מעמד הביניים אינו מסתדר?

גרי רשף

New member
מעמד הביניים אינו מסתדר?

הכתבה הבאה התפרסמה לפני כשבוע וחצי: http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3606096,00.html

הכתבה היא על כמה קשה למעמד הביניים שנאלץ בלית ברירה לבקש מההורים, אבל אני למד ממנה יותר על הפינוק וחוסר האחריות הכלכלית.
הפעם אינני הולך להטיף מוסר "להם": לחרדים או לערבים או למתנחלים או לקיבוצניקים, אלא לעצמי ולבשרי: אני חלק מאותו מעמד ביניים, רמת המשכורת שלי בטווח המתואר שם, אני אמנם מבוגר יותר אך הפכתי לאב בגיל מאוחר יחסית כך שאני בשלב של הצהרונים והקייטנות והביביסיטר והגן הפרטי; וגר באזור המרכז - ארץ שכר הדירה והארנונה.

נתחיל מציטוטים מגמתיים מוערים:

ד' (65) מסייע לשני ילדיו מהכנסה נטו של 10,000–8,000 שקל בחודש. בנו הבכור (36) רווק, עובד ומקבל עזרה מהוריו בעיקר בהוצאות גדולות כמו קניית מחשב. גם הבת הצעירה, נשואה ואם לילד, עובדת, ו"אני עוזר לה בקניות, בעזרה בבית, בשיפוץ, בגדים לילד. אנחנו כל הזמן בקניות", אומר ד' בחיוך.
כל מילה נוספת מיותרת: בנו הבכור (36) רווק, עובד ומקבל עזרה מהוריו.

גם ב', המורה שמסייעת לילדיה באופן קבוע ובהוצאות חד־פעמיות גדולות, מקפידה על גבולות. ... הבן הצעיר עדיין גר בבית, הוא עובד אבל היא משלמת הרבה מההוצאות שלו (כולל, למשל, חשבון טלפון סלולרי).
כל מילה נוספת מיותרת.

לע' יש תואר ראשון בהנדסה ותואר שני במינהל עסקים. הוא מהנדס בחברת הייטק. הוא ואשתו משתכרים קרוב ל־20 אלף שקל נטו בחודש, אבל עם ארבעה ילדים צעירים גם הם זקוקים לעזרה מההורים ... אנחנו מאוד מחושבים ועומדים על המינימום, ועדיין שכירות זה 4,000 שקל, יום לימודים ארוך לשני ילדים זה 1,400 שקל, הגן של הקטן 2,100 שקל, חשבונות, ארנונה, ולא נשאר לך יותר מדי ביד. אני לא מבין איך מ־20 אלף לא נשאר כלום. ...

ההורים שלו נותנים לו אלף שקל בכל חודש, ההורים של אשתו עוזרים בעוד עשרות אלפי שקלים בהוצאות נקודתיות גדולות בעת הצורך, ושני הצדדים קונים לנכדים דברים שגדולים עליהם, כמו בית ברבי.

1. בהנחה שהארנונה החודשית היא 1000 אזי 4000+2*1400+2100+1000=9900. לאן הלכו עוד 10,000 ש"ח? איפה הכסף?
2. מי אמר בית ברבי ולא קיבל?

אם אצטמצם אוכל להסתדר לבד, אבל יהיה לא קל. הם עוזרים לי בשנה בעשרות אלפי שקלים במזומן. הם משלמים קבוע את הצהרונים של הילדים, עוזרים בחוגים, קייטנות, ולפעמים בלהחליף רכב.
אם אצטמצם אוכל להסתדר לבד, אבל יהיה לא קל: המ"כ בטירונות אמר שאין אי אפשר יש לא רוצה.
לפעמים בלהחליף רכב: פעם בשנה? פעם בשנתיים?

פני הדברים הם כך: לא מדובר במשפחות עמוק מתחת לקו העוני שאיכשהו הצליחו להסתדר עם לחם צר ושכ"ד לחץ וכעת משהוטל מס חדש - יצטרכו להישאר רעבים או ללא קורת גג; אלא במשפחות שמרוויחות 12,000 (נטו!) וחיות ברמת חיים של 15,000 או מרוויחות 20,000 וחיות ברמת חיים של 24,000. לא חייבים לבזבז 500 ש"ח על סלולרי, כמה מאות ש"ח על חבילת כבלים, ארוחה במסעדה בהפסקת הצהריים במקום להביא אוכל מהבית, חשבון חשמל בן כמה מאות ש"ח כי "חייבים" מזגן כל היום, עוזרת בית, בילוי עם הילדים בג'ימבורי או בקניון, מנוי לחדר כושר, מכונית שניה, בית צמוד קרקע שזולל לא רק שכר דירה אלא גם משכנתא וגנן, ללכת לחתונות ולהשאיר בכל אחת מאות ש"ח (זה כבר מצדיק שירשור נפרד), ללכת להופעות, קייטנות מפונפנות, אופניים חשמליים לילד, מכשיר סלולרי מנקר עיניים וכו'.

בן העשירון התחתון שחי מ-5000 נטו באמת יצטרך לרעוב אם יאלץ לרדת ל-4000,
אבל מי שיורד מ-15000 ל-13000 או מ-18000 ל-15000 - מוטב שיפשוט נבלה בשוק ולא יזדקק למתנת בשר ודם.
 
אני שמח על הטקסט שפרסמת

כי -
לפני שלושים שנים, הייתי זוג צעיר. משכורת של מורה בשנה ראשונה-שנייה, ומאבקים אינסופיים לשמור על מסגרת עבודה של 24 ש"ש ואח"כ עברתי לעבוד שתי משרות באותו ביה"ס, משהו כמו 46 ש"ש. וכך אני עובד עשרות שנים.
בת זוגי עבדה כעצמאית תקופה ארוכה מאוד, השכר פר-שעה שהביאה היה שווה יום עבודה שלם שלי, אז הייתי צריך להסביר מדוע כשהילדים חולים אני בבית [ אגב תופעה ידועה בחדרי מורים, תמיד המורה בבית כשהילד חולה, גם אם בעלה מרוויח פחות ממנה

המשכנתא שלנו היתה יחסית נמוכה למקובל היום ואף אז - כי לבת זוגי היתה דירה שנמכרה, ולי היה סכום כסף גדול שנחסך עבור אחי ז"ל והועבר אליי.
ההורים שלנו עזרו כל הזמן, תמיד החזרנו להם כל שקל שקיבלנו, היתרון - לא היתה ריבית [ וכך נתנו סכום גדול מאוד לבת שלנו שתקנה דירה, היא תחזיר ללא ריבית ]
ועל אף כל זאת - תמיד היינו במשיכת יתר.
כיום -
בן זוגה של בתי לא מוכן לקבל מאתנו גרוש כעזרה - רוצים לקנות מתנה לנכדה - אהלן וסהלן
בני גר בשכירות ומשלם לבד את שכ"ד, לא מוכן לקבל גרוש מאתנו, ולפעמים אנחנו רבים אתו.
כל שכתבתי לא היה על מנת להראות כמה בת זוגי ואני מוצלחים, אלא לשקף עוד דרך לחיים סבירים בלי כל "מנעמי" השפע היקרים והמיותרים להחריד.
 
הזכרת לי את המכתם הגששי


- אבל ביממה יש רק 24 שעות.
- אז תקום שעה קודם.

יש כל כך הרבה הוצאות שלא פורטו בציטוטים שהבאת, ומסבירים טוב מאד (לטעמי בכל אופן) מדוע הורים נזקקים לתמיכה כלכלית מהוריהם: שמרטפות, בגדים ונעליים, ספרי לימוד, אבחונים למיניהם, טיפולים למיניהם, תרופות שבית הספר מצפה שתתן לילד, מסי ועד כיתה, מתנה למורה, טיול שנתי, תנועת נוער. וכל הדברים האלה, אם לא תשלם אותם, הילד שלך יסבול. תבקש סיוע, יגידו לך: מי אמר לך לעשות ארבעה ילדים.

יש לי גם חמלה על הרווק בן ה-36 שמשכורתו לא מאפשרת לו לחסוך ולקנות מחשב. אולי משום שאחרי גירושיי, הייתי לחוץ בכסף, ולקח זמן עד שמצאתי משרה מכניסה יותר - ודי במקרה, לא משום שהייתי כזה חרוץ ונמרץ. גם אני יכולתי להיות הרווק הזה.

נכנסנו לעידן היסטורי, שבו הרבה אנשים יצטרכו להישען על המשפחה שלהם, לא משום שהם מפונקים ולא משום שהם עצלנים, אלא משום שאיתרע מזלם והם לא נולדו עם הכישורים הנדרשים כדי לעבוד במקצועות עתירי הידע. אינני רואה לנכון לגנות אותם על כך.
 
הקפיטליזם חוזר אל החברה השבטית

אותה תהליכי העיור שהחלו במאה ה- 17 והתעצמו מהמהפיכה התעשייתית ועד היום רוקנו מכל תוכן .
אני רואה בזה יתרון אדיר.
 
זו גם דעתי


בהסתייגות היחידה, שהחברה השבטית החדשה תהיה עירונית. מרכיב האינדיבידואליזציה בתהליך העיור של העת החדשה צפוי להיחלש, אבל מרכיבים אחרים, לאו דווקא.

יהיו לכך יתרונות וחסרונות.

צריך לומר משהו בזכות הקפיטליזם (והאמן לי שאני עושה זאת בלי שמחה): אין עוד אידיאולוגיה שידעה כך להשתנות ולהתאים את עצמה לשינויים במציאות.
 

sailor

New member
נשאלת השאלה של מי המדינה הזו לעזאזל

אם הרגולציה גורמת לרוב (אלה שמתחת לשכר החציוני, לא הממוצע) חוסר יכולת לחיות מעבודתם, למה הרוב הזה לא קם לשנות את הרגולציה?
 

sailor

New member
מענין שמתחילת העליה הציונית

עד מלחמת ששת הימים זה לא היה כל כך בעיתי.
שטיפת המח מלמעלה שהחלה בצמד אשכול-ספיר והתעצמה עם כל ממשלה מאז והעדפה ברגולציה של ההון על זכות האדם לחיים בכבוד הביאה למצב הנוכחי כבר ברבע האחרון של המאה הקודמת.
ולגבי הטבע היהודי, ההפך הוא הנכון, בקהילות יהודיות תמיד היתה עזרה הדדית, הנכור נוסח ארה"ב שיובא לכאן הפחית את זה אך עדין יש בארץ יותר עזרה הדדית מאשר ברבות מהמדינות המפותחות.
 
עד מלחמת ששת הימים כבר התגלו "חריקות"

בזמנה של מניה שוחט קולקטיבים קטנים וחדשים היו דווקא השיטה הכלכלית היעילה ביותר בישוב. הסיבה בגללה היא לא הקימה את הקיבוץ הראשון בארץ לא היתה כשלון של הנסיון שלה מ- 1907 להקים קולקטיב חקלאי: להיפך, הוא הצליח. הסיבה היתה הצלחת נסיון אחר להקמת קולקטיב, השומר.
וכאן לדעתי נעוץ הפתרון לבעיית ההסתאבות של הקולקטיבים והעבודה המאורגנת (וגם מפלגות, באותה הזדמנות): תחלופה גבוהה. של אנשים, ושל ארגונים. במקום להחריב עולם ישן עדי יסוד, לתת לו תאריך תפוגה.
 
עזרה הדדית בקהילות יהודיות


למיטב ידיעתי, עזרה הדדית בקהילות יהודיות הייתה, ועודנה, יוזמה של כמה "משוגעים לדבר" בקהילה (במובן החיובי של המילה, כמובן). צדקה לעניים תמיד הייתה עניין וולונטרי, ומעניין להשוות את היחס לצדקה בקהילות יהודיות עם היחס לצדקה בקהילות מוסלמיות, שלמיטב ידיעתי הוא הרבה יותר ממושטר וממוסד (ונכון, הכסף מגיע בסוף לארגוני גרילה, אבל זה לא רלבנטי לעניין הקולקטיביות).

בקשר לאשכול וספיר, עד מתי תמשיך להתחשבן עם מורשתה של תנועה שאיבדה את כל כוחה והשפעתה בשנות הששים והשבעים של המאה הקודמת?
 

sailor

New member
היום זו יזמה של משוגעים לדבר

בקהילות היהודיות בגולה זו היתה דרך חיים.
לא ממוסד - ממסד זה אנטי יהודי, אבל בהתנדבות של כל חברי הקהילה, כפי יכלתם ורצונם.
 
צר לי אבל אתה טועה

ברור שבעולם אידיאלי הצדקה היא תרומה אבל להלכה נפסק שלבי"ד יש סמכות לגבות צדקה, אפילו בכח.
http://www.mechon-mamre.org/i/7207.htm

ט [י] מי שאינו רוצה ליתן צדקה, או שייתן מעט ממה שראוי לו--בית דין כופין אותו, ומכין אותו עד שייתן מה שאמדוהו ליתן; ויורדין לנכסיו בפניו, ולוקחין מהן מה שראוי לו ליתן. וממשכנין על הצדקה, ואפילו בערבי שבתות.

וראה גם בפרק הבא:

ט [יב] מי שישב במדינה שלושים יום, כופין אותו ליתן צדקה לקופה עם בני המדינה; ישב שם שלושה חודשים, כופין אותו ליתן התמחוי; ישב שם שישה חודשים, כופין אותו ליתן צדקה בכסות שמכסים בה עניי העיר; ישב שם תשעה חודשים, כופין אותו ליתן צדקה לקבורה שקוברין בה את העניים ועושין להם כל צורכי קבורה.

ולא התאפקתי להוסיף גם את זה, פשוט בגלל שאני אוהב את זה

י [ז] שמונה מעלות יש בצדקה, זו למעלה מזו: מעלה גדולה שאין למעלה ממנה--זה המחזיק בידי ישראל שמך, ונותן לו מתנה או הלוואה, או עושה עימו שותפות, או ממציא לו מלאכה, כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לברייות ולא ישאל; ועל זה נאמר "והחזקת בו, גר ותושב וחי עימך" (ויקרא כה,לה), כלומר החזק בו שלא ייפול ויצטרך.

יא [ח] פחות מזה--הנותן צדקה לעניים, ולא ידע למי נתן, ולא ידע העני ממי לקח, שהרי זו מצוה לשמה: כגון לשכת חשיים שהייתה במקדש, שהיו הצדיקים נותנין בה בחשאי והעניים בני טובים מתפרנסין ממנה בחשאי. וקרוב לזה--הנותן לתוך קופה של צדקה; ולא ייתן אדם לתוך קופה של צדקה, אלא אם כן יודע שהממונה נאמן וחכם ויודע לנהוג בה כשורה כחנניה בן תרדיון.

יב [ט] פחות מזה--שידע הנותן למי ייתן, ולא ידע העני ממי לקח: כגון גדולי החכמים שהיו הולכין בסתר, ומשליכין המעות בפתחי העניים. וכזה ראוי לעשות, ומעלה טובה היא, אם אין הממונין בצדקה נוהגין כשורה.

יג [י] פחות מזה--שידע העני ממי נטל, ולא ידע הנותן: כגון גדולי החכמים שהיו צוררים המעות בסדיניהן ומפשילין לאחוריהן, ובאין העניים ונוטלין, כדי שלא יהיה להן בושה.

יד [יא] פחות מזה--שייתן לעני בידו, קודם שישאל. [יב] פחות מזה--שייתן לו כראוי ליתן לו, אחר שישאל. [יג] פחות מזה--שייתן לו פחות מן הראוי, בסבר פנים יפות. [יד] פחות מזה--שייתן לו, בעצב. [טו] גדולי החכמים היו נותנין פרוטה לעני קודם כל תפילה, ואחר כך מתפללין--שנאמר "אני--בצדק, אחזה פניך" (תהילים יז,טו).

טו [טז] הנותן מזונות לבניו ולבנותיו הגדולים שאינו חייב במזונותן, כדי ללמד הזכרים תורה, ולהנהיג הבנות בדרך ישרה ולא יהיו מבוזות, וכן הנותן מזונות לאביו ולאימו--הרי זה בכלל הצדקה; וצדקה גדולה היא, שהקרוב קודם. וכל המאכיל ומשקה עניים ויתומים על שולחנו--הרי זה קורא אל ה' והוא עונהו ומתענג עליו, שנאמר "אז תקרא וה' יענה . . ." (ישעיהו נח,ט). [יז] ציוו חכמים שיהיו בני ביתו של אדם עניים ויתומים, במקום העבדים--מוטב לו להשתמש באלו, וייהנו בני אברהם יצחק ויעקוב מנכסיו, ולא ייהנו בהם זרע חם: שכל המרבה עבדים, בכל יום ויום יוסיף חטא ועוון בעולם; ואם יהיו עניים בני ביתו, כל שעה ושעה מוסיף זכות ומצוות.

טז [יח] לעולם ידחוק אדם עצמו, ויתגלגל בצער, ואל יצטרך לברייות, ואל ישליך אדם עצמו על הציבור; וכן ציוו חכמים ואמרו, עשה שבתך כחול, ואל תצטרך לברייות. ואפילו היה חכם ומכובד, והעני--יעסוק באומנות, ואפילו באומנות מנוולת; ולא יצטרך לברייות: מוטב לפשט עורות הנבילות בשוק, ולא יאמר לעם, חכם אני וגדול אני וכוהן אני, פרנסוני; ובכך ציוו חכמים.

יז גדולי החכמים--היו מהם חוטבי עצים, ונושאי הקורות, ושואבי המים לגינות, ועושין הברזל והפחמים; ולא שאלו מן הציבור, ולא קיבלו מהם כשנתנו להם.

יח [יט] כל מי שאינו צריך ליטול, ומרמה את העם ונוטל--אינו מת מן הזקנה עד שיצטרך לברייות, והרי הוא בכלל "ארור הגבר אשר יבטח באדם" (ירמיהו יז,ה). וכל מי שצריך ליטול, ואינו יכול לחיות אלא אם כן נוטל, כגון זקן או חולה או בעל ייסורין, ומגיס דעתו ואינו נוטל--הרי זה שופך דמים, ומתחייב בנפשו; ואין לו בצערו, אלא עוונות וחטאות.

יט וכל מי שצרך ליטול, וציער עצמו ודחק את השעה, וחיה חיי צער, כדי שלא יטריח על הציבור--אינו מת מן הזקנה עד שיפרנס אחרים משלו, ועליו ועל כיוצא בו נאמר "ברוך הגבר, אשר יבטח בה'" (ירמיהו יז,ז).
 
באמת צר לך?


לי תמיד יש הרושם שאתה דווקא נהנה לומר לי שאני טועה.

עם כל הכבוד להלכה, אני עוד לא שמעתי על יהודי שגררו אותו לבית דין וכפו אותו לתת מה שבית הדין גזר, ואני דווקא פוגש לא מעט יהודים מדי יום ביומו. זה שאפשר למצוא איזשהו טכסט הלכתי (ואפילו טכסט בעל איכויות ספרותיות, אודה) שדורש שתתקיים מציאות מסוימת , זה לא אומר שהמציאות הזו אכן מתקיימת. הרי תמיד אפשר למצוא איזשהו טכסט הלכתי שיגיד שכן, אבל לא במקרה הזה, וחוץ מזה גם היה חושך.
 
הסטורית גם אני לא מכיר מקרים כאלה

וברור שמאוד לא רצוי להגיע למצב כזה.
ברוב המקרים פרנסי הציבור היו אנשים אמידים וממילא הם היו אלה שתרמו מכספם וגם זכו לכבוד כנדבנים.

הרעיון הוא שהצדקה היא חובה, היא אינה זכות. העובדה שאתה מפריש לצדקה עשירית מההכנסה שלך היא נורמה מחייבת, לא צדיקות.
ושמעתי כבר סיפור מהרב בני לאו שבישיבת מרכז הרב היו מגיעים קבצנים לקבץ נדבות באולם הלימוד והיה קבצן אחד שהיה מפריש ליד השניה עשירית מהמטבעות שקיבל בסיבוב באולם וביציאה היה משלשל את העשירית ישר לקופת הצדקה.
 
כעת אתה פחות פסקני ופחות שיפוטי, משום מה


הרעיון הוא רעיון, והמציאות היא מציאות.
רעיונות ומציאויות משפיעים אלה על אלה, אבל לא חד הם.
הודעתי נסבה על המציאות, כפי שאני חווה אותה.
זה שקיים רעיון כזה או אחר, זה לא ממין העניין.
 
למעלה