מה פשר הסימנים האלה?

2_be

New member
תשובה חלקית

הראשון הוא האופרטור דל המסמל נגזרת לפי X של הביטוי ועוד זו לפי Y של הביטוי ועוד זו לפי Z של הביטוי (בקואורדינטות קרטזיות) משתמשים בו בהגדרת הגרדינט, הדיברגנץ והרוטור ... הרביעי הוא במקום d הסימן לנגזרת חלקית. את 2 האחרים אני לא מקשרת לשום דבר...
 

galahead

New member
הממ... ובכן

הסימן השמאלי ביותר הוא "נבלה" - אופרטור גזירה וקטורי. כלומר, הוא משמש לכיתוב מקוצר של פעולות שונות ,שמערבות גזירה, על וקטורים. הסימן הימני ביותר בוא סימן של נגזרת חלקית. בדיוק כמו הסימון לנגזרת רגילה - d/dx - רק שהוא מתייחס לפונ´ המוגדרות עבור יותר ממשתנה אחד. ולגבי הסימנים שבאמצע - מעויין קטן ומשהו מקושקש לא מובן? לא יודע... יכול להיות שיש להם שימוש כסימן למשהו, אבל לא משהו שאני מודע לו יותר מידי... :)
 

galahead

New member
כן, קוראים לאופרטור ההוא גם דל,

כמו שאמרה עמיתתי... דל, נבלה... לפיזיקאים יש שמות משונים לדברים..:))
 

2_be

New member
תלוי את מי אתה שואל מתמטיקאי או

פיזיקאי
... בשנה הראשונה שלי כשהזכירו את האופרטור כל מרצה קרא לו אחרת (פעם דל פעם נבלה ואני לא בטוחה אם לא היו כינוים נוספים..וכמובן כל זה התערבב עם גרדינט , דיברגנץ ורוטור...ותתאר לעצמך איזה בלגן היה... מאז החלטתי לאמץ את "דל"....
)
 

galahead

New member
אלה פעולות וקטוריות

אם למדת או שאתה יודע מהם וקטורים ומהן פעולות של וקטורים, אתה מודע לשני ביטויים בסיסיים של מכפלה סקלרית ומכפלה וקטורית. מכיוון שאופרטור הנבלה (או דל) הוא וקטור בפני עצמו - וקטור של נגזרות, כלומר (d/dx, d/dy, d/ddz), כאשר הנגזרות הן חלקיות - פעולה של מכפלה סקלרית בין נבלה לוקטור מכונה דיברגנס ותוצאתה סקלר (כלומר, פונ´ שאיננה וקטור) ופעולה של מכפלה וקטורית בין נבלה לוקטור מכונה רוטור (או curl) ותוצאתה וקטור.
 

galahead

New member
כן...והבלגן רק מתעצם

כשחלק מעדיפים "אינדקסולוגיה", כלומר לכתוב זהויות וקטוריות באמצעות הרכיבים (מלא אינדקסים והטנזור האנטי סימטרי ה"אימתני"...).
 

galahead

New member
אוקיי... אז הנה

השני מימין הוא הסימון של פונ´ אליפטית של ויירשטראס. אכן. וצירפתי קישור עם כל הנוסחאות הרלוונטיות. לגבי השני משמאל, לא הצלחתי למצוא התייחסות אליו. אתה בטוח שזה השם? מה זה מסמל?
 
למעלה