מידע שרציתי לחלוק מזמן

נעמה ב

New member
מידע שרציתי לחלוק מזמן

הי לכולם, ותודה לשלי שסיפרה לי על הפורום הזה. בציבור הנאור רווחת ההנחה (המוטעית) שהאקדמיה ללשון הכריעה כי בפניה לציבור המורכב מרוב נשי, אפשר להשתמש בלשון נקבה. ובכן, יש אצלי מכתב מהאקדמיה מתאריך 2.6.98, עליו חתומה עינת גונן, מהמזכירות המדעית, ובו היא כותת כך: "על פי דרכה של העברית, בפניה לקבוצה שיש בה גברים ונשים מקובל לנקוט את הצורה הלא מסומנת, היינו צורת הזכר. אם תנקוט לשון רבות (או לשון נקבה בלבד), פירושו של דבר שהקבוצה מורכבת מנשים בלבד. כל השמועות על קביעה חדשה של האקדמיה בעניין זה או על שינוי הנוהג המקובל בשימוש במספרים, מופרכות מעיקרן". עכ"ל. בנוסף, מפנה הכותבת ללשונו לעם מחזור מד, חוברת ג, התשנ"ג, שבה ישנה התייחסות לנושא.
 

shellyland

New member
נהדר, פלפל.

באמת. אהבתי והשכלתי. אבל לא הצלחתי למצוא שם תשובה לשמועה נוספת ששמעתי, כי האקדמיה קיבלה את הצורה "קיוותי" או "ניסתי" בצירה (במקום "קיוויתי" או "ניסיתי" בחיריק) כצורה תקנית. האמנם הכשירו את השרץ?
 

zimes

New member
לאאאאאאאאא יש גבול, לא?

קשה לי להאמין. מה הלאה? יושנת? אני יבוא אליך אחורי זה?
 
יש שיר כזה משנות החמישים

שבו מתחילים לשיר ב"טעות" "צהרי האחוריים" במקום אחרי הצהריים.
 

גרי רשף

New member
חלילה..../images/Emo22.gif

יש להבדיל בין פעלי ל"ה (ניסיתי, פיתיתי, קיוויתי) ובין פעלי ל"א (ביטאתי, קינאתי, חיטאתי). בפעלי ל"ה (כלומר- ל´ הפועל היא האות ה´)- האות ה´ נופלת, ובפעלי ל"א (ל´ הפועל היא א´)- האות א´ נשארת. הבלבול בין שתי הצורות קיים מאז ומתמיד ולכן מותר לומר ´נשוי´ לאדם שנשא אישה למרות שמדוייק יותר היה לומר ´נשוא´ (´נשואה´ בנקבה), אך השגיאה קיימת במקורות ולכן רק במקרים כאלו השרץ הוכשר.
 

עופר ב.ה

New member
אכן הכשירו ../images/Emo5.gif

כך אני זוכר משיעורי הלשון בכיתה י´. השלב הבא יהיה להתיר עורַכַת-דין
 

הייזל

New member
בכנות?

בתור פמיניסטית מתחילה? אותי ממש לא מעניין מה חושבת האקדמיה על פניה בצורת רבים. אם היינו מקשיבות להם תמיד היינו קוראות לטלפון שח-רחוק. אני לא רואה מישהו משתמש בזה. ואם יש עשרים איש החדר ומתוכם רק גבר אחד למה אני צריכה להגיד אתם ולא אתן? יש איזושהי סיבה לשונית ספיציפית או שזה שרירותי? ואם זה שרירותי אז אני אומר אתן אפילו אם יש רק אישה אחת בחבורה. אז מה תעשי לי? תכניסי אותי לכלא?
 

lady_anne

New member
האקדמיה אף פעם לא החליטה על

שח-רחוק כתחליף עברי לטלפון, וזהו רק עורבא-פרח. ברור שאף אחד לא יחליט בשבילך מה לעשות, אנד איטס א פרי קאנטרי בייב. חג שמח ומבדח (והפורום הזה לא הולך להפוך לשלוחה של פורום פמיניזם
).
 

טל קר

New member
טפו טפו חמסה חמסה עליך,

שלא יתגנב חלילה וחס, מלח מים מלח מים, היבט פמיניסטי של התיחסות לשפה, געוואלט, פן יתפתח כאן דיון, אויה לבושה, שיתכן ובדרך עקיפה, ירחם השם, יהיה קשור ויביע דעות שרלוונטיות למילה הנוראה הזו שמתחילה בפ.... ואז כולנו נעטה כלימה.
 

lady_anne

New member
בבקשה להרגע, טל

כי אני לא הולכת להכנס לויכוח על מקומו, אמיתותו וצדקתו של הפמיניזם בפורום זה, על אף שהטענה שהשפה העברית נוטה לשוביניזם קשורה כביכול לענייננו. באמרי שהפורום לא יהפוך לשלוחה של פורום פמיניזם (וכמנהלת משותפת יש לי SAY פה) התכוונתי לכך שאין זה המקום לעלות על בריקדות. דיונים שפויים ותרבותיים - בבקשה; מלחמות עקובות מדם בעניין זה או בכל עניין אחר - לא בבית ספרנו. בבקשה לאפסן את החרבות בנדן ולנצור טילים גרעיניים. תודה חג שמח.
 

טל קר

New member
בריקדות? חרבות? טילים גרעיניים?

מלחמות עקובות מדם? איך שמישהי העזה לצייץ על היחס של השפה לנשים שקשור (לא כביכול אלא בפועל) הדוקות לנושא הפורום, נתת לה על הראש. אז אולי כדאי שתרדי מהבריקדות, תאפסני את החברות בנדן, תנצרי טילים גרעיניים, ותמנעי ממלחמות עקובות מדם?
 

lady_anne

New member
תקראי שוב את מה שכתבתי

ואם צריך תרגום ל"איטס א פרי קאנטרי" אשמח לתרגם. איש הישר בעיניו יעשה וככל שזה נוגע לי גם המונח פמיניזם יכול להיות בלשון נקבה. יצאתי רק נגד הטון הלוחמני בסגנון "ואם לא בא לי" וכו´ ולא נגד נושא הדיון עצמו. כולי תקוה שעכשיו הדברים ברורים יותר, ואיחולי חג שמח ונעים.
 
למעלה