אופן כיוון שסתומים וטיימינג ב- HM450X

M O R M

New member
אופן כיוון שסתומים במנוע מרובע פעימות HM450X

עד כה רק מדדנו ורשמנו את מידות המרווח של השסתומים השונים מבלי לפרק שום מידה . פעולה זו רצויה כאשר מטפלים באופנוע טיפול תקופתי (אצלי בספר רשום כל 3 מרוצים (?) מה זה?) בהנחה עתה שאנו רוצים לכוון ממש בפועל את השסתומים נצטרך לפרוצדורה הרשומה כאן. א. ניתן לבחור בין שיחרור שרשרת הטיימינג וכיוון טיימינג מאוחר יותר לבין (ב) ללא כיוון טימינג. ב. אם בחרתי לא לכוון טיימינג אקשור את שרשרת הטיימינג לגלגל השיניים העליון עם אזיקון מהודק אליהם ואפתח שסתומים. אני מעדיף לפתוח לגרז לכוון שסתומים בנחת בנוחות בלי להתקמצן על פעולות
 

M O R M

New member
מברג טסטר בשקל מחליף כלי מיוחד לטיימינג

כדי לשחרר את שרשרת הטיימינג עלינו לשחרר את המותחן האוטומטי של השרשרת טיימינג. המנגנון בנוי ככפיץ שמסתובב אוטומטית לשמאל ודוחף את המותחן טיימינג. על מנת לטפל בנושא הטיימינג יש צורך לשחרר את המנגנון המוחתן. עבור זה ישנו כלי מיוחד של הונדה הנקרא "משחרר מותחן טיימינג אוטמטי" מאוד רצוי לרכוש אותו - הוא עולה ב- EBAY כ- 60$ אבל.... אפשר להשתמש במקומו ובהעדרו בתרגיל הבא. לוקחים מברג טסטר שעולה שקל בשוק בטירה (למיאין מברג טסטר קטן שהפסיק לפני שנים לתפקד כטסטר) ואזיקון. פותחים את בורג מותחן הטיימינג ודוחפים את המברג טסטר ומסובבים ימינה עד הסוף. כאשר המברג טסטר נעצר משמעו שמותחן הטיימינג מתוח עד הסוף. עתה אם אקשור עם אזיקון את הטסטר לכבלים מימין הוא ישאר במקומו עם מותחן טיימינג סגור. כעת שרשרת הטיימינג רפויה לחלוטין וניתן לשחרר אותה ממקומה.
 

M O R M

New member
גלגל השיניים של שרשרת הטיימינג מחובר

עם 2 ברגי אלן לציר גל הזיזים (גל זיזים = CAMSHAFT קאמשאפט).
 

M O R M

New member
עם מפתח T10 פותחים את ארבעת ברגי CAMSHAFT

ציר גל הזיזים = הקאמשאפט מחובר לראש במנוע עם 4 ברגי 10 בכוח 14 ניוטון מטר (זה די חזק עבור מפתח T10 ) לשם תחושה ידית מפתח T10 ניתנת לסגירה בכח יד נורמלי בערך ב- 10 ניוטן מטר . כדי לסגור את הברגים הללו עם מפתח מומנט בכח 14 יש לסגור תחילה בהצלבה בכח יד לכמעט 10 ניוטן מטר ולבסוף עם מפתח מומנט בכח 14. שים לב ששני הברגים הקידמיים (ליד שסתום הפלטה ) ארוכים יותר משני הברגים האחוריים (ליד שסתום היניקה)
 

M O R M

New member
קושרים את שרשרת הטיימינג בחוט אמין

על מנת לוודא שלא תיפול לוך המנוע למטה. אזהרה: אם בורג , שייבה או לכלוך יפול לתחתית המנוע דרך פתח שרשרת הטיימינג אממ...הלך עליך !! הזהר ושמור על עבודה איטית זהירה ונקיה. אפשר ורצוי לדחוף סמרטוט נקי לתוך החריץ כדי למנוע פאשלות. משחררים בורג אחד אלן של גלגל השיניים. מסובבים עם כיוון השעון את המנוע (אפשר עם הקיק סטרטר אפשר עם אלן ארוך מתחתית המנוע על הציר.) 180 מעלות ומשחררים את הבורג השני. כעת מוציאים את גלגל השיניים - ראה שלא יפול לך כלום למטה...ראה הוזהרת!!
 

M O R M

New member
ראה בתמונה את מוט מפחת הקומפרסיה האוטומטי

זכור היכן הוא נכנס בציר הקאמשאפט נדון עליו בהרכבה.
 

M O R M

New member
כעט מסירים את הקאמשאפט לגמרי

וחושפים את קפיצי השסתומים. הזהר שאף שימס ופחית לא יפלו לך בעת ההסרה לתוך המנוע. הסר בזהירות וודא שלא תאבד את סדר השימסים (שימים) ובטח שלא יפול לך למנוע מה שיכול לגרור אובארול....הזהר!! הבט היטב בתמונה זו והבחן במספר פרטים: א. ההסרה של גל הזיזים נעשית תוך הסבה לימין (כן כמו בסדר פסח ) האופן איטי , סבלני עם נטית היד לכיוון צד ימין של ראש המנוע (על מנת להתרחק משרשרת הטיימינג המהווה סכנת ניפלת שימסים לחור המנוע.) ב. בתמונה רואים שגלילי מכסי הקפיצים יחד עם שני השימסים של היניקה נדבקו מהשמן לגל הזיזים . ג. בתמונה רואים שאני אוחז בגלילים מלמטה על מנת למנוע מהם ליפול למנוע. ד. להיכן שהאגודל מצביע נמצא במרכז גל הזיזים עיגול אשר דרכו עובר הגליל של מנגנון מפחת הקומפרסיה (נדון בו יותר מאוחר ) רק הבחן בו.
 

M O R M

New member
הנח בזהירות את גל הזיזים על נייר סופג נקי

הקפד טוב טוב לא לאבד את סדר השימסים כי מיד נזדקק להם ולמידתם. שים לב שבשלב זה רשום לך מידות המרווחי שסתומים הקיימים לפני הפרוק לארבעת השסתומים.
 

M O R M

New member
מגנט אנטנה הוא כלי מצויין לצורך העניין.

מגנט קטן וחזק שנמצא בקצה מוט טלסקופי דמוי אנטנה של רכב יעיל מאוד בהוצאת השימסים הנותרים. שוב שים לב שהשימסים (שימים - שימסים = דיסקיות מתכת בקוטר סטנדרטי של כ- 9 מילימטר ובעובי משתנה בהתאם לדיסקה). לא יתבלבלו לך בסדר שלהם אחרת תכוון לא נכון את השסתום.
 

M O R M

New member
עתה נזדקק לשרותיו של מיקרומטר דיגיטלי

ניתן להשתמש במכאני - אני מעדיף מיקרומטר דיגיטלי .
 

M O R M

New member
אופנוע CRF450X של הונדה מכונה אמינה

אחרי 18000 ק"מ השסתומים נמצאים בטווח הנורמל ואינם ממש נדרשים לכיוון. זכור 0.16 ליניקה ו- 0.28 לפלטה בטולרנס של 0.03 מלילמטר . מכאן השסתומים בסדר. יש לקחת בחשבון שגיאת מדידה ודיוק מדידה (רצוי למדוד שסתומים לפחות פעמיים שלש לפני הפרוק) אולם לשם התירגול מכוון קצת יותר מדוייק אם אפשרי הדבר.
 
שאלוהים יעזור לך. עד לשלב הזה הגעת

בשביל לגלות שמרווח השסתומים בטווח הנורמל? למה?
 

M O R M

New member
אפשר להשתמש בכל מגנט לצורך הנוחות

עדיף מגנט אנטנה - הוסף אותו לרשימת הכלים זה כלי רב שימושי בעיקר לכאילו כמוני שנוטים להפיל ברגים....
 

M O R M

New member
עתה נמרך בשכבה דקיקה עם מוליבדן גריז

גריז מולקוט G-N PLUS הינו גריז המיועד להחלקה ראשונית בהרכבה של חלקי מנוע עם מייסבי החלקה. אין חובה להשתמש דווקא בגריז הזה (למרות שזה מצויין בספר ) זהוא גריז מאוד מאוד יקר ונמכר בשפורפרת של 50 גרם . חשוב לא להגזים בכמות הגריז - מדובר בכמות מזערית עד הגעת השמן למיסבים . בעיקר הוא משמש אותי "להדבקת " השימסים למקום כדי שלא יפלו. נבדוק שוב שהמנוע נמצא בנקודה מטה עליונה של נקודת העבודה (אם נרכיב בנקודה מטה עליונה של נקודת הפלטה הניצוץ לא יגיע בזמן.) לכן חשוב לפני שיחרור שרשרת הטיימינג להחזיר את המנוע לנקודה זו ורק אז לשחרר את הברגים של הטיימינג. מרכיבים את ארבעת ברגי הקאמשאפט (לזכור הקדמיים ארוכים האחוריים קצרים) בכוח יד עדין עם מפתח T10 ובהצלבה . בהמשך נסגור עתה נחזור למנגנון מפחת הקומפרסיה האוטומטי. הציר שלו עם הגליל שהודגם בתמונה קודמת עם הדגשת האגודל נמצא באמצע הקאמשאפט. אם נביט עליו כשכל העסק בחוץ בקפידה נראה שיש לו מגרעת בגליל . אם נכוון את המגרעת למעלה יכנס ציר המפחת קומפרסיה למקומו כך שסיבוב הציר מפחת קומפרסיה יניע את הגליל לימין ושמאל. נסה לבצע זאת על יבש בחוץ כדי להבין המבנה. (ראה איורים בספר רכב) עתה איך המפחת קומפרסיה האוטומטי עובד? על גלגל השיניים של הטיימינג קיימת משקולת בעלת קפיץ . כאשר המנוע נמצא במהירות נמוכה (מצב התנעה) הקפיץ של המשקולת מספיק חזק לסובב את ציר המפחת קומפרסיה כך שהגליל מוסט לתוך מסלול הביצתי של שסתומי הפלטה. משמעו ששסתום הפלטה יהיה מעט מעט פתוח בעת התנעת האופנוע. כעט כאשר המנוע ידלק ויתחיל להאיץ את הסל"ד תגבר משקולת המנגנון על הקפיץ שלה ומפחת הקומפרסיה האוטמטי יסגור (או לא יפריע על ידי הגליל ) לשסתום הפלטה להסגר עד הסוף). הבט היטב היטב בתמונה זו - משמאל "לביצה " של שסתומי הפלטה (המרכזי) "תקוע" טריז גלילי של מפחת הקומפרסיה האוטומטי = השסתום לא יסגר עד הסוף. משמע שבעת בדיקת כיוון השסתום יש להסיט את המשקולת כך שהשסתום יסגר עד הסוף.
 

M O R M

New member
עתה הבט שוב בתמונה זו - ציר מפחת קופרסיה

נשאלת השאלה למה בכלל אנו זקוקים למפחת קומפרסיה. ובכן מנוע 450 חזק שכזה מניע באמצעות קיק או סטרטר. בעלי ניסיון יכולים להניע עם קיק עם מכה על הקיק מכוונת היטב לעבר נקודה מתה עליונה והנעה מידית. או הנעה באמצעות סטרטר. כך או כך הפחתת הקומפרסיה בעת ההנעה תקל על הסטרטר אוא המניע ידנית באמצעות הקיק. נחזור לעניינינו : לציר מפחת הקומפרסיה בתמונה ישנם שני זיזים בצד החיצוני ואחד בפנימי. הפנימי כאמור יושב בתוך מגרעת בגלילי המנגנון. החיצונים יושבים כך: המרכזי במגרעת במשקולת והחיצוני בחור במשקולת. הבחן בתמונה במצב ההברגות של גלגל השיניים של הטיימינג . ההברגות נמצאות בהרכבה כמעט במאונך כאשר "הביצים" של הקאמשאפט מצביעים למעלה ומעט אחורה לכוון הקרבורטור.
 

M O R M

New member
עתה אני מודד עם מיקרומטר את השימים שלי

שים לב לא לערבב בניהם. מודד עם המקרומטר את העובי של השימים הקיימים. רושם על הנייר כל שים והמידה שלו (המידה בתומונה הרשומה מעל לשימס.) לדוגמא שימס ימין פלטה (למעלה מימין ) הינו במידה 2.15 מילימטר. מידת המרווח הקיימת הינה 0.3 מילימטר. אנו רוצים להגיע למידה 0.28 מילימטר = הגדלת מידת השימס ב- 0.02 מילימטר על מנת להגביה את קפיץ השסתום למידה 2.17 מילימטר. עלי להדגיש שבמציאות סטיות מידה אילו מינימאליות ונמצאות במסגרת הטולרנס לכן ממש לא מחייבות שינוי שימסים. מה גם שקיט השימסים מכיל שימסים במידות סטנדרטיות עלול לא להכיל את השימס הרצוי במידה כל כך מדוייקת . אולם לשם התירגול ביצעתי החישוב לארבעתם.
 

M O R M

New member
הודעה זו בטעות נשלחה בטיימינג לא נכון

הודעה זו צריכה להיות לאחר ההודעה " אופנוע CRF450X של הונדה מכונה אמינה‬ "
 

M O R M

New member
נביט שוב בתמונה החשובה הזו - כיוון הטיימינג

הבט היטב בתמונה חשובה זו וקרא היטב בספר. העלה את שרשרת הטיימינג מעל לגלגל שיניים והרכב כמתואר לאט בזהירות וסגור חלקית בורג אחד בלבד של הגלגל. זו התמונה המכילה את כל הפרטים הדרושים לכיוון שרשרת טיימינג. א. המנוע נמצא בנקודה מטה עליונה (ראה מקל השיפוד עץ + נקודה מתה עליונה בסימון בתחתית המנוע מימין למטה). ב. על היקיף גלגל השיניים של הטיימינג נמצאים חריצים . החריץ השמאלי מצביע על חור הגלגל שיניים דרכו צריך לראות משולש סימון לכיוון שרשרת הטיימינג. ג. ציר מפחת הקומפרסיה האוטומטי נמצא בחור במשקולת הנעה על קפיץ במרכז גלגל השיניים (כאשר ציר שני נמצא במגרעת במרכז). העיגול מעל לחור הסימון הוא הבית של קפיץ המשקולת נמצא בערך בשעה 10 של גלגל השיניים. בדוק את עצמך היטב , הדק את הבורג , סובב המנוע 180 מעלות וסגור הבורג השני. בדוק מרווח שסתומים מחדש לוודא שביצעת נכון. ראה שמנגנון משקולת מפחת קומפרסיה עובד כראוי (הנע את המשקולת מצד לצד) הדק את הברגים . שחרר את מותחן השרשרת טיימינג על ידי הוצאת הטסטר הקשור באזיקון. סגור את פתח כיוון נקודה מתה עליונה. החזר מכסה שסתומים והחזר צנרת איוורור לקרבורטור. מרח מעט גריז נחושת על הברגת הפלאג ונעל אותו בעדינות . החזר צינור עודפי עיבוי שמן לראש המנוע והחזר ראש פלאג. הרכב מיכל דלק ופלסטיקה . סע לשלום - יום שבת מדבר יהודה ציר הסכינים פלסטין ממעלה עמוס גוש עציון למדבר למנזר מרסבא .
 

M O R M

New member
סוף שירשור כיוון שסתומים - שאלות כאן בבקשה.

אני מבקש מחברי הפורום הוותיקים קצת סבלנות ואורך רוח. יתכן שנפלו אי הבנות ואו טעויות בניסוח או בדרך. ניתן להעיר בנימוס ובסבלנות . עבור אילו שיודעים או אילו שנושא זה לא מעניין אותם - אנא דלגו. עבור אילו שבמחיר המידע מנצלים את ההזדמנות לתקוף אותי ולבטל הודעותי - אנא זכרו כולנו בעד פורום יעיל נוח ונימוסי . עבור אילו שלא רואים בעניים כלום כאשר הם רואים את הניק שלי ולעזאזל העובדות והמציאות - אנא התאפקו ועיברו לשירשור אחר. זכרו שירשור זה נכנס לארכיון הפורום (לדראון עולם) קחו בחשבון שחלק מהקוראים מספיק אינטיליגנטים להבין מה יעיל עבורם , מה "מסוכן" "מה אפשרי עבורם" ומה מסכן אותם , את כיסם ואת האופנוע שלהם. אנא ביטחו בקוראים , בהגיון הבריא שלהם וזכרו שרובם קוראים כאן ולא כותבים . המטרה היא להראות שזה אפשרי ואולי לעזור לחלק מהקוראים ללמוד לטפל לבד. אני בטוח שנפלו טעויות/אי דיוקים/ שגיאות - אפשר להעיר ולתקן בנימוס. עבורי אופנוען עם אגו = אופנוען מת - אנא השאירו את האגו בצד ונסו לקדם ברוח חיובית את הפורום המצויין הזה. רק רכיבות טובות ומהנות . המשך שבוע טוב ושבת שלום. תודה על הסבלנות. מוטי מור רעננה. בתמונה ציר הסכינים בפלסטין ממעלה עמוס למדבר. סינגל עתיק ממצודת ממלכת יהודה ששימש כנתיב מילוט לאורך גב ההר ממלכת יהודה העתיקה למדבר יהודה חלקו של הסינגל נשחק באלפי השנים שעברו מאז יוצר חלקו קיים אולם קשה לאיתור. ביום שבת נרכב לשם ונאתר שוב את הציר העתיק - נופים מדהימים , סינגל אנדורו טכני מעט מסוכן ובעל קטעים ממש מסוכנים . רצוי לרכוב שם רק עם מי שמכיר מנסיון .
 

M O R M

New member
כן , זה אני למעל ברקע התמונה

לשניים ששאלו במסרים אני עונה כאן. כן , זה אני מוביל ברקע בסינגל ציר הסכינים. לצערי אין מקום בקבוצת הרכיבה של קומונת הקומומור בשבת הקרובה כל המקומות בקבוצה תפוסים. מטבע הדברים אנו לא מועדון האופנועים ולכן כמות הרוכבים בקבוצה מוגבלת - מצטער. אפשרי לקחת בחשבון להצטרף לקומומור - כי ביום 23-25 לחודש פברואר אנו חברי קומנת הקומומור יוצאים למחנה בן 3 ימים (כולל הרבה בשר ואלכוהול) בחולות חלוצה. שלשה ימים של דיונות ומשחקי חול בארגז החול הענק של דיונה אינסופית . בערבים מדורות עם הרבה בירה שיפודי בשר , קציצות חריפות נרגילות צחוקים והוואי. ניתן להביא משפחות - לילדודס מובטח ארגז חול ענקי , לבנות אמבטית שמש לקראת הקיץ על הדיונה. על מנת להצטרף לקומומור יש צורך להכיריני אישית - בקומונה כ- 300 חברים מתוכם כ- 70 רוכבי שטח . בתמונה אני וה- HM450X הנאמן שלי מעט מתקשים במקומות שהסינגל העתיק נסחף באלפי השנים מאז הקמתו. מצד ימין תהום מצד שמאל שלא נדע..זה עמוק..... החבל שלי מגיע ל- 20 מטר מבקש לא ליפול יותר עמוק מזה..... אחלה חוויה של החיים.
 
למעלה