שוב זקוקה לעזרתכם

d a p h n a

New member
שוב זקוקה לעזרתכם

במסגרת החיפוש אחרי דברים שיהפכו את הסט של אבא שלי ליותר מעניין, אני צריכה קצת עזרה בעניין הפסים. כרגע יש לנו סט פסים של מרקלין (c-track) כמו בתמונה. זה נחמד אבל היינו שמחים לקנות עוד פסים כדי שהוא יוכל לעשות צורות קצת יותר מעניינות. היינו שמחים לעשות למשל צורה של 8 ו/או אולי איזה גשר. הבעיה היא שלא ברור לי בדיוק מה נחוץ כדי לעשות צורות כאלה. אני משערת שצריך לקנות חלקים מסויימים, וכבר ראיתי שאפשר לרכוש חלקי גשר שמותאמים לפסים האלה. מה משמש כדי ליצור את ההגבהה לגשר? איך מחברים את הגשר המוגבה? או במילים אחרות, אילו חלקי פסים הייתם ממליצים לי לקנות כדי להפוך את הצורה שיש לי לצורה קצת יותר מעניינת? תודה רבה רבה על העזרה!
 

d a p h n a

New member
אולי כדאי שאני אחדד את השאלה קצת

כי אני יודעת שהיא קצת כללית. אם אני קונה נגיד סט כזה, כמו בתמונה, האם על זה אפשר להניח פסים רגילים וליצור מזה גשר? האם צריך משהו נוסף בשביל זה?
 
גשרים-קנויים או בנויים

גשרים, מעברים בין הרים,מעלה להר או חציית רכס אלו הדברים שמכנסים ענין ויופי לפלטה שלנו! הבעיה היא שבמציאות לגשרים יש חוקים ועלינו לשמור אותם גם בדגם קנה המידה. מרקלין(Marklin)ממליצה על שיפוע של 3(שלוש)מעלות למטר בשל העומס שמופעל על הקטר בזמן העליה (במיוחד שהוא מושך קרונות רבים) וגם בשל שמירה על פרופרציה למציאות - מה הדבר אומר לגבינו? א)בכדי לטפס שלושה ס"מ אנו זקוקים למטר מסילה שבקצה האחד יהיה גובה 0 ס"מ ובסופה שלושה ס"מ. ב)על פי תנאים אלו בכדי שרכבת נוספת תעבור מתחת אותו גשר אנו נזדקק לשלושה מטרים של מסילה(רכבת זקוקה ל-10 ס"מ בכדי לעבור בקלות מתחת לגשר). ג)מזה נובע שאם אין לנו פלטה ענקית שגודלה כגודל חדר אין לנו סיכוי להתעסק ולהנות מגשרים. אך לא בדיוק פני הדברים: קטר מודרני יוכל למשוך קדימה גם ב 10-12 % שיפוע,כל שיש הוא להקפיד שהמראה הכללי יהיה הגיוני ואסטטי. יש להקפיד על מראה של ביסוס איתן ורציני בקצוות הגשר,יש להקפיד על יחס נכון של העמודים ורוחב הגשר. פעילות של פועלי תחזוקה או גננים העוסקים בטיפוח הסביבה או כל דבר אחר העולה בדעתכם יקרב אותנו למראה מקצועי ואמין! ניתן להאדיר או להצניע את מימדי הגשר(לפי מראה עינכם) ע"י שתילת עצים קטנטנים או לחילופין עצים ענקיים בסביבתו. כל התורה הזו בטלה כמעט לחלוטין כשאנו משתמשים בסטים מוכנים של גשרים.בסט מוכן רוב העבודה נעשתה למענכם כל שנותר זה ליפות את הסביבה. במקרה של גשר בסיבוב יש לבדוק אם הרדיוס של הגשר תואם לרדיוס המסילה. העיקר לנסות ולנסות ולנסות- ככל שתעזו יותר תדעו יותר !!!
 
בניית מסילה מענינת

ראשית אם תוכלי להרחיב את הסיבובים ולמתן אותם על ידי הוספה של פסים ישרים בצד הצר של האליפסה. פעולה זו תשווה מראה אמין יותר ומרשים יותר בזמן שרכבת ארוכה תחלוף. כמו כן ניתן להוסיף מסילות שישמשו כתחנות חנייה {dead end{ ולהעמיד בהם רכבות. צורת שמונה -8 היא צורה לא מציאותית אך הינה אופציה טובה למראה של פעילות מרובה בפלטה קטנה. במקרה כזה אם תקפידו להסתיר את המחלף שבונה את השמינייה על ידי מנהרה המראה ישתפר.
 

tlingit

New member
אחלה תשובות ../images/Emo22.gif רותקתי

 

d a p h n a

New member
התשובות מאוד מעניינות

ואני בהחלט אשמור אותם לעתיד, שהתחביב יצבור תעוצה. כרגע אנחנו בשלב הכי "למתחילים" בעולם, ומנסים לבנות פלטה קטנה וכיפית בשביל הרכבת האחת שקנינו לאבא.
בסוף הוחלט לרכוש מנהרה אחת יפה מאוד (שמתאימה מבחינת התיקוף לרכבת שלנו, שהיא era 1 ולכן לא מתאימה כל אך לדברים מודרניים). כך יהיה אלמנט נחמד על המסלול שיהפוך אותו למעניין יותר בלי להסתבך יותר מדי עם הפרטים הטכניים. בנוסף כמובן שיהיה דשא, תחנה, כמה עצים ועיירה קטנה. בתור שלב ראשון אני מקווה שזה יספק הנאה רבה לאבא ולכל המשפחה. (מבטיחה לתת צילום של הדגם הבסיסי ברגע שהוא יהיה מוכן). אחד מהדברים שמצאו חן בעיננו ברעיון הזה למתנה הוא שהיא נותנת לנו רעיונות מה לקנות לו מעתה ועד עולם - כי עכשיו כל שנה אפשר לקנות עוד כמה מרכיבים לסט של הרכבת.
 

d a p h n a

New member
אה, שכחתי לשאול...

איזה סוג של מחלף נחוץ כדי ליצור צורת 8 (אם נחליט שאנחנו רוצים כזו)?
 

tlingit

New member
רעיון נהדר - מתנה שלא נגמרת ../images/Emo22.gif

גם נשמע כמו משהו שיוצר עניין בכל המשפחה ובאמת, זה שמעכשיו תמיד יש מה להביא מתנה זה נפלא
 
מסוטי מסילה

לא הבנתי מה כוונתך באמירה 'מחלף' - מחלף הוא מפגש רב-מפלסי של נתיבי תחבורה (כמו מחלף גהה, מחלף הקריות וכיו"ב) - אולי התכוונת למסוט או מפלג, כלומר המסילה ה-'מפצלת'? אם אכן התכוונת למסוט, מדוע יש צורך במסוט בשביל ליצור את הצורה 8 - אין ב-8 כלל התפצלויות.
 

d a p h n a

New member
אני מצטטת מההודעה של עוזי צדיקוב

"צורת שמונה -8 היא צורה לא מציאותית אך הינה אופציה טובה למראה של פעילות מרובה בפלטה קטנה. במקרה כזה אם תקפידו להסתיר את המחלף שבונה את השמינייה על ידי מנהרה המראה ישתפר" הוא טוען שישנו חלק שיוצר את הצורה של השמונה (מה שגם נראה לי הגיוני כי יש את נקודת המפגש וצריך לחבר איכשהו בין הפסים). תהיתי מהו בדיוק אותו החלק.
 
הצטלבות מסילות

אהה... התכוונת להצטלבות! אבל אם את כב במצב רוח יצירתי, למה שלא תבני גשר של אחת מזרועות ההצטלבות, כך שהיא תחצה את השנייה בלי מפגש אופקי? זה מצריך כמובן עלייה מתונה כפי שעוזי כבר הסביר, מה שאולי יגרור הארכה של המסלול, אבל זה יכול ליצור אשליה מאוד מרשימה של שני קווי רכבת שחוצים אחד את השני בשני מפלסים שונים (דרך אגב, גם זה לא מחלף, מפני שלכאורה אין קשר בין שני הקווים - זו לא צומת רב מפלסית).
 
התכוונת בוודאי ל-'הצטלבות'

אני מניח שהתכוונת ל-'הצטלבות'. מחלף הוא בעברית צומת רב מפלסי, בעוד ש-'מסוט' או 'מפלג' היא המסילה המתפצלת, על גביה רכבת יכולה לשנות את כיוון נסיעתה. בהצטלבות רגילה, בצורת X, אין כל אפשרות לשינוי כיוון הנסיעה - כל רכבת שחוצה את ההצטלבות נשארת על אותו קו שהיתה בו קודם.
 

d a p h n a

New member
יש לכם כוח לעוד שאלה של מתחילים?

מצטערת אם אני קצת נודניקית אבל העסק הזה יותר מסובך משחשבתי.
קנינו כמה פריטי נוף באמצעות האינטרנט. בין השאר קנינו פתח למנהרה. עם זאת, קצת לא ברור לי איך בונים את המנהרה עצמה. האם אפשר לרכוש בנפרד מנהרה שאותה אפשר אחרי זה להסוות באמצעות סלעים ודשא, או שחייבים איכשהוא לבנות אותה לבד? שוב, המון תודה!
 
מנהרות רכבת

אחד הדברים שנחמדים בדגמים הוא שהם רק צריכים להיראות כמו המציאות, ולהיות להיות העתק מוקטן. בניגוד לרכבת ישראל, את לא צריכה לחפור מנהרה מתחת להר - את יכולה לבנות את ההר מסביב למסילה, ופשוט להשאיר מספיק מקום למסילות ולרכבות בתוכו. דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות פרופילים של עץ, שיעוצבו בצורת הר ויכוסו ברשת (כמו רשת לול או רשת פלסטיק). על גבי הרשת ניתן להניח גבס או עיסת עיתונים בדבק פלסטי מהול, וכשזה מתייבש יש מצע קשיח ומצוין לצביעה וקישוט, לפי תמונות. את המנהרה ייצגו בסך הכל הפתחים שקנית וחורים שתנסרי בפרופילי העץ. כדאי גם לזכור להשאיר פתחי גישה נוספים למנהרה, למקרה שבהם הרכבת נשמטת (=יורדת מהפסים) בתוכה - זה קורה די הרבה בגלל הצטברות הלכלוך המוגברת. (( כמובן שהשיטה שהצגתי היא רק אחת מני רבות - מה שחשוב זה להקפיד להשאיר מספיק מקום לרכבת ולמסילה מתחת ל-'נוף', ולזכור להניח ולהשלים לחלוטין את המסילה ל פ נ י הקמת הנוף ,כי אחרי זה יהיה מאוד קשה לבצע שינויים ))
 

d a p h n a

New member
אוי. זה נשמע מסובך נורא

אני קיוותי למשהו יותר פשוט, שלא דורש עבודת בנייה עם עיסת נייר וכד'. אנחנו כרגע בשלב שהרבה פחות חשוב לנו המראה המציאותי של הדגם (אני יודעת שזה נורא חשוב לאנשים שמתעסקים בתחביב הזה בצורה רצינית). יותר חשוב לנו שהוא פשוט יהיה כיף. האם אין איזה מבנה צינורי בנוי שמשמש למנהרה, ואפשר להסוות אותו באמצעות דשא וכד'?
 

d a p h n a

New member
אוקיי, עכשיו אני רואה שיש באמת

חברות שמייצרות pre formed tunnels. תודה על העזרה.
 
מנהרות קנויות

ניתן לרכוש מנהרות מוכנות שכוללות את הדשא , אנשים , עצים ואפילו נחל מדומה . פשוט להניח מעל המסילה ובזאת תמה המלאכה. אני חושב שיש אותן אצל וילנצ'ק בתל-אביב !!!
 
למעלה