לתפור חליפה ליתום

קמליה1

New member
לתפור חליפה ליתום

יש לי שאלה: רוביק רוזנטל הביא ביום ששי האחרון מכתב של אחד הקוראים לגבי האמירה היידית "כמה עולה לתפור חליפה ליתום". אני זוכרת את אבי אומר את זה, לא זוכרת באילו נסיבות. אולי מישהו כאן מוכן להוסיף על מה שנכתב בעיתון? והרי הקטע מהעיתון: לתפור חליפה ליתום כמה וכמה קוראים הביאו את המשמעות המקורית והנפוצה של הביטוי "כמה עולה לתפור חליפה ליתום" (הזירה הלשונית, 23.11), ותודה לכולם. הביטוי הוא תשובה ביקורתית לשאלה או למשימה שחסרים בה פרטים חיוניים. עמירם רביב מצטט להמחשה מתוך אתר Beesites: "שאלה: כמה יעלה לי אתר האינטרנט שלי? תשובה: ונשיב בשאלה - כמה עולה חליפה ליתום?". רחל גרינשטיין מביאה וריאציה על הנושא מימי ילדותה: "כמה עולה פח נפט בירושלים? ". מקור הביטוי, על פי ישראל בר-סיני, הוא ביידיש: "ווי פיל דארף א יתום פיר א פאר מייטקלעך" (כמה [בד] צריך יתום לתפירת זוג מכנסיים?). הביטוי היה נהוג בין יצרני קונפקציה יהודים. יוסף גוגנהיים מציע גרסה יידית חלופית: "צו קויפן א פאר הויזן פאר א יתום" (לקנות זוג מכנסיים ליתום).
 

מנדלמוס

New member
חליפה ../images/Emo13.gifשני חלקים ויותר../images/Emo13.gif

התשובה הניתנת בדרך כלל היא שהאמירה "כמה עולה חליפה ליתום" נאמרת בתגובה לשאלה שחסרים בה נתונים המאפשרים תשובה מדיוקת ומכמתת (כמות). יחד עם זה אני סבור שהביטוי בא מכיוון אחר לגמרי: כשגבאי צדקה היו באים להתרים עבור יתום, -בכלל כל התרמה ותרומה לוותה במעין משא ומתן בין המתרים והתורם- ולכן אחד הטיעונים של התורם שנראה לו שכבר נאסף די כסף בשביל היתום היה "כמה עולה לתפור חליפה ליתום" גם כך ישלכם כבר די והותר. ההסבר הזה נכון למקרה של התרמה לצורך מסוים או יתום מסוים ולא למקרה של התרמה לצרכי הכלל.
 
קלאץ קושיה'עס.

כמה עולה חליפה ליתום, היא מסוג התשובות, שהיו נוהגים בביתנו להשיב, ל שאלת תם. או בעגה הישראלית, ל – "שאלות טפשיות עונים תשובות טפשיות" תשובה סתמית שאין מאחוריה מאומה . שהרי לא ידוע מי זה היתום, שאול יהלום או דובי גל. אגב , מייטקעלעך [pants] היו קוראים בבית הורי,שדיברו בניב הוורשאי, ל...תחתונים. בעוד שכבודם של המכנסיים [הויזן] במקומם מונח. או אנצוג [חליפה] אינני יודע באיזו פזורה יהודית היו משתמשים במייטקעלעך, כמכנסיים. אבל לי זה נשמע נורא מצחיק. מה שמסבך את התשובה והופך אותה למגוחכת עוד יותר .
 
למעלה