סיר בישול לשבת / על הפרשה

ניקו 45

New member
סיר בישול לשבת / על הפרשה

השבוע בפינת פרשת השבוע נעסוק בהפטרה. אבל רגע, מה זו הפטרה?
מדי שבת לאחר קריאת פרשת השבוע נוהגים לקרוא פרקים מתוך ספרי הנביאים הקשורים לפרשה. אלא שהשבת הזו היא מיוחדת. בניגוד למנהג הרגיל, במסגרת "שלושת השבועות" שחלים מי"ז בתמוז, היום בו הובקעו חומות ירושלים, ועד תשעה באב, בו חרב בית המקדש, נוהגים מנהגי אבלות מסוימים, ובשבתות קוראים הפטרות שעוסקות בחורבן בית המקדש וירושלים.
ההפטרות האלו נקראות "תלתא דפורענותא" (בארמית: שלוש של פורענות).
בשבת הקרובה (הראשונה מבין שלוש השבתות) קוראים בהפטרה את נבואת ההקדשה של הנביא ירמיהו, הנביא היחיד שיועד לתפקידו עוד לפני שנולד: "בְּטֶרֶם אצורך (אֶצָּרְךָ) בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ" (ירמיה א, ה).

ירמיהו הנביא מנבא בתקופה הרת גורל ותהפוכות בירושלים. הוא מנבא נבואות זעם לאנשי יהודה ולמנהיגיהם ומזהיר אותם שאם ימרדו בבבל יבואו עליהם חורבן וגלות. הוא עד לגלות המלך יהויכין, חורבן ירושלים והמקדש וגם רצח גדליהו בן אחיקם, מושל יהודה מטעם בבל לאחר החורבן.
כבר בנבואתו הראשונה מוצג ירמיהו כנביא הזעם והחורבן. הוא רואה בחזונו "סיר נפוח", סיר בישול העומד על כירת-אש, הפתח של הסיר שממנו יוצקים את הנזיד מופנה צפונה וכך גם האדים שנפלטים ממנו. לפי פרשני התנ"ך, ירמיהו המשיל את ירושלים לסיר נפוח רותח שאין עליו מכסה, כלומר שאין לתושבי ירושלים את הגנת האל, ובסופו של דבר הנזיד יישרף ויתקלקל מעוצמת האש שתגיע מכיוון צפון, משם תיפתח הרעה עם הגעתו של צבא בבל.

בתמונה: סיר בישול עשוי חרס, שהיה בשימוש יומיומי ביהודה והתגלה בירושלים בשכבת החורבן הבבלי, בשנת 586 לפנה"ס.
סיר הבישול הוצג בתערוכה "על נהרות בבל" שתפתח מחדש לקהל מבקרי המוזאון בסתיו הקרוב.

שבת שלום לכולם!

* ובנימה אישית : מתי נוסד , נולד העם הפלסטיני ? מתי נולד מוחמד ? לאחר בניית הכד או לפניו ? וירושלים ???

 
ואני כבר חשבתי

אתה מביא לנו לכאן סיר עם מטעמים ובישולים לשבת איףףףףףףף הרומנים האלה גררררר

ד.א. נשמע לי שווה לבקר במוזיאון

רק טוב!!!
 
שבת שלום לכוווולם

ככה מבלי לשים לב הופ הופההה הייי הגיע סוף השבוע יששששש
שתהיה שבת נעימה ושלווה, שבת רגועה וטעימה.
שבת שלום לכוווולם
רק טוב!!!


 
למעלה