יש עתיד משתלטים על כספי הגזל הגדול !

יש עתיד משתלטים על כספי הגזל הגדול !

עדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אישרה היום (ד') את הצעתו של ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שלפיה יו"ר ועדת הכנסת יעמוד בראש הוועדה המיוחדת שתדון בשימושי תקבולי קרן הגז. ועדה זו תורכב מתשעה ח"כים שייבחרו על ידי ועדת הכנסת. בהצעה תמך יו"ר ועדת המדע ח"כ משה גפני (יהדות התורה).
בעקבות ההסכמות שהגיעו גפני וטופורובסקי עם הממשלה תועלה בקרוב הצעת חוק קרן הגז להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.
טופורובסקי אמר כי "הממשלה שיתפה איתנו פעולה, מדובר בקרן שעתידה לנהל סכומים גדולים מאוד של כסף ואני שמח כי במידה מסוימת, החלטותיה תהינה מנותקות משיקולי תקציב קצרי טווח, כפי שדרשנו. אני מקווה כי באמצעות הקרן נוכל לשפר את רמת החיים של הדורות הבאים במדינת ישראל״

טופורובסקי ביקש לשנות סעיף זה ודרש כי יו"ר ועדת הכנסת הוא זה שיעמוד בראש הוועדה המיוחדת וכך יובטח כי בראש הועדה אשר תדון בשימושי תקבולי קרן הגז יעמוד אדם בעל שיעור קומה ובעל אחריות. בסופו של דבר עמדתו התקבלה.

כמו כן, ועדת המדע גם ביטלה גם האפשרות להעביר לוועדת הכספים את ההכרעה אם לא מתקבלת החלטה בוועדה המיוחדת. דרישות אלה הועלו לשם הבהרת ההפרדה בין תקציב המדינה לבין תקציב והתנהלות הקרן והרצון כי יעמוד חבר הכנסת בעל אחריות לנושא בראשות הוועדה המיוחדת.

טופורובסקי הגיש למליאת הכנסת שתי הצעות שעליהן לא הגיעו להסכמה בדיוני הוועדה. האחת מתייחסת לאפשרות מתן הלוואה מנכסי הקרן לאוצר המדינה.

לפי הצעת החוק שאושרה, לשם מתן הלוואה מנכסי הקרן לאוצר המדינה יש צורך ברוב של 70 חבר כנסת (זאת לאחר דרישת טופורובסקי להעלות את הרוב הנדרש מ–65 ל–70). עם זאת, טופורובסקי מבקש לשריין סעיף זה כך שלשם שינוי הסעיף יידרש רוב מוחלט ולא רוב רגיל. הייעוץ המשפטי של הוועדה ונציגי הממשלה מתנגדים כעת להצעה זו בטענה כי זהו תקדים, אך טופורובסקי מתעקש וטוען שעלול להיווצר מצב אבסורדי שלפיו יכול להיות מצב שבו לקואליציה אין רוב של 70 ח״כים ולכן תשנה סעיף זה ברוב נמוך יותר וכך תעקר הוראת סעיף זה מתוכן.

"איני מקבל את הטענה כי אי אפשר לשריין סעיף זה", אמר טופורובסקי. "אף אחד מהיועצים המשפטים עוד לא הסביר לי למה לא ניתן לשריין את הסעיף - התשובה היחידה שאני שומע היא כי זה הנוהג. באנו לשנות נוהגים לא הגיוניים. סעיף זה הוא קריטי ומייצג את מהות החוק, עלינו להימנע מכל מצב שבו קואליציות משתנות ישחקו בכל קדנציה בכספי הקרן על פי השיקולים הפוליטיים ולא על פי צורכי העם. אני מתעקש על הסתייגות זו, וכפי שהצלחתי להעלות את הרוב ל70 ח"כים אני מקווה כי אצליח לשכנע במליאת הכנסת את חברי, חברי הכנסת לשריין סעיף זה".

הסתייגות נוספת שהגיש טופורובסקי נוגעת לסכום הקצאה שנתי של הקרן. בנוסח החוק נקבע שסכום ההקצאה השנתי יהיה "וכן להשקעה ולפיתוח ומחקר" ואילו הוא דורש שהנוסח יהיה "לרבות במחקר ופיתוח בתחום האנרגיה ובתחום המחקר הימי". טופורובסקי טוען כי יש לפתח את החקר הימי באופן ספציפי לשם מציאת מקורות אנרגיה נוספים שכן הגז מופק מהים. הוא רואה חשיבות להדגיש את הצורך במימון מחקר, שכן פירותיו מגיעים לדורות הבאים.
 
למעלה