שאלה בנושא סוכן נסיעות

שאלה בנושא סוכן נסיעות

אשמח לדעות של מי שמבין: הזמנתי כרטיסי טיסה ללונדון דרך איסת"א, קיבלתי הצעת מחיר לטיסה של British Airways ומסרתי מספר כרטיס אשראי. היום, למעלה משבוע אחרי השיחה, חוזרת אלי הסוכנת מאיסת"א ומספרת לי את הסיפור הבא: המחיר שהציעו לי הוא לו המחיר הסטנדרטי אלא במבצע של חברת התעופה (British); המבצע הזה הוא בתוקף עד יום לפני הטיסה שלי ולכן לא מכסה את הטיסה שלי; במערכת שבה הם משתמשים לראות את המחירים (מערכת כלל-ארצית, לא פרטית שלהם) מופיע פירוט המבצעים עם תאריך תחילת המבצעים אך ללא תאריך סיום; כאשר באה הסוכנת "לכרטס" את הכרטיסים שלי החברה (British) סירבה למכור אותם במחיר המבצע (כי אינו בתוקף לתאריך זה); לכן איסת"א לא ימכרו לי את הכרטיסים במחיר שסוכם. לבחירתי לשלם יותר, או לבחור טיסה אחרת (לא נוחה לי). טענתם: כל עוד הם לא "כרטסו", העסקה לא סגורה. דעתי: סגרנו עסקה בטלפון, וזו בעיה של איסת"א לספק לי את הכרטיס במחיר שסוכם. מבחינתי שישלמו את ההפרש על חשבונם, אותי זה לא ממש צריך לעניין. מה גם שפעולת ה"כרטוס" אינה תלויה בי וגם אין לי מושג מתי היא מתרחשת ולכן לא יתכן שהיא זו שקובעת את מועד סגירת העסקה. ניסיתי, כמובן, לדבר עם האחראי ועם המחלקה המשפטית, וללא הועיל. מה דעתכם?
 
אני מסכימה איתך

ולו ישוער שאתה תתן כרטיס אשראי שלא על מנת לרכוש כרטיס? היה עליהם להתריע בפניך מראש, שיתכן ויהיו שינויים בגלל שיטת העבודה שלהם.
 
שמח לשמוע

קודם כל, אני שמח לשמוע שאת מסכימה איתי. כבר חשבתי שאני לא בסדר (שזה מה שהם אמרו לי, דרך אגב!) בכל מקרה, השאלה היא מה כדאי לעשות. ושאלה נוספת: האם יש איזשהו תוקף לטענתם שהעסקה לא סגורה כי הם לא "כרטסו", ושהכל נובע מטעות שלהם? האם אני יכול לטעון שטעות כזו ודאי כבר קרתה להם המון בעבר אם הם עובדים כך, ולכן זו אחריותם? האם אני יכול לצטט איזשהו חוק שאומר שהעסקה למעשה נסגרה ולכן עליהן לעמוד בה?
 
החוקים

. חובת גילוי לצרכן [תיקון: תשמ"ח] (א) עוסק חייב לגלות לצרכן - (1) כל פגם או איכות נחותה או תכונה אחרת הידועים לו, המפחיתים באופן משמעותי מערכו של הנכס ; (2) כל תכונה בנכס המחייבת החזקה או שימוש בדרך מיוחדת כדי למנוע פגיעה למשתמש בו או לאדם אחר או לנכס תוך שימוש רגיל או טיפול רגיל ; (3) כל פרט מהותי לגבי נכס שקבע השר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת ; אולם תהא זו הגנה לעוסק אם הוכיח כי הפגם, האיכות או התכונה או הפרט המהותי בנכס היו ידועים לצרכן. (ב) הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם על שירותi14ג. עסקת מכר מרחוק [תיקון: תשנ"ח(2), תשנ"ח(3)] (א) בשיווק מרחוק חייב העוסק לגלות לצרכן פרטים אלה לפחות: (1) השם והכתובת של העוסק בארץ ובחוץ לארץ; (2) התכונות העיקריות של הנכס או של השירות; (3) מחיר הנכס או השירות ותנאי התשלום האפשריים; (4) מועד ודרך הספקת הנכס או השירות; (5) התקופה שבה ההצעה תהיה בתוקף; (6) פרטים בדבר אחריות לנכס; (7) פרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את החוזה בהתאם להוראות סעיף קטן (ג). (ב) בעסקת מכר מרחוק יספק העוסק לצרכן בכתב, בעברית או בשפה שבה נעשתה הפניה לשיווק, לא יאוחר ממועד הספקת הנכס או השירות, מסמך הכולל פרטים אלה: (1) הפרטים האמורים בסעיף קטן (א)(1) ו(2); (2) מחיר הנכס או השירות ותנאי התשלום החלים על העסקה; (3) האופן שבו יכול הצרכן לממש את זכותו לבטל את העסקה בהתאם להוראות סעיף קטן (ג); (4) שם היצרן וארץ ייצור הנכס; (5) מידע בדבר האחריות לנכס או לשירות; (6) תנאים נוספים החלים על העסקה. (ג) בעסקת מכר מרחוק רשאי הצרכן לבטל בכתב את העסקה - (1) בנכס - מיום עשיית העסקה ועד ארבעה עשר ימים מיום קבלת הנכס או מיום קבלת המסמך המכיל את הפרטים האמורים בסעיף קטן (ב), לפי המאוחר מביניהם; (2) בשירות - בתוך ארבעה עשר ימים מיום עשיית העסקה, ובלבד שביטול כאמור ייעשה לפחות שני ימים, שאינם ימי מנוחה, קודם למועד שבו אמור השירות להינתן. (ד) הוראות סעיף זה לא יחולו על עסקת מכר מרחוק של - (1) טובין פסידים; (2) שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי, אם המועד שנקבע למתן השירות חל בתוך שבעה ימים, שאינם ימי מנוחה, ממועד עשיית העסקה; (3) מידע כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995 7; (4) טובין שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן בעקבות העסקה; (5) טובין הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית. (ה) השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע עסקאות של מכר מרחוק, שאינן מנויות בסעיף קטן (ד), שהוראות סעיף זה, כולן או חלקן, לא יחולו עליהן. (ו) בסעיף זה - "מחיר הנכס" - מחירו הכולל של הנכס או של השירות, לרבות דמי ההובלה וכן כל תוספת או הוצאה אחרות שיחולו על הצרכן; "עסקת מכר מרחוק" - התקשרות בעסקה של מכר נכס או של מתן שירות, כאשר ההתקשרות נעשית בעקבות שיווק מרחוק, ללא נוכחות משותפת של הצדדים לעסקה; "שיווק מרחוק" - פניה של עוסק לצרכן באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלויזיה, תקשורת אלקטרונית מכל סוג שהוא, פקסימיליה, פרסום קטלוגים או מודעות, או באמצעי כיוצא באלה, במטרה להתקשר בעסקה שלא בנוכחות משותפת של הצדדים, אלא באחד האמצעים האמורים. 15 מכירה מיוחדת [תיקון: תש"ס] (א) עוסק שהודיע ברבים או במקום העסק על מכירה מיוחדת, יבהיר אילו טובין או שירותים כלולים בה ואילו טובין או שירותים אינם כלולים בה, את מחירם אצלו לפני המכירה ואת שיעור ההנחה או המהיר לאחר ההנחה וכן תנאי המכירה המיוחדת. (ב) הודיע עוסק על מכירה מיוחדת ורצה לשנות את הפרטים האמורים בסעיף קטן (א), יפרסם על כך הודעה באותה הדרך שבה פרסם את ההודעה הראשונה. (ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות כל דין בענין הצגת מחירים של טובין או שירותים עד כאן חוק הגנת הצרכן. מכאן חוק החוזים חלק כללי . כריתת חוזה - כיצד חוזה נכרת בדרך של הצעה וקיבול לפי הוראות פרק זה. i2. הצעה פנייתו של אדם לחברו היא בגדר הצעה, אם היא מעידה על גמירת דעתו של המציע להתקשר עם הניצע בחוזה והיא מסויימת כדי אפשרות לכרות את החוזה בקיבול ההצעה; הפניה יכול שתהיה לציבור. i3. חזרה מן ההצעה (א) המציע רשאי לחזור בו מן ההצעה בהודעה לניצע, ובלבד שהודעת החזרה נמסרה לניצע לפני שנתן הודעת קיבול. 5. קיבול הקיבול יהיה בהודעת הניצע שנמסרה למציע והמעידה על גמירת דעתו של הניצע להתקשר עם המציע בחוזה לפי ההצעה. לפי חוק הגנת הצרכן העסקה נחשבת לעסקה מרחוק, ויש לפרט בה את כל הפרמטרים הקבועים בחוק שבכללם התקופה שבה ההצעה תהיה בתוקף. במקרה שלך נקבת בתאריך ולא נאמר לך דבר משמע בתאריך זה העסקה בתוקף. אמנם לשירותי הארחה נסיעה וכו´ ההגדרה לא חלה, אבל רק אם זמן הנסיעה הוא תוך 7 ימים ממועד העסקה. העסקה הינה גם "מכירה מיוחדת" ולכן היה עליהם להבהיר אלו טובין או שירותים כלולים במכירה ואת כל התנאים כלומר היה עליהם להתריע בפניך מראש שבשלב זה או שאינם מסוגלים לתת לך תשובה אם המבצע חל, או להגיד שהוא לא חל. לפי חוק החוזים חוזה נכרת בהצעה ובקיבול. מי כאן המציע ומי הניצע זו שאלה מענינת, אבל חוזה ללא ספק נכרת, ועליהם לעמוד בו גם אם הם טעו - כיוון שטעות בכדאיות העסקה, אינה עילה לביטולה. טיסה נעימה.
 
מצוין. עכשיו מה לעשות?

יש לי 3 אפשרויות: 1. לוותר, ולקחת טיסה אחרת, שפחות מתאימה לי, אבל במחיר דומה. החיסרון הוא שזו טיסה שפחות נוחה לי. 2. לקחת את הטיסה המקורית, לשלם יותר, ולתבוע אחר כך את החזר ההפרש. השאלה היא איפה לתבוע ומה סיכויי ההצלחה. 3. לוותר לגמרי, ולחפש טיסה אחרת אצל סוכן אחר. השאלה היא האם אוכל בהמשך לתבוע אותם בכל מקרה על אי עמידה בחוזה, על כמה, ואיפה. מידע נוסף שהתגלה לי: הם עושים את התרגיל הזה להרבה אנשים. מה דעתך? איזו אפשרות נראית לך?
 
למעלה