תמצית הישראליות א´

MARMELAD

New member
תמצית הישראליות א´

יום שבת, שמונה בבוקר, גיא מתעורר מוקדם. הוא מדליק את הרדיו ושומע שירים בעברית. הוא שוכב על השטיח, השמש מחממת אותו מבעד לדלת של המרפסת, העיתון על 500 מוספיו מפוזר על הרצפה. הוא קורא את המוספים לפי סדר העניין - מהכי פחות מעניין להכי מעניין, כדי לשמור אתהכיף לסוף. הוא שותה נס קפה. בעוד שעתיים שלוש הוא יילך לים. תרבות עברית או סתם חוויה ישראלית?
 

ציפי ג

New member
אני ראיתי אנשים

בארה"ב שחווים בדיוק את אותם חוויה, ובינם לבין הישראליות ישנו אוקינוס של מיילים, ושל מילים. זו חוויה אוניברסלית של אדם שיש לו יום חופשי והוא מבלה אותו בקריאת עיתון והאזנה לרדיו.
 

MARMELAD

New member
נכון, צודקת :)

כנראה שמה שישראלי בזה בעיניי הוא יותר התחושה שלי מאשר הדבר עצמו... אני אנסה להעביר את ההרגשה: השירים "רוצה להיות חבר של קבע....." "ילדות גדולות בוכות עכשיו..." "הייתה ליפעם נערה במשקפיים..." העיתון - ידיעות השמש - ירושלמית הקפה - נס של עלית האמת היא שגם בארה"ב היה לי המנהג הזה (יצא לי לגור בטקסס) רק ששם זה קצת אחרת השירים באנגלית, ולא ממש מוכרים לי העיתון - מוסף הקומיקס של העתוןשל יוסטון השמש - לא מגיעה מעבר לזגוגיות הקפה - פילטר כנראה שכל החוויה היא ישראלית בעיניי.. יכול להיות גם שזה בכלל לא ישראלי
 
חוץ מהשמש, הכל טכסטים ...

שמת לב ? אפילו הקפה, לא היית יודע שזה נס של עלית לולא הכתובת על הקופסא.
 

pitriya

New member
ואולי תמצית הישראליות היא..

ואולי תמצית הישראליות היא לנכס לעצמנו כל מיני דברים שכל העולם עושה ורק אנחנו מקנים להם חשיבות מיוחדת? מה רע בכך? אני עדיין הולכת לקרוא מעריב בשגרירות בכל עת חפצה, העתונים בעברית מתנהגים אחרת (פריקים יותר ונוחים להתפזר), רק חבל שאין לי גרעינים. "שבת בבוקר, יום יפה, אמא שותה המון קפה, אבא קורא המון עיתון ולי יקנו המון בלון.."
 

shellyland

New member
שבת בבוקר, יום יפה

אמא שותה המון קפה אבא קורא המון עיתון ולי יקנו המון בלון.... אני מניחה שהיינו רוצים לראות בתמונה השלווה הזאת את תמצית הישראליות, אבל לצערי היא ממש לא. הפסטורליה של שבת בבוקר לא מאפיינת רק אותנו.
 

ציפי ג

New member
שבת בבוקר יום יפה

אמא הולכת עם חמשת בניה מהר לבית כנסת, לקראת התורה של שבת זכור. בית הכנסת מלא מפה לפהבילדים ובנשים שבאים לקיים מצוות עשה. חוזרים מבית כנסת כל המשפחה ביחד. בעלי מקדש, אוכלים ארוחת בוקר, לוקחים ספר ביד, יוצאים לגינה, ומסתלבטים. ברקע אנישומעת את בעלי לומד גמרא עם הבכור, אח"כ לומד ספר יהושע עם השני. וכך מתנהל לו היום מתפילה לתפילה, מארוחה לארוחה, מסתלבט לסתלבט, מלימוד ללימוד, מספר לספר, עד להבדלה המסמלת את צאת השבת. לא שבת ישראלית, אבל שבת יהודית.
 

ציפי ג

New member
שבת ראשי תיבות

שינה בשבת תענוג. דרוש - שינה מלשון שינון. כדי ללמוד לא צריך עט מספיק ספר. הלימוד נעשה בע"פ. הלימוד בכתב אכן אסור.
 
מספרים על רבן...

אז אני לא זוכר על איזה רב מספרים, שלמד בשבת. אמר - רק הקריאה והשינון אינם חילול שבת - אלמד. אמרו לו שלשם כך ישתמש בנר - להאיר על הכתוב ובכך יחלל שבת. אמר - אשב ליד הנר ולא אחלל. ישב, למד ובלהט הלימוד קרב את הנר אל הספר, היטה אותו להגדיל את להבתו כך שייטיב לראות. חילל שבת. צר לי. אני לא זוכר מי הרב, אבל הסיפור לא שלי והוא בא ללמד שבשבת לא לומדים.
 

ציפי ג

New member
לא, זה בא להגיד שבשבת לא לומדים

ליד הנר, ושאדם לא יסתמך על עצמו. כל המהות של השבת היא הלימוד בצוותא. ישובים ליד שולחן שבת ואומרים דברי תורה. לומדים פרשת שבוע, (התימנים מהדרים שנים מקרא ואחד תרגום). אין כזה דבר לא ללמוד תורה בשבת.
 

ST

New member
בהמשך לדברי ציפי... ../images/Emo29.gif

רק רציתי להביא את הסיפור... "...מיתיבי לא יקרא לאור הנר שמא יטה. אמר רבי ישמעאל בן אלישע אני אקרא ולא אטה. פעם אחת קרא ובקש להטות. אמר כמה גדולים דברי חכמים שהיו אומרים לא יקרא לאור הנר. רבי נתן אומר קרא והטה וכתב על פנקסו אני ישמעאל בן אלישע קריתי והטיתי נר בשבת לכשיבנה בית המקדש אביא חטאת שמנה." (מסכת שבת, יב,ב) בזמן מסוים, נפסקה הלכה, שאומרת שאסור בשבת לקרוא לאור עששית (או משהו בסגנון, אני לא יודעת מה ההגדרה של הכלי הזה היום - בכל אופן - כלי עם שמן ובו פתילה). ההלכה נפסקה כיוון שאם התמעט האור בעששית, ברגע שמטים את הכלי עם השמן לאחד הכיוונים, מתרבה השמן בצד הזה (של הפתילה) וכך מתגברת הלהבה - דבר שאסור לעשותו בשבת, ובגלל שבאמצע השבוע רגיל האדם לעשות את הפעולה הזאת ללא מחשבה, חששו שמא יבוא לעשותה בשבת, וגזרו שאסור לקרוא בשבת לאור עששית... ומסופר על ר´ ישמעאל בן אלישע, שהוא החליט שהוא יזהר בענין הזה, ויקרא לאור העששית, למרות האיסור (הסייג)... בסופו של דבר, הגיע למצב שהוא לא שם לב, ובאמצע הקריאה היטה את העששית הזאת, ועבר... סתם לידע כללי... יש לי עוד מה לכתוב פה בפורום, אבל נראה איך יצא לי... בשורות טובות, אסתי.
 

עגנון

New member
הרב - רבי ישמעאל

רבי ישמעאל במסכת שבת, אמר שיקרא ולא יטה, וישנן שתי דעות אחת שרצה להטות והשנייה שהטה. ברם אין זה מלמד על עניין הקריאה אלא על העיון. ולא על עניין שבת, שבשבת לומדים אך בליל שבת אם הוא נמצא יחידי לא יעיין שמא יטה נר. ועיין במסכת שבת פרק שני ואכמ"ל.
 
למעלה