזרחית. אגב, בשנים 1967-1964, בזמן המלחמה על המים מול סוריה, תכננו הסורים להטות את מי החצבני אל סכר מוחייבה הירדני. את שרידיה של תעלת ההטייה הסורית ניתן לראות לאורך הגולן והגשר היפה על נחל סמך הוא חלק מפרויקט ההטיה הסורי. אל מוחייבה אפשר להגיע דרך טיול בירדן ואפשר גם לעשות עליה תצפית מכביש המערכת. יש לקחת בחשבון שלא תמיד הצבא מאפשר להגיע לשם. סמוך לירידה לחמת גדר יש שער, אם הוא פתוח ניתן לנסות להתקדם בכביש עד תצפית הכפר, זה לא רחוק, אבל אם סיור יבקש מכם לשוב על עקבותיכם אל תגידו שאני אמרתי לכם. אם אתם יותר אמיצים תנסו לרדת בכיב היורד מתצפית שלושת הגבולות, סמוך למוצב האו"ם הנטוש לא רחוק ממיצר. הדרך הזאת יפה בטירוף. פרט קטן נוסף: סמוך לתצפית מוחייבה יש מנהרה בהר שמסתיימת בלא כלום. גם המנהרה היא זכר לאותה תוכנית הזויה של הסורים להטות את הבניאס, ובמקום הזה לפני ההגעה אל סכר מוחייבה הם תכננו להעביר את מי הבניאס בתוך מנהרה. הכפר הוא יפהפה ויושב על מגוש טרוורטין ענק, זכר לאפיקו הקדום של הירמוך ויש בו מפל יפה הנופל אל הירמוך. יש בו גם תחנת רכבת של המסילה החיג'אזית שהמשיכה מתחנת צמח אל חמת גדר ממנה לדרעי.
 
מחצבת מוחיבה הצפונית

אלטרו,שים לב לתגובה של אורניהו בפורום של YNET.מסתבר שהיתה חפירה של מנהרה בשביל סכר מוחיבה גם בגדה הצפונית של הירמוך,כלומר שזה היום בשטח הישראלי, ליד כביש המערכת. אגב,צריך לזכור שישנם שני כפרים בשם מוחייבה :המזרחי יותר שהוא גם היפה יותר-עם בריכת שחייה ומפלון יפה,נמצא קרוב יותר לירמוך ולכן הוא נמוך יותר מבחינת הגובה הטופוגרפי,ונקרא מוחייבה א- תחתא. המערבי יותר נמצא גבוה יותר על המדרון של רמת אירביד-ולכן הוא נקרא:מוחייבה אל-פוקא.הישוב הזה הוא למעשה חדש יותר ובו גרו המהנדסים היוגוסלבים שעסקו בהקמת סכר מוחייבה בשנות ה-60.מכאן עולה הכביש הירדני לכפר אום-קייס שבשולי רמת אירביד,שבו שרידי הישוב הקדום גדרה (=גדר).
 
מאירי, בעניין המנהרה שהזכרת

את המנהרה הזאת גם אני הזכרתי בהודעה הקודמת והיא היתה בשטח סוריה ושייכת לתוכנית ההטיה הסורית. ככל הידוע לי אין לה קשר לסכר מוחייבה. זה שיש מוחייבה תחתא ומוחייבא פוקא זה ידוע לי אבל זה לא מקדם אותנו בעניין השאלה שנשאלה על מחצבות מוחייבה. אני מניח באמת שהשאלה התכוונה למנהרה הסורית. אגב, כל תוכנית הע'ור הירדנית נעשתה בהסכמתה של ישראל בעקבות תוכנית ג'ונסטון משנות החמישים לחלוקת מים בין מדינות המזרח התיכון. סוריה , כהרגלה, לא שיתפה פעולה עם הצעותיו של ג'ונסטון. ירדן וישראל קיבלו את הצעותיו ועל כן ישראל אפשרה לירדן להטות חלק ממי הירמוך לשימוש חקלאי. ישראל גם מכירה בכך שהירדן הדרומי הוא מקור מים משותף לה ולירדן וחלק מהסכמי השלום עם ירדן הוא העברת חמישים מליון מטרים מעוקבים מהכינרת לירדןכל שנה. זה נעשה מכיוון שיראל סוכרת את הכינרת ולא מאפשרת זרימת מים שפירים באפיק הירדן דרומה. לעומת זאת ישראל לא מכירה בכך שלסוריה יש זכות כלשהי על הירדן הצפוני או על מי הכינרת, ולכן אותה מנהרה נבנתה או החלה להבנות באורח חד צדדי על ידי סוריה על מנת להיות החלק האחרון של מפעל ההטייה של הבניאס ולמיטב ידיעתי אין לאותה מנהרה שום קשר לסכר מוחייבה הירדני.
 
סכר מוחייבה

אלטרו אתה קצת מערבב דברים.על השאלה של הבחור לגבי מחצבות מוחייבה הביא אורניהו בפורום של YNET את המקור המוסמך ביותר-כלומר דוח של הקרן לשיקום מחצבות,ובה ניקרא המקום בפירוש :מחצבות מוחייבה-צפון,כולל מפה ותמונה. ברור שמנהרה כזו בצד הצפוני של הירמוך היא חלק מהפרויקט של מאגר מוחייבה שבו היה צריך להיבנות סכר לרוחב הירמוך משני צדדיו ,וכך יווצר מאגר גדול שאליו הסורים רצו להטות לא רק את מי הבניאס,אלא גם את מי החצבני ומעין הווזני,וכן את מי הנחלים שזורמים מהגולן לירדן ולכינרת. לגבי תוכנית ג'ונסון,הסורים גם לא התחשבו בירדנים ובנו מאגרים גדולים על הנחלים ראקד,עאלן וחרירי שיורדים לירמוך וכך מונעים את הזרימה החורפית שהיא עיקר מי הירמוך,להגיע לירדנים.הירדנים בתגובה החלו להכין תוכניות למאגר גדול יותר במעלה הירמוך-באזור מקריין.לשם מגיעים אפיקי הירמוך מהר הדרוזים וגם מרמת אירביד.בסוף הם השלימו עם הסורים ולפני שנה הם גמרו לבנות את הסכר הגבוה במקריין,שנקרא "סכר האחדות" (אל וואחדה).
 
מחצבות נטושות

כנס לאתר של הקרן לשיקום מחצבות נטושות-מפת אפיקים: WWW.MINE-REC.MNI/GOV.IL/ STAIC/924.HTM
 
ברגעים אלו חזרתי משם...

היה יופי של טיול היינו כארבעים אופנועים גם שם,במוחייבה בתצפית על הכפר ממוצב זהר, וגם עשינו חלק נכבד מציר המערכת. החברה התרשמו מאוד,מהמתלול העמוק,של הרוקד הסורי. הבאתי לכם תמונות של עוד "עלמות חן" שצילמתי היום. אני אנוח מעט,לאחר פעילות של יומיים רצוף,ואשרשר תודה
 

בצנ

New member
המנהרה אל מול סכר המוחייבה ,שלא קיים, אינה חלק מתוואי ההטייה ! מי הטייה היו אמורים להישפך לרוקאד. מנהרה זו לצורך מתקנים של הסכר /להגנה עליהם מהפצצות ישראליות.
 

קבצים מצורפים

  • תוואי ההטייה.jpg
    תוואי ההטייה.jpg
    KB 348.8 · צפיות: 1
למעלה