שאלה לגבי הקהילות והסמכות

yevgeny852

New member
שאלה לגבי הקהילות והסמכות

שלום לחברי הפורום או למנהל הפורום אבירם(יעקב אחד), יש לי שאלה: מדוע בימינו יש כל-כך הרבה קהילות שמחולקות לסמכויות שונות ואינן נמצאות תחת סמכות אחת כפי שהיה בעבר בתקופת הברית החדשה לפני שקמו קהילות רבות? האם אי אפשר בימינו לאחד את כל הקהילות תחת סמכות אחת שתהיה מן סוג של סמכות אפיפיורית? הרי ישוע עצמו אמר שהוא רוצה שכולם יהיו אחד כפי שהאב בישוע וישוע באב והם אחד. הרי כשמשהו היה צריך עזרה בתקופת הברית החדשה הוא אכן פנה לסמכות הגבוהה ממנו(השליחים) ולא פרש את דבר האלוהים בפרשנות אישית והשליחים היו אז מן סוג של "אפיפיורים" אם אפשר לומר או לפחות בעלי סמכות דומה לזאת של הבישופים. לדעתי כדאי שתהיה אחדות באמונה המשיחית תחת סמכות נראת לעין בכדי שלא יהיה פילוג וגם בכדי שכל הקהילות יוכלו לשמור על קשר אדוק ומאוחד. לדעתי כדאי שתהיה סמכות עליונה כלשהי גם בכדי שאם משהו יחליט לפרש את כתבי הקודש על בסיס פרשנות אישית ושגויה אז שאחרים לא יגררו אחריו ושתהיה סמכות שתלמד שלא לפרש את הכתוב בצורה פשוטה אלא ללמוד אותו לעומקו עם כל סוגי המשמעויות העיקריות. כי נגיד וקהילה מסויימת תחליט לפרש את הכתוב כפשוטו גם כשמדובר במשל מבלי להבינו,למרות שזה לא יקרה עדיין הבאתי דוגמא זאת בכדי להסביר את דעתי כי אם נגיד ודבר כזה עלול לקרות אף סמכות לא תגיד לקהילה מסויימת שהיא טועה אבל אם תהיה סמכות כלשהי שתחתיה יהיו מאוחדות כל הקהילות אז אף אחד לא יגיע למצב שבו הוא יכול לטעות ולהמשיך בטעות ללא ידיעה או בידיעה בגלל שאין סמכות שתמנע זאת. לדעתי כדאי גם שתהיה סמכות עליונה שכל הקהילות יהיו מאוחדות תחתיה גם על מנת שאם קהילה כלשהי טועה או מתנהלת שבדרך שאיננה נכונה יהיה משהו בעל סמכות עליונה שיוכל להתערב גם אם מדובר במספר קהילות. כך גם לגבי רועה הקהילה,נגיד לדוגמא ויש רועה קהילה שנבחר אך הוא טועה ומנהיג את הקהילה בדרך שגויה,אז אף אחד לא יוכל להגיד לו שהוא טועה או להחליפו אם אין מעליו סמכות כלשהי אבל אם יש תמיד יוכלו להתערב בנושא. לדעתי הנהגה ללא סמכות פירושה שכל אחד יכול לעשות כרצונו ובכך גם לבצע חטא וזה מוביל לפילוג וצריך אכן לשאוף לאחדות כלשהי שבה אם משהו מנהיג קבוצה מסויימת בדרך שגויה תמיד תהיה מעליו סמכות שנראית לעין שתוכל להחליפו במנהיג הראוי לתפקיד או לפחות להשפיע עליו שלא להמשיך באותה הדרך בדומה לתפקיד האפיפיור. נכון שגם אם תהיה סמכות עליונה היא עשויה לטעות אך הטוב בכך הוא שכל הקהילות יוכלו להיות מאוחדות ולא להתפלג וכך שאם קהילה או חברים מקהילה כלשהי שיפעלו בניגוד לעיקרי האמונה אז שתהיה סמכות עליונה שתוכל להתערב בכך גם וגם במקרים שבהם לא נבחר נגיד רועה קהילה אז שתהיה סמכות שתוכל למנות לפחות משהו בדרג גבוה יותר שיוכל להתערב בנושא ולשמש כמנהיג רב קהילות(כלומר מנהיג של כמה קהילות או בישוף(הגמון) ) גם בקהילות אלו בדומה לבישוף ושיוכל להדריכם אל האמת. וגם במקרה שבו יש נושאי הלכה תנכ"יים שמועלים בקהילה ואין תשובה או בעיות הלכתיות שקשורות לאמונה בישוע,צריך גם לזה סמכות שתוכל לפסוק וכך תוכל לאחד את הקהילות גם סמכותה ולשמש כעזר למי שטועה ותיצור מן סוג של קאנון עם תשובות למאמינים שישמש גם ככתב קודש חוץ מכתבי הקודש הנוכחיים בכדי לפתור בעיות שקיימות על מנת שלא יהיה בלאגן. בדיוק כמו שבמדינה מסויימת ראש המדינה הוא נשיא או מלך והשלטונות מאוחדים תחת שלטונו ולא מפולגים ומתנהלים כגוף אחד מבחינה כלשהי צריך גם בהקשר הרוחני לשאוף לכך שתהיה אחדות רוחנית אחרת אם נגיד קהילה שלמה תתחיל לסטות מהדרך ולא תהיה סמכות מעליה שתוכל למנות לה רועה קהילה אחר או שליט כלשהו שיוכל לעזור להם לחזור לדרך הנכונה אז יהיה בלאגן אם נגיד קהילה שלמה באחד מן הימים תתחיל לחטוא כנבואת הברית החדשה שיהיו אנשים שיסטו מן האמת וייתכן ונבואה זאת עלולה לקרות ובכדי למנוע זאת צריך סמכות עליונה שתוכל גם לנדות את מי שפועל בניגוד לעיקרי האמונה המשיחית ולהחזיר לקהילה מי שהתחרט על מעשיו וכו'. צריך גם סמכות עליונה גם לגבי נושאים אחרים שיש עליהם מחלוקת. לדעתי צריך קאנון לא בהכרח קתולי אבל קאנון במקביל לכתבי הקודש שישמש כמן סוג של שאלות ותשובות למאמין בכדי שלא יסטה מהדרך ולא ילך אחר תורות מטעות. אני מחכה לתשובה לגבי הנושא וסליחה שרשמתי הודעה כל-כך ארוכה.
 

knappertsbusch

New member
תשובה חלקית

יש ספר מרתק של א.ס. סמית, "היסטוריה משיחית", שתרגם ברוך מעוז, שנוגע לדורות הראשונים של המאמינים בישוע, ומתייחס בין השאר בדיוק לשאלות שהעלית. מצטער מראש על תשובה מעט מבולבלת: מהרגע הראשון, הקהילות לא היו מאוחדות תחת סמכות אחת. יש נטייה בקתוליות להגיד שהיה דבר כזה, אבל הכתובים מראים אחרת, ראה ערך הוויכוחים בין יעקב, פטרוס ושאול במעשי השליחים. אין שום יסוד סביר להניח שבדור שקם אחריהם נוצרה לפתע אחדות פלאית. לגבי ה"סמכות העליונה" שהעלית, בסגנון האפיפיור - ואם ה"סמכות העליונה" טועה? מי יוכל לתקן אותו? ישוע אמור להיות הסמכות העליונה. אחדות בין הקהילות מתקיימת כאשר יש קשר בין הקהילות, הן ברמת הרועים/מנהיגים והן ברמת הצאן. מנהיגים שנמצאים בקשר מתמיד עם מנהיגים אחרים יקבלו ומקבלים תיקונים כאשר מתגלה סטייה מהדרך. בשביל זה מינה ישוע 12 שליחים ולא אפיפיור אחד (לא, כיפא לא היה מעל לשאר, זה לא מה שמתואר בכתובים). בנוגע לקאנון מקביל - זה רעיון שקיים ומיושם במקומות מסוימים גם מחוץ לזרמים הגדולים, הוא פשוט לא קבוע בתוך מערכת דתית. יש קהילות שדורשות מחברים המבקשים להיטבל לחתום על הצהרת אמונה שכוללת כמה סעיפים עקרוניים, ועד כמה שאני זוכר נעשה אפילו בארץ ניסיון לגבש איזו הצהרת אמונה כללית. לא צריך בשביל זה מערכת דתית עם היררכיה, צריך שיתוף פעולה ועבודה בצוות, במישור האופקי. שיתוף פעולה נטול אינטרסים אישיים, נטול רצון לשלוט וללא שאיפה לכוח הוא נושא שבו כשלה האנושות פעם אחר פעם. אם נתבונן חזרה בכתובים, אפשר לראות שאלוהים, למרות היותו ריבון וכל-יכול, החליט באופן רצוני לעבוד בשיתוף פעולה - קודם כול יש מערכת יחסים מורכבת בין האב, הבן ורוח הקודש, שהיא לא ממש מובנת לגמרי אבל היא קיימת, ודבר שני, אלוהים החליט לעבוד בשיתוף פעולה עם האדם, (הוא אפילו לבש דמות אדם, וחיי מאמין הם קשר דו-צדדי שמתקיים בין האדם לאלוהים). אותו שיתוף פעולה הוא דוגמה/מופת לכיצד אמור להיראות שיתוף הפעולה בין המאמינים, או איך אמור לפעול גוף המשיח. אילו היה רשום בכתובים שהאב הוא מעל לבן ולרוח הקודש, יכול להיות שהיה נדרש מאתנו, כבני אדם, לפעול גם כן בהיררכיה מסוג דומה.
 

eitanb3

New member
תגובה וחיזוק

שלום יבגני (?) אני רק רוצה לחזק את התשובה שמעלי. אפיפיור זה לא "יהיו כולם אחד כפי שאני והאב אחד", אפיפיור זו דיקטטורה ורודנות, אני חושב שזה דבר טוב שיש\שיהיה וועדה מייעצת בתחומים כאלו ואחרים, אבל אפיפיור זה דיקטטוריה עריצית ועריצות היא סטירה מוחלטת, לפחות בעיני, למה שהברית החדשה מציגה בפנינו. לפיה, כפי שהמגיב מעלי הגיב - עלינו להיות תחת סמכות רוח הקודש, ישוע הוא הראש שלנו, לא האפיפיור (ואני אומר את זה בתור אחד שלכלב שלו קוראים בנדיקטוס) ;) זאת אומרת במילים אחרות שהתשובות והסודות לאלוהים ולא לאדם, גם לא המשכיל ביותר. זאת אומרת שלא הכל שחור ולבן, הרי אנחנו לא תחת חוק של תורה. ישנם כמובן דברים שהם שחור ולבן, אבל יש גם אפורים, ובתחום האפור יכול רוח הקודש להוביל אדם אחד לכיוון אחד ואדם אחר לכיוון אחר - זה הרעיון של קשר אישי עם אלוהים. אני לא חלילה נגד סמכות ונגד סדר. אבל מערכת יחסים עם אלוהים מבטלת את הצורך הקודם במגשר שקובע הכל בשבילך. המשך לחקור אחי ותן לאלוהים להוביל אותך לאמת! ברכות! =) איתן.
 

yevgeny852

New member
עוד מספר שאלות שברצוני לשאול

אם האפיפיור אכן מייצג דיקטטורה אז מדוע יש כזאת אחדות? ומה רע בהנהגתו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16(בלטינית: Benedictus PP. XVI או באנגלית: Pope Benedict XVI) האם האפיפיור לא מאפשר חופש לקהל מאמיניו? מה רע בהנהגתו? האם אי פעם הוא עשה משהו שפגע בחופש המאמינים? האפיפיור מעולם לא אמר שבכנסייתו אין מקום לתפילות מכל הסוגים,אז אם כך מה רע בהנהגתו אישית או בכלל? האם ההתנגדות קשורה איכשהו לאפיפיור לשעבר פיוס ה-12 שנמצא בדרגה אחת לפני קדוש ובגלל זה יש התנגדות כזאת או שיש סיבה אחרת? ,
 
היי איבגני

אני חושב שההתנגדות שהביא איתן, היא לא אישית כלפי בנדיקטוס, אלא יותר לגבי הרעיון שיש מישהו אחד שהוא מייצג אל אלוהים, ושבכל דבר יש לפנות אליו, להתייעץ איתו, שהוא הקובע את סדר הדברים, שהוא קובע מה כן ומה לא. אין לזה באמת בסיס אמיתי בכתובים. וכפי שכבר הוסבר, פטרוס לא היה הראש של כל השליחים, הוא היה אחד השליחים. וכבר הבאתי בעבר את גערתו של שאול בפטרוס, כשזה האחרון ישב עם הגויים, אך כשבאו אחים מהיהודים, הוא התכחש אל הגויים איתם הוא ישב, ובכך חטא. כך שגם פטרוס הוא אדם עם חולשות וגם הוא טעה. בניגוד לדעה הרווחת בכנסייה הקתולית, שהאפיפיור אף פעם לא טועה.
 

yevgeny852

New member
שאלה נוספת

ומה לגבי תקופת המלכים? הרי היה לעם מלך אחד בכל תקופה לרוב. למשל כששאול סיים את כהונתו ירש אותו דוד וכך הלאה. וישוע הפקיד את הסמכות מחילת החטאים ואת ההנהגה ההיררכית בידי השליחים באומרו:"השומע אליכם אליי הוא שומע..." והשליחים היו בערך כמו קרדינלים כיום או אפילו ארכיבושופים ומתחתיהם היה הגמון ומתחת להגמון היה זקן(כהן). אז מדוע בימינו אין לפחות הגמון אלא רק רועה קהילה? האם אי אפשר ליצור אחדות בדרך אחרת אם לא במובן של השיטה ההיררכית של האפיפיור אז לפחות בנוסח שהיה מקובל בתקופת המלכים או כמו זה שקיים אצל הפרוסטנטים שיש להם ארכיבישוף או בישוף. או לפחות הנהגה כמו זאת שקיימת בכנסייה האנגליקנית? האם זה בלתי אפשרי? הרי התואר הגמון(בישוף) מוזכר בברית החדשה והוא ברמת ההיררכית מעל זקן(כהן או רועה קהילה). אולי כדאי ליצור לפחות שיטה דומה אבל ללא היררכיה דתית אבל לפחות היררכיה משיחית של מנהיג שאחראי על הקהילות ומתחתיו יש הגמונים ומתחתיהם יש זקנים(כהנים או רועי קהילות) וכו'? הרי השליחים היו בעצמם כמו סוג של שליטים מעל הגמונים וכל בעיה שהייתה קיימת הפנו אליהם אז מדוע זה לא מתאפשר בימינו רק במובן של מנהיג יחיד עם היררכיה לפחות דומה אפילו אם לא מדובר בדתית אז לפחות בסוג של הירככיה על פי כתבי הקודש? אני לא אומר שהמנהיג צריך להיות מעל ישוע אבל שלפחות יאחד סמכויות כפי שיש היררכיה בשמים למשל כזאת בערך: אלוהים(האב,הבן ורוח הקודש) כרובים שרפים מלאכים רגילים(רוחות השרת). וכו' האם דבר זה בלתי אפשרי לא משנה כמה נסיונות לשיטה דומה זאת יתבצעו?
 
יש מלך אחד

שהוא גם נביא וגם הכהן הגדול. עפ"י דבר ה', לכל קהילה וקהילה ישנו רועה, זקנים ושמשים. ישנם עוד תפקידים שונים, שבהם ניתן לשרת את האדון בקהילה. מה שחשוב להבין הוא שכולם בלי יוצא מן הכלל, כולם שווים לפני האדון, וכולם משרתים של האדון. רועה הקהילה, המנהיגים והשמים הם אמנם מנהיגי הקהילה, והרועה הוא בעל הסמכות על כל הקהילה, אך אין הדבר אומר שלסמכויות של הקהילה, יש מעמד שונה מאלה שאין להם סמכויות. אדם בעל סמכות בקהילה הוא פשוט בעל אחריות יותר גדולה, והוא משרת של הקהילה, ולא הקהילה משרתת אותו. מה שקורה בקהילות המסורתיות, עפ"י רוב - לא בכל מקום ולא כולם, שישנם אנשים שנמצאים במקום של הסמכות, והם מנצלים את סמכותם. הרבה פעמים גם אדם בעל סמכות נהייה כזה בזכות קשרים, ומתוך אינטרסים לשלוט ולא לשרת, והוא לא נולד מחדש ולא מכיר את אלוהים. מה שחשוב איבגני, הוא לשים את ישוע המשיח במרכז מעל לכל דבר אחר.
 
למעלה