החלק הבא: הרים וגבעות

tlingit

New member
../images/Emo124.gif החלק הבא: הרים וגבעות

איך הכי כדאי לתכנן הוספת הרים או גבעות לדגם מאיזה חומרים אפשר ועדיף לבנות אותם כך שלא יתפרקו? ומה עם הרים וגבעות שנועדו רק לרקע ולא שרכבות יסעו עליהם? יש הבדל? אתם כמובן מוזמנים להעלות תמונות של הרים וגבעות מתוך הדגם שלכם, להסביר אילו שיקולים הנחו אתכם בעת הבניה שלהם, מי שיש לו טיפים או רעיונות מוזמן לתרום אותם וכמובן שהבמה תמיד פנויה גם לשאלות והתייעצויות
 
שיקולים בהקמת נוף לדגמי רכבות

ישנן שתי סוגיות (בעיות?) עיקריות שחשוב לזכור בעת תכנון ובניית תווי הנוף במערכת דגמי הרכבות שלכם: 1. משקל - מרבית המערכות נבנות על-גביח שולחות, כלונסאות או תמוכות, וחלקן גם אמור להיות מטולטל ממקום למקום (בין חדרים, במכונית וכיו"ב). לפיכך, מומלץ להביא בחשבון רק פתרונות קלי-משקל. לדוגמה, מאוד מפתה לשלב סלעים של ממש בנוף הררי, מכיוון שנראים מאוד מציאותיים, אולם העלות של צעד כזה, מבחינת משקל, היא גדולה מאוד, ועלולה להביא בטווח הארוך (חודשים ואפילו שבועות) לשקיעות ועיקומים בלוח המצע שלכם. 2. מציאותיות - כמובן שסעיף זה לא רלוונטי בהכרח לכולם, אבל מי שמחפש ליצור העתק מוקטן של המציאות חייב לזכור שלמרות שמסילות הברזל הן בדרך כלל בעלות תוואי שטוח למדי, כל שאר הנוף רחוק מאוד מכך - אפילו השדות בעמק יזרעאל אינם שטוחים כלל ועיקר. לכן, הפתרון הנפוץ של הנחת מסילות על גבי דלתות או שולחנות ישנים הוא בעייתי מבחינה זו (וגם מבחינות אחרות, כמו משקל ועמידות במשקל) - קל להוסיף למשטחים בליטות, אבל קשה ליצור בהם את השקעים הרבים הדרושים מתחת למפלס המסילה. (( מי שלא מבין את כוונתי בסעיף 2 מוזמן לצאת לטיול קצרצר ליד כל קטע שיבחר של רכבת ישראל או של חברת הרכבות הקרובה למקום מגוריו ))
 
שיטות ליצירת דגמי נוף

למעשה, השיטה הטובה ביותר ללמוד אודות יצירת נוף עבור דגמי רכבות (מלבד התנסות מעשית, כמובן) היא קריאת החומר הרב הקיים בנושא - הן בספרים והן, במידה רבה, באינטרנט - חפשו ב-Google צירופים כמו - model railway landscape (אם מישהו רוצה את המקבילות בשפות אחרות, שיגיד). אבל לדוברי העברית אין עדיין מקורות כתובים טובים לנושא, אז להלן כמה דוגמאות, בקצרה: - יצירת מבנה הנוף - מרבית השיטות מתבססות על שילוב של ציפוי עם שלד כלשהו, ולכן השלב הראשון יהיה כמובן יצירת השלד. השיטות הנפוצות הן: - פרופילי עץ מנוסרים לצורה המתאימה - שכבות עץ/קרטון בצורת קווי גובה (כמו במפה טופוגרפית) - חתיכות קלקר שבורות (מאריזות וכיו"ב) - כל חומר קל, מוצק ובר נפח שניתן לחברו בקלות לשלד המבני של ה-'לוח' שלכם ושניתן לחבר אליו בקלות דברים אחרים - ספוג, קרשים, נייר עיתון מקומט וכיו"ב. - בסיס הציפוי - את מרבית 'שלד' מבנה ההרים יש לצפות על מנת ליצור את תבנית הקרקע. השיטות הנפוצות הן: - רשת לול ועליה גזרי נייר עיתון טבולים בדבק פלסטי מדולל - רשת עדינה ועליה רצועות גבס או חומר דומה - במקרה של שלד לפי קווי גובה - כל חומר מילוי (כמו עיסת נייר, חימר או גבס) שיחליק את השלד לכדי פני שטח - ניתן להשתמש בחומרים כבדים יחסית מפני שהכמות קטנה יחסית אם מקפידים על אופן יצירת השלד. - גימור - כיד הדמיון הטובה - כמו בכל שלב ובכל היבט של התחביב, מומלץ להסתכל על המציאות שרוצים לחקות ולנסות למצוא את הפתרונות המתאימים - יצירת הנוף המדברי של הנגב תהיה כרוכה באתגרים שונים מאוד מאלו של דימוי 'היער השחור' בדרום מערב גרמניה. חומרים שכדאי לשקול (בנוסף לאלו הזמינים מסחרית): - אבקות צבעוניות (גם כאלו שיש בבית - קפה, אפר סיגריות, תבלינים - אבל כל אלו דורשות ציפוי בדבק מדולל כדי למנוע ריקבון וריחות) - צבעים מכל הסוגים, בהתאם ליכולות האמנותיות - צמר גפן וסיבי מברשות ישנות יכולים לעזור בדימוי צמחייה נמוכה - עיסת נייר (בדבק פלסטי מהול)
 

shimonfu

New member
הרים וגבעות

כדאי ליצור הרים וגבעות יש לקחת בחישובי התקנת המסילה יצירת הפרשי גבהים,מצורפת תמונות להדגמה,בהמשך מכסים אותם בכיסוי בסיסי תוך יצירת צורה ראשונית ,ונותר בכיסוי החיצוני לפי רצון היוצר הדמיון והכישרון,לשאלה עם איזה חומרים ,המגון גם של הבסיס רחב ושל הכיסוי עוד יותר,החל ברשת ואפשר מכמה סוגים המשך במיפוי בסיסי של ניר עיתון מרוח בדבק פלסטי שמתקשה ויציב המשך בבד ספוג מי גבס וחומרים נוספים,ולתפאורה הסופית ישנם מאות חומרים יחודים לכך כולל עשרות סוגי דשא חול אבנים עיצים שיחים ועוד,ובאלתור ישנם מאות נוספים חול עדין בצבעים למניהים ועוד חומרים עם אבקות צבע ופיזורים שונים,בסבלנות שמחיב התחביב הזה ועם הנסיון מגעים לכך,כדאי להעזר מספרות הדרכה לענין ובודאי באנשים שכבר בענין ובעלי נסיון,כנאמר חכם מחכים גם מנסיונם של האחרים,אשמח לעזור במידה ומישהו יתקע נקודתית גם,וזה המעט בנושא רחב כים,כי כל העולם הוא נוף בעצם,ואנחנו רכבתים בתוכו,בברכה שמעון
 

tlingit

New member
כמה שאלות, אם אפשר ../images/Emo13.gif

תודה לכם, חן ושמעון, על ההסברים והתמונות להמחשה
הארתם כמה נקודות שלא תמיד חושבים עליהן מראש. הדברים העלו אצלי כמה שאלות, אשמח להתייחסותכם, וכמובן לכל מי שירצה להוסיף
לא לגמרי הבנתי איך יוצרים מראש שקעים, או איך נמנעים מהבעיה שחן הצביע עליה של שימוש במשטח ישר כבסיס
האם אפשר להשתמש בעיסת נייר או שזה לא יחזיק מעמד בעומסים הנדרשים?
מה לגבי זוויות השיפוע?
 
המנעות מאפקט המישור

ישנם בוני דגמים מנוסים שמאמינים שהדרך היחידה להקים מערכת דגמי רכבות היא על בסיס שלד מקרשי עץ - שלד כזה הוא קל וחזק, ומכיוון שהוא יוצר רק את המסגרת, ממילא יצירת הנוף תיעשה בכל גובה שהיוצר רוצה, ומסגרת העץ יכולה להיות מעוצבת כך שתתמוך בכל צורת נוף דרושה. הבעיה עם השיטה הזאת היא שצריך בשבילה מיומנות נגרית מסוימת (לא מאוד גבוהה, אבל מיומנות) וצריך בשבילה גם חומרים מתאימים - קרשים וברגים באיכות גבוהה - וכלים כמו מסור חשמלי (Jig-Saw) ומקדחה טובה. לכן רבים מאיתנו פונים לפתרון הפשוט והזמין של דלת או שולחן ישנים, או 'סתם' קרש גדול שמצאנו/קיבלנו. קודם כל צריך לזכור שגם משטחים כאלו דורשים תמיכה חזקה אם לא רוצים שיתכופפו ויקבלו 'בטן' אחרי זמן קצר, ולכן ממילא נידרש לבצע מעט עבודת נגרות (או מסגרות, לבעלי מיומנות בריתוך). אז יוצרים עמקי נחלים מתחת למסילה שמונחת על דלת ישנה? הפתרון הכי יעיל הוא כנראה לא להניח את המסילה על הדלת, אלא להגביה אותה במידת מה (למשל 10 ס"מ), יותר גבוה מהסוללה שממילא היא מונחת עליה בדרך כלל במציאות. בשביל להגביה כך את המסילה צריך ליצור משטח משנה לאורך התוואי שלה, לדוגמה באמצעות לוחות בלזה (שלא דורשת ניסור של ממש אלא מספיק סכין חיתוך חזק) ולתמוך אותו במרווחים על-ידי חתיכות עת או כל דבר אחר שימלא אחר הדרישות - קשיח ובר חיבור לבלזה ולמשטח הבסיס. אחרי שיצרנו מסילה מוגבהת, נוכל ליצור את הנוף כרצוננו, עם עיסת נייר או כל שיטה אחרת שהוזכרה - הנוף בדרך כלל לא נושא עומסים, ואפילו אם יתקמט או יתעוות, זה לא אמור להשפיע על המסילה אותה הנחנו על משטח מחוזק. לגבי ענייני השיפוע - השיפוע מאוד משפיע על המסילה, אבל רק היכן שיש מסילה - הרי יש קטעים נרחבים של הנוף ללא מסילה, שם נוכל ליצור שיפועים ככל העולה על רוחנו, כמו במציאות. חשוב מאוד להקפיד על הגיאומטריה האנכית והאופקית של המסילה - ללא שיפועים חדים, חיבורים טובים בין המסילות וכיו"ב - אבל חשוב לא פחות להקפיד שהגיאומטריה לא תשתנה לאורך הזמן בגלל שקיעת הלוח או המשטחים עליהן מונחת המסילה, ויש לחזקם בהתאם, דבר שלא קשור בכלל לשאר הנוף, כאמור.
 

tlingit

New member
../images/Emo51.gif עוד שאלה - אולי עניין של דעה

האם יש טעם לחלום על רכבת שנוסעת בהרים רוב המסלולים או שזו עבודה קשה מדי לבנות כזה דגם ועיקר התפקיד של הרים הוא כרקע מרשים לדגם?
 
הרים ודגמי רכבות

אני לא בטוח שהבנתי את שאלתך - "רכבת שנוסעת בהרים רוב המסלולים" - את מתכוונת למסילה שעולה ויורדת כל הזמן? כמו רכבת הרים בלונה פארק?
 

tlingit

New member
מסלול הררי

הכוונה לרכבת שהמסלול שלה נמצא רובו בהרים, כמו מסלול הרכבת לירושלים למשל (מעבר לבית שמש)
 
רכבות בהרים

מי שמחפש רכבת שנוסעת בהרים יכול לבחור ממגוון של מקומות בעולם, מהקו לירושלים (אותו הזכרת) דרך שפע הרכבות ההרריות של שווייץ ועד לאנדים שבדרום אמריקה. המגבלות הן במקום הזמין לכם וביכולת ליצור הרבה דגמים של 'הרים' עם הגימור המתאים (ההרים סביב ירושלים הם בעלי מראה שונה מאוד מאלו של האלפים או של ההמלאיה). צריך גם לזכור את המגבלות של השיפוע של המסילה - אם רוצים שרכבות ממש יוכלו לנסוע על המסילה, חייבים לשמור על שיפועים סבירים, בדיוק כמו במציאות. כמובן שאם מתעקשים בכל זאת על שיפועים חריגים, יש פתרונות - כמו במציאות. הפתרון הנפוץ ביותר הוא הנעה בעזרת גלגלי שיניים - חפשו בגוגל Rack Railway, Cog Railway או בגרמנית Zahnrad Bahn. במערכות כאלו, בעליות התלולות מותקן במסילה (בדרך כלל באמצעה) פס משונן, ולקטרים או לקרונועים יש בנוסף לגלגלים הרגילים גם גלגלי שיניים מונעים, שמשתלבים בפס המשונן באותם קטעים. אפילו בלבנון השכנה היה קו אחד כזה, עם קטרי קיטור שוויצריים מקסימים שהובילו מבלים לחופשות סקי בהרי הלבנון, אולם הוא נהרס במלחמת האזרחים שם. אני יודע שחברת פליישמאן (Fleischmann) הגרמנית מייצרת קטרים ומסילות מתאימים לגלגלי שיניים ב קני המידה N ו-H0, וניתן למצוא אותם באתר שלהם על-ידי חיפוש המילה Zahnrad. אני חושב שיש גם עוד יצרנים, אבל לא מצאתי מי הם, וגם לא ברור לי עדיין לאיזה שיפועים ניתן להגיע עם המערכת של פליישמאן. דרך אגב, פתרון נפוץ לבעיה של מקום (שמגבילה גם את רדיוס העקומות שניתן להשתמש במסילות) הוא מידול בקנה מידה קטן יותר - N או אפילו Z, אבל מי שרוצה עקומות חדשות כמו N ודגמים גדולים ומפורטים כמו H0 יכול לפנות לרכבות עם מסילה צרה (כלומר, פחות מ-1435 מ"מ במציאות או הערך המתאים בדגם) - חפשו באינטרנט את המונחים H0n ו-H0m עבור הסוגים הנפוצים ביותר של דגמי רכבות צרות.
 

tlingit

New member
כלומר מסלולים הרריים תופסים שטח רב?

משום שאני באמת התכוונתי למסלולים סבירים, בלי "עזרים טקטיים"
ולכן חשבתי למשל על הרכבת לירושלים שצריכה לעשות לא מעט "זיגזגים" למען השמיר על השיפוע הראוי ד.א. מהם השיפועים הסבירים?
 

jak111

New member
שיפוע סביר

שיפוע סביר הוא 3% כלומר לאורך מטר מסילה שינוי הגובה הוא 3 ס"מ.
 
למעלה