מניפולציית משחק אוף-פליי, כן או לא?

  • פותח הנושא Sern
  • פורסם בתאריך

Sern

New member
מניפולציית משחק אוף-פליי, כן או לא?

יש סוג מסויים של דמויות שחלק ניכר מהמהות שלהן הוא מניפולציה של עולם המשחק, העלילה ודמויות אחרות. בעולם טבעי ורגיל, אותן דמויות היו משתמשות במניפולציה הקלאסית ביותר. אבל כשזה נעשה במשחק תפקידים (לצורך העניין משחק תפקידים חי), השיטות הסטנדרטיות לא בהכרח עובדות. כשדמות מסויימת נמצאת תחת מניפולציה, אין לה מושג בקשר לכך. זה תנאי הכרחי למניפולציה. בלארפ, אותה דמות משוחקת על-ידי שחקן, שלרוב הרבה יותר חכם ממנה (קשה לי לדמיין מישהו שמשחק דמות יותר חכמה מהוא עצמו). לכן, אותו השחקן הרבה פעמים שם לב לאותה מניפולציה ומסיבות שונות מוצא תירוץ שדמותו תשים גם היא לב (כולנו עושים את זה, גם אם אנחנו לא רוצים או לא שמים לב). בגלל זה, שחקנים שבוחרים לשחק דמויות מניפולטיביות צריכים להשתמש הרבה פעמים במניפולציה חוץ-משחקית כדי להשיג את המטרות שלהם. הכוונה היא למשל: בכמה השעות לפני המשחק, להסתובב בין השחקנים ולפזר שמועות (בצורה דיסקרטית יחסית, ורק עם שחקנים מסויימים שאותו אדם מכיר ויודע שזה ישפיע עליהם) על עלילה מסויימת שעומדת להתרחש במשחק (למשל... המלך עומד להכריז שכל מי שיש לו נשק יהיה חייב לעבוד בשביל משמר העיר... אז תוך-כדי המשחק, אותם שחקנים שלא מעוניינים לעבוד בשביל משמר העיר, אבל עדיין מעוניינים לשמור את חרבם יארגנו מרד... שהיא המטרה שאותו שחקן\דמות רצה להשיג מלכתחילה). זו סתם דוגמה בנאלית שספק תעבוד ספק לא, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון. הרבה פעמים אותה מניפולציה תהיה הרבה יותר עדינה. מה דעתכם על הדרך הזו? מצד אחד, היא דופקת את האין-פליי... אבל מצד שני, היא באה כפיתרון לבעיית אין-פליי אחרת. מעניין אותי לשמוע מה אתם חושבים. ארם.
 
נקודה יפה.

תיארת בצורה יפה את מלכודת הרולפלייר המנצ'קין: מצב בו הרול-פליי דורש פעולה שאינה מקדמת את הדמות, ואף מביאה את הדמות לידי בעיה. כבר פגשתי שחקנים בחיים שהיו נאמנים לרול-פליי, ונהנו מהבעיה שהדמות שלהם נכנסה אליה. הרי - תחשבו על זה - אין שום דבר מרגש בדמות ללא בעיות. כשהדמות בבעיה - אז מתחילים המקומות בה הדמות נגדשת רגש. הדמות חווה מצוקה ברורה, והאפשרות להזדהות עם מצוקת הדמות מתחזקת, ובעקבות ההזדהות עם מצוקה זו - ביטוייו של השחקן הם רול-פליי משובח. ההבנה הזו היא אבן דרך בעלייה ברמת הרול-פליי, וזו אבן דרך למפנה בצורת המנצ'קיניות של שחקן, ועד שהשחקן לא מגיע לבגרות הרצויה כדי להבין שהעיות האלה שנופלות על הדמות שלו הם למעשה מתנה והזדמנות להעמיק את דמותו, הוא יוסיף להתחמק מהן, וכל עוד הוא מתחמק מהן - הוא מתחמק מרול-פליי אמיתי. זאת, בעוד שלאחר מכן - הוא יכול לבחור פשוט לקבל את הבעיה, להתמודד איתה כמו שדמותו היתה מתמודדת איתה, ולחוות את חווית הדמות. ארם - כל הכבוד.
 

Sern

New member
הנקודה שלי היא אחרת,

למען האמת, אני מאמין שאני חושב ברמה של הדמות שלי ובצורה שהיא הייתה חשובת, ומתייחס לאנשים שמנסים לעשות לה מניפולציות בהתאם. יכול להיות שלפעמים נכנס שם אוף-פליי בלי שאני רוצה או שם לב, אבל קשה להמנע מזה גם אם מודעים לאפשרות. אני באמת מאמין שככה זה אצל רוב השחקנים הלא מנצ'קנים. אבל תמיד הרי יהיו שחקנים שרוצים מה שטוב להם ולדמות שלהם, ולא נותנים לדמויות אחרות לעשות להם מניפולציה (למרות שלפי סוג הדמות וצורת החשיבה שלה, סביר להניח שדבר כזה היה צריך להצליח). ברגע שיש אפילו חמישה כאלה, אז מניפולציות מתוחכמות ורבות השפעה, שהיו עובדות אילו לא היה מדובר במשחק תפקידים, לא עובדות. לכן, השאלה היא האם זה תירוץ מספיק טוב לעשות מניפולציה ברמת השחקן ולא באמת הדמות. (כמו למשל בדוגמה שכתבתי בהודעה המקורית שלי). ארם (תודה, שמחתי לראות שיש עניין בדיון כזה).
 
למעלה