שאלה לגבי פרק שלא הבנתי כראוי

nrmlsr

New member
שאלה לגבי פרק שלא הבנתי כראוי

שלום לכולם, יש משהו שלא הבנתי. הנה הציטוט החלקי: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק כא 1 כַּאֲשֶׁר הִתְקָרְבוּ לִירוּשָׁלַיִם וּבָאוּ אֶל בֵּית־פַּגֵּי, אֶל הַר הַזֵּיתִים, שָׁלַח יֵשׁוּעַ שְׁנֵי תַּלְמִידִים 2 בְּאָמְרוֹ לָהֶם: "לְכוּ אֶל הַכְּפָר אֲשֶׁר מִמּוּלְכֶם וּמִיָּד תִּמְצְאוּ אָתוֹן קְשׁוּרָה וְעַיִר אִתָּהּ. הַתִּירוּ אוֹתָם וְהָבִיאוּ אֵלַי. 3 וְאִם מִישֶׁהוּ יֹאמַר לָכֶם דָּבָר, תֹּאמְרוּ 'הָאָדוֹן זָקוּק לָהֶם' וּמִיָּד יִשְׁלַח אוֹתָם." 4 כָּל זֶה קָרָה כְּדֵי שֶׁיִּתְקַיֵּם דְּבַר הַנָּבִיא: 5 "אִמְרוּ לְבַת־צִיּוֹן: הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ, עָנִי וְרֹכֵב עַל־חֲמוֹר וְעַל־עַיִר בֶּן־אֲתֹנוֹת." 6 הַתַּלְמִידִים הָלְכוּ וְעָשׂוּ כְּמִצְוַת יֵשׁוּעַ. 7 הֵם הֵבִיאוּ אֶת הָאָתוֹן וְאֶת הָעַיִר וּלְאַחַר שֶׁשָֹמוּ עֲלֵיהֶם אֶת בִּגְדֵיהֶם הוּא יָשַׁב עֲלֵיהֶם. 8 רַבִּים מִן הֶהָמוֹן פָּרְשׂוּ אֶת בִּגְדֵיהֶם עַל הַדֶּרֶךְ וַאֲחֵרִים כָּרְתוּ עֲנָפִים מִן הָעֵצִים וְשָׁטְחוּ אוֹתָם עַל הַדֶּרֶךְ. 9 וַהֲמוֹן הָעָם שֶׁהָלְכוּ לְפָנָיו וְאַחֲרָיו קָרְאוּ: "הוֹשַׁע־נָא לְבֶן־דָּוִד! בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם יְהוָה! הוֹשַׁע־נָא בַּמְּרוֹמִים!" לא הבנתי מה הכוונה אתון קשורה ועיר איתה? האם ישוע רכב על אתון ולא על חמור? האם כוונת הכתוב שהעיר ירושלים מלאה אתונות ולכן נאמר ועל עיר בן-אתונות? אשמח לקבל תשובה לגבי החלקים הללו בפרק. בתודה מראש, יבגני.
 
על המשיח להיכנס לירושלים על חמור

התמונה הנפוצה ביותר בקרב עמנו על המשיח - היא כשהוא רוכב על חמור. ביהדות הרבנית החמור הפך לצבע לבן, שדבר שאינו מבוסס כלל בכתובים. בכל מקרה הסיבה לתמונה זו, היא בפסוק 9 פרק ט' בזכריה, וכפי שגם צוטט בברית החדשה, גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת וכמו שכתוב כך גם נעשה, וישוע המשיח נכנס לירושלים על חמור ועל עיר בן אתונות. אני לא בטוח שהבנתי את השאלה הראשונה שלך, כלומר, מה יש להבין? האתון היתה קשורה והעיר איתה. אתון הוא חמור ממין נקבה. אז ישוע רכב על חמור ממין נקבה. אני לא מבין את הענין גם של השאלה השלישית, כך, להבנתי בלבד, פשוט ניסחו את הפסוק- אני לא בטוח שיש כאן כוונה נסתרת כלשהי מאחרי המילה אתונות(ולא אתון). שתהיה שבת שלום
 

Gyongyos

New member
מנצל"ש

אהלן... שאלה האם משיחיים מבצעים טקסים אשר קשורים באופן ישיר לישוע? כמו לצעוד את הוויה דלרוזה, לאכול לחם ולשתות יין שהם הבשר והדם שלו ועוד טקסים שכאלה?
 

nrmlsr

New member
תשובה

כן. זה נקרא סקרמנט לחם הקודש וסעודת האדון או בקיצור אויכריסטה או בשם האחר הליטורגיה הקדושה. אצל המשיחיים מברכים על הלחם והיין בשם ישוע המשיח בלבד ואז אוכלים ושותים אך רק בתנאי שכולם נקיים מחטא אם משהו חטא בחטא אז עליו להתוודות בפני אחי הקהילה שאליה הוא שייך לפני שיזכה לקבל סקרמנט זה. אצל הזרמים הדתיים הסקרמנט מתבצע באופן שונה מזה המקובל אצל המשיחיים. בזרמים הדתיים של הנצרות הכהן בדרך כלל מברך על הלחם והיין ונדרש לצום שעה לפני קבלת לחם הקודש לעומת זאת אצל המשיחיים זה לא מקובל אך כן מקובל להתוודות בפני אנשי הקהילה על חטא בטרם יקבלו סקרמנט זה ואז ניתן לקבל אותו מבלי לחכות שעה. יש עוד סקרמנטים שהמאמינים המשיחיים מקיימים בהקשר לאמונה בישוע. בקשר לטקסים חוץ מהסקרמנט הזה אין טקס מיוחד מבחינת הסקרמנטים אצל המשיחיים חוץ מסקרמנט זה. אחד הסקרמנטים החשובים שאינם טקסים כמו טקס זה אלא סקרמנט להכנס לעול האמונה הוא סקרמנט הטבילה שאותו המשיחיים מקיימים בכל הקהילות אך סקרמנט האישוש(חתימת הקודש) איננו מקובל אצלם בדרך כלל אלא רק בזרמים הדתיים לפי מה שידוע לי. הלחם והיין הופכים מבחינת הטקס במישור הרוחני לגופו ודמו של ישוע כי שאמר:"זהו גופי וזהו דמי דם הברית החדשה עשו זאת לזכרי..." כלומר זה טקס רוחני והן סמלי בכדי שהמאמינים יזכרו את ישוע כפי שאמר:"אם לא תאכלו את בשר בן-האדם(לחם הקודש) ולא תשתו את דמו(יין הקודש) אין חיים בקרבכם(אין חיים רוחניים בקרבכם ואתם לא יכולים לגדול בחסד בלי סקרמנט זה)". מה שכתוב בסוגריים זוהי הפרשנות שלי לדברי ישוע ומה שבלי הסוגריים אלו הם דברי ישוע. בעקרון רוב הסקרמנטים שהמשיחיים מקיימים לפי הידוע לי הם: הליטורגיה הקדושה(סעודת האדון ולחם הקודש) בגירסה משלהם ששונה מאלו שבזרמים הדתיים,הטבילה(טבילה לצורך הצטרפות לאמונה וקבלת עול האמונה) ואולי גם תקדיש הנישואין(אך בגירסה משלהם ולא בגירסה הדתית אך לא בטוח) אך לא את כל הסקרמנטים. יש סקרמנטים שהמשיחיים שאינם שייכים לאף דת אלא רק לאמונה המשיחית לא מקבלים והם: האישוש(חתימת הקודש),הוידוי(וידוי בפני כהן מה שלא מקובל אצלם אלא בהקשר של חטאים בין אדם לחברו מקובל להתוודות בפני חברי הקהילה ומה שהוא חטא נגד אלוהים אז מתוודים עליו בפני אלוהים באופן אישי),סקרמנט המשיחה האחרונה(משיחת החולים) אותו מקובל לבצע בכנסיות רשמיות ולא בכנסיות לא רשמיות(קהילות משיחיות). כנסייה רשמית היא כנסייה שיש לה מוסד היררכי או שלטוני שמייצג אותה במדינה בדומה לנציג באו"ם לעומת כנסייה לא רשמית שאין בה לא היררכיה ולא אדם אחד שמייצג אותה ולכן היא בעצם נקראת גם קהילה משיחית משום שבה כולם מאוחדים ואין נציג אחד כמו אפיפיור אצלם או כמו ארכיבישוף\בישוף וכו'. הסקרמנטים בעלי האופי הדתי שקשורים לסמכות היררכית כמו הוידוי בפני אדם על חטאים בין האדם לאדם ואפילו בין האדם לאלוהים אינם מקובלים אצל המשיחיים בגלל האופי הדתי שסותר את האמונה המשיחית. הסמכת הקודש היא גם תקדיש שלא מקובל אצל המשיחיים אלא רק אצל המאמינים הקתולים והאורתודוקסים בזרמים הדתיים וכן בזרמים נוספים שפועלים בצורה שנראת היררכית דתית מה שלא מקובל אצל המשיחיים. בעצם המשיחיים מתסמכים רק על מעט סקרמנטים+מצוות מהברית החדשה בלבד שחלקן מבוססת על התנ"ך וחלקן הן חלק מתורת החסד כלומר מצוות שמבוססות הן על התנ"ך והן על תורת החסד עם מצוות חדשות שלא מוזכרות בתנ"ך וקשה מאוד לקיימן למשל המצווה:"אהבו את אוייבכם והיטבו להם" וגם מצוות רבות שרק מי ששוכנת בו רוח הקודש והוא נמצא תחת תורת החסד מסוגל לקיימן בתנאי שכמובן הוא גדל כל יום בחסד ובקדושה לאחר שנכנס לעול האמונה ולא מוותר ולא נחלש.
 

nrmlsr

New member
שכחתי לציין

בקהילה המשיחית המורה הוא רועה הקהילה אך הוא לא מעל כל המאמינים אלא שההבדל הוא שיש לו אחריות גדולה יותר מזו שיש למאמינים אבל הוא אותו הדבר כמו המאמינים המשיחיים כלומר שהוא חלק מהגוף המשיח המורכב מאיברים רבים בעלי תפקידים שונים אך הם שווים במהות שכן הם חלק מאותו הגוף בדיוק כמו בגוף האדם שלמרות שלאיברים שלנו יש תפקידים שונים עדיין זה לא אומר שאיבר אחד הוא טוב יותר מהשני אלא שיש לו יותר אחריות על שאר האיברים אך הוא שווה באותה מידה כמו כל האיברים והוא לא יותר טוב מאיבר אחר שהרי כל האיברים מרכיבים את הגוף והגוף לא יכול להיות מושלם ללא כל האיברים המרכיבים אותו וכך גם בגוף המשיח. גוף המשיח בתרגום לאנגלית הוא: The body of christ ובתרגום נוסף לעברית הוא: הגוף של ישוע(גוף המשיח) כלומר הקהילה הרוחנית של ישוע שבה כולם איברים של גוף אחד מבחינה רוחנית. הקהילות הן גוף המשיח ותפקידן לפעול לפי רצון המשיח,אם אדם אחד חוטא אז כל הקהילה לא תוכל להיות במצב של שלמות ולכן חשוב שכל איבר יהיה מאוחד ולא מפולג עקב מכשול החטא שעשוי גם להפיל בפח (במכשול) את המאמין הנושע ולכן חשוב שכל האיברים יהיו במצב של שלמות למרות שוני התפקידים ולכן כנסייה לא רשמית נקראת קהילה משיחית. אגב המאמינים המשיחיים גם מאמינים ברעיון שניתן גם כיום להתחיל לדבר בלשונות שונים(בשפות שונות) שלא היו מוכרות להם בעבר ושניתן לקבל יכולת זאת מרוח הקודש והיו מקרים כאלו המוזכרים בברית החדשה והן בתקופה שלנו שיש לא מעט אנשים שכן קיבלו אך בהתאם לרצון רוח הקודש ויש כאלו שקבלו יכולת להתנבות(לומר את העתיד) ויש כאלו שקיבלו יכולות נוספות אחרות מרוח הקודש בהתאם לרצון רוח הקודש הנובע גם מרצון האב והבן(ישוע).
 
חידוד ותיקון קל

בקרב היהודים המשיחיים, ישנם לצערי עדיין מעט חילוקי דעות לגבי סקרמנט הלחם והיין. בקהילה שלי למשל, אנחנו דוחים את הרעיון שהלחם והיין רק מסמלים את גופו ואת דמו של ישוע. אנחנו מאמינים שלאחר שרועה הקהילה מברך ומתפלל על הלחם והיין, הם נהייה עבורנו גופו ודמו של ישוע המשיח. את הדבר הזה לא ניתן כלל לתפוס במישור השכלי. זהו עניין רוחני לחלוטין, שמתחבר עם הפיזי. בקהילות רבות באמונה המשיחית, הלחם רק מסמל את גופו של ישוע המשיח, והיין רק מסל את דמו - לצער הרב, אך אני מאמין שגם בנושא זה רבים עוד יקבלו את ההתגלות המופלאה על הלחם ועל היין שהם נהפכים לגופו ודמו של ישוע המשיח(גם אם מבחינה פיזית אתה אוכל לחם ושותה יין). הווידוי בקהילה המשיחית, כן נעשה קודם כל ומעל הכל לפני אלוהים. ואחר כך לפני אדם בוגר באמונה(רועה הקהילה, זקן קהילה או אחד המנהיגים). אין בקהילה שלי לפחות מנהג שבו אדם צריך להתוודות לפני כל הקהילה, על חטאיו. אנחנו מתוודים כל הקהילה ביחד באופן כללי על חטאינו ומביאים באופן אישי את חטאינו באופן מפורט יותר לפני אלוהים.
 

Gyongyos

New member
שאלות נוספות

אשמח לדעת האם משיחיים מקיימים את המנהגים היהודיים הבאים: חבישת כיפה והנחת תפילין, חגים יהודיים ואילו, ברית מילה, טקס נישואין דתי ועם איזה כהן דת, האם שוברים כוס? בר/בת מצווה, טקס קבורה... בכלליות, אילו טקסי מעבר מקיימים באמונה המשיחית והאם יש חפיפה ליהדות. האם יש משיחיים שעונדים צלב או מגן דוד? תודה...
 
../images/Emo26.gif

אנחנו היהודים המשיחיים, חוגגים ומציינים את מועדי ה' שמוזכרים בתורה, פסח, שבועות, יום זיכרון תרועה(ראש השנה), יום הכיפורים, חג הסוכות. כמו כן אנחנו חוגגים את חנוכה, כחג של אור וניצחון עמנו על אלו שרוצים לכלותנו. ואת חג הפורים. אנחנו לא חוגגים את ל"ג בעומר, שאין לו כל בסיס תנ"כי ויש בחג זה אלמנטים של עבודת אלילים, השתחוות לקברי צדיקים, ודברים נוספים שקשורים בחג הזה. אנחנו גם לא מציינים את ט' באב, למרות שאנחנו כן חלקנו הגדול, צמים ביום זה לאות הזדהות עם אנשי עמנו. אנחנו מלים את בנינו, ומכניסים אותם לתוך ברית המילה של אברהם אבינו. לגבי חתונה, אנחנו מקיימים טקסים משל עצמנו, בהם ישנם אלמנטים רבים מהטקס של החתונה היהודית(שבירת הכוס, שבע ברכות, הקפת הכלה סביב החתן), אך בעניין זה כל זוג, עושה זאת עפ"י ראות עיניו, מה שנחשב עבורנו הוא לא הטקס הדתי, אלא שאנו נכנסים לברית אחד עם השני לפני אלוהים, ולכן כל זוג יקח את הדברים המשמעותיים ביותר לגביו בטקס הנשואין. חלקנו גם חוגגים את הבר מצווה או בת מצווה, כאות להתבגרות הילד וכניסתו לשלב חדש בחייו. את טקסי הקבורה אנו משאירים לחברה קדישא.(למרות שאילו היינו יכולים לעשות טקס משל-עצמנו היינו מעדיפים זאת, בכל מקרה עדיין לא נתקלתי במקרה בו היה טקס שונה מהטקס היהודי מסורתי). אני לא מכיר יהודים משיחיים שעונדים צלב, אני כן ראיתי מגן דוד שבתוכו יש צלב קטן. אם כבר עונדים, רובנו יענדו מגן דוד או את סמל המנורה. בעקרון, הדגש של החיים המשיחיים, הוא בחיים הפנימיים וולא החיצוניים, אנחנו חיים מהפנים לחוץ ולא ההפך. הפנים חשוב יותר עבורנו מביטויים חיצוניים שנמצאים בדת ומאבדים משמעות כיוון שהדגש בדת היהודית, האיסלמית וגם בדת הנוצרית מסוריתית, הוא מה שרואים כלפי חוץ, ורובם חיים מהחוץ אל הפנים.
 
למעלה