תהייה

האם ייתכן שאלה שצריכים תזכורת יומית לספירת העומר ושצריכים אותה בשרשור יומי חדש כי שרשור מתעדכן מבלבל אותם הם גם אותם אלה שמתבלבלים מתי חל "ליל שבת"?
 

דיברגנט חדש

Well-known member
האם ייתכן שאלה שצריכים תזכורת יומית לספירת העומר ושצריכים אותה בשרשור יומי חדש כי שרשור מתעדכן מבלבל אותם הם גם אותם אלה שמתבלבלים מתי חל "ליל שבת"?
בהחלט |אקדמאי| ולראיה אתמול ב- 18:56 הגיב הרינגטון בפורום המקביל אותו הוא מנהל.
ניתן לשים לב, בקובץ תמונה בתגובה #13 של שמלה, רואים בבירור שהשבת נכנסה באיזור י-ם ב-18:36, בחיפה ב-18:48, בת"א ב-18:56 ובב"ש ב-18:57 ומאחר שהרינגטון גר בהתנחלות שקרובה ל-י-ם, אני מאמין שהשבת נכנסה לאיזורו בסביבות 18:40 ומה שבטוח לפני 18:56 שזה בת"א ששם הוא לא גר, קרי, שוב, המטיף חילל את השבת (n)
 
בהחלט |אקדמאי| ולראיה אתמול ב- 18:56 הגיב הרינגטון בפורום המקביל אותו הוא מנהל.
ניתן לשים לב, בקובץ תמונה בתגובה #13 של שמלה, רואים בבירור שהשבת נכנסה באיזור י-ם ב-18:36, בחיפה ב-18:48, בת"א ב-18:56 ובב"ש ב-18:57 ומאחר שהרינגטון גר בהתנחלות שקרובה ל-י-ם, אני מאמין שהשבת נכנסה לאיזורו בסביבות 18:40 ומה שבטוח לפני 18:56 שזה בת"א ששם הוא לא גר, קרי, שוב, המטיף חילל את השבת (n)
הזמנים שם הם זמני הדלקת הנרות, הם אינם חופפים לזמני כניסת השבת, הם תמיד לפני.

בחלק מהעדות האישה מקבלת את השבת עם הדלקת הנרות ובחלק לא.
כניסת השבת הינה עם שקיעת השמש. לכן על מנת לבדוק האם נעשה חילול שבת יש להסתכל על מועד השקיעה.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
הזמנים שם הם זמני הדלקת הנרות, הם אינם חופפים לזמני כניסת השבת, הם תמיד לפני.

בחלק מהעדות האישה מקבלת את השבת עם הדלקת הנרות ובחלק לא.
כניסת השבת הינה עם שקיעת השמש. לכן על מנת לבדוק האם נעשה חילול שבת יש להסתכל על מועד השקיעה.
אכן, אך שמלה טעתה ופירסמה את זמני כניסת השבת ולא זמני הדלקת הנרות כפי שאפשר לראות כאן.
 

raya

Well-known member
כשהאישה מדליקה את הנרות- עבורה נכנסה השבת.
ומתי "נכנסת השבת" לאשה שאינה מדליקה נרות שבת? ובכל יום חמישי כשהיא נמצאת במקרה בירושלים, מנסים לתת לה נרות שבת? (והיא מסרבת, אם זה לא היה ברור....)
 

Harrington

Well-known member
מנהל
כשהאישה מדליקה את הנרות- עבורה נכנסה השבת.
אכן כך. אבל בשביל לדעת את זה צריך להכיר ולהבין כיצד 'עובדים' זמני כניסת השבת. כשבמקום זאת כותבים נטו מתוך א' בורות בנושא הזה וב' נסיון לנגח ולהשמיץ בכח, הסיכוי שייצאו דברי אמת נכונים קלוש למדי לכתחילה :).
 

Harrington

Well-known member
מנהל
בהחלט |אקדמאי| ולראיה אתמול ב- 18:56 הגיב הרינגטון בפורום המקביל אותו הוא מנהל.
ניתן לשים לב, בקובץ תמונה בתגובה #13 של שמלה, רואים בבירור שהשבת נכנסה באיזור י-ם ב-18:36, בחיפה ב-18:48, בת"א ב-18:56 ובב"ש ב-18:57 ומאחר שהרינגטון גר בהתנחלות שקרובה ל-י-ם, אני מאמין שהשבת נכנסה לאיזורו בסביבות 18:40 ומה שבטוח לפני 18:56 שזה בת"א ששם הוא לא גר, קרי, שוב, המטיף חילל את השבת (n)
אשריך שאתה גם יהודי מאמין וגם אחד שמקפיד לעקוב אחר זמני כניסת השבת בכל רחבי ישראל :). כמובן (וכרגיל) ששגית במסקנתך, אבל הלכה למעשה זה דווקא חסר כל חשיבות. זה הרי, עם כל הכבוד הראוי, כלל לא עניינך אם אני כן או לא כותב בשבת :). עם זאת, כתבתי כאן בעבר הסבר בנוגע לזמני כניסת השבת והמשמעות של זמנים אלו. אולי אם תקרא (שוב?) את הדברים, תמנע מעצמך לצאת אהבל רק מתוך הצורך הפבלובי לנגח ולהשמיץ בכל מחיר. לשיקולך כמובן ואם תעדיף את הגישה הנוכחית, גם זה בסדר גמור. רק תצטרך לסלוח לי אם מעת לעת אציין גם את האמת לצד ההנפצות, ההמצאות, והשקרים :).
 

דיברגנט חדש

Well-known member
ראה כאן את זמני שקיעת השמש

חידשת לי (y) זמן כניסת שבת המופיע בלוחות ובמדיה הוא הזמן המקובל להדליק נרות. אך זמן הדלקת נרות הוא לאו דווקא זמן כניסת השבת, שכן ההדלקה נעשית כ-24 דקות לפני השקיע ולפני הכניסה הרשמית ליום שבת.

יצא משהו טוב משרשורי הדווקא שלו ;)

אגב, המתמטיקה לא מסתדרת לי, עפ"י מה שהבאת, זמן השקיעה ב-י-ם היינו בשעה 19:20, אם תוריד 24 דק' תקבל את אזור ת"א (18:56) ולא את איזור י-ם (18:36).
 
נערך לאחרונה ב:
חידשת לי (y) זמן כניסת שבת המופיע בלוחות ובמדיה הוא הזמן המקובל להדליק נרות. אך זמן הדלקת נרות הוא לאו דווקא זמן כניסת השבת, שכן ההדלקה נעשית כ-24 דקות לפני השקיע ולפני הכניסה הרשמית ליום שבת.

יצא משהו טוב משרשורי הדווקא שלו ;)

אגב, המתמטיקה לא מסדרת לי, עפ"י מה שהבאת, זמן השקיעה ב-י-ם היינו בשעה 19:20, אם תוריד 24 דק' תקבל את אזור ת"א (18:56) ולא את איזור י-ם (18:36).
בטח בירושלים מהדרים יותר ולקחו מרווח גדול יותר, לא מעורה בפרטים.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אכן כך. גם אצלנו בישוב מתפרסמים זמנים עם רווח גדול יותר מ- 20 דקות לפני שקיעת השמש. זה כנראה תלוי ברבנות המקומית.
לאו דווקא ברבנות המקומית. במקומות רבים זה פשוט מבוסס על מנהגים עתיקים. כך למשל בפתח תקווה מקבלים את השבת מוקדם יותר מאשר במקומות רבים אחרים באותו אזור. זה נובע מכך שמקימי העיר הגיעו מירושלים ועל כן קיבלו את השבת בהתאם למה שהיו רגילים מעיה"ק. המנהג הזה נשאר בתוקף עד עצם היום הזה, אבל כאמור, זה כלל לא קשור לרבנות המקומית שאינה מקבלת את ההחלטות בדברים האלה.

גם במקומות אחרים בהם מתישהו הרבנות המקומית החליטה, המנהג שנקבע לאותו מקום יישאר בדרך כלל בתוקף ואף רבנות מקומית חדשה יותר לא תשנה את מנהג המקום.

אבל... כפי שכתבת בעצמך במקומות אחרים, יש דרכים רבות לקבל את השבת ולקבע את זמן כניסת השבת עבור כל יהודי ויהודיה. אחת הדרכים לעשות זאת היא כמובן הדלקת הנרות, בה מעידה האשה המדליקה שהיא מקבלת את השבת באותו רגע (ולא, זה לא עניין עדתי כהוא זה). גם לכך יתכנו חריגים, כמו למשל אשה שמזכירה ומציינת שבהדלקה היא דווקא לא מקבלת (עדיין) את השבת. אבל אלו החריגים כאמור והכלל הוא זה שכתבת. לגברים יש דרכים אחרות/נוספות והם לא מחויבים להדלקה של נשות הבית והמשתמע מכך. אבל זה כבר מחייב הרחבה יותר מעמיקה בנושא (כתבתי עליו בעבר, כשהותקפתי על-ידי 'ידענים' שהחליטו שכתבתי בשבת מבלי שהיה לכך כל שחר -וכידוע, אינני מתבייש להודות גם כשזה כן המצב-. אבל מאחר והמטרה בדברים האלו היא אך ורק ניגוח והשמצה של האחר, אני לא רואה סיבה מיוחדת להרחיב להתעמק שוב בעניין. שיסברו התוקפים מה שמתחשק להם, יכתבו מה שבא להם, ואם להם נוח לחיות עם זה שהם כותבים שטויות, אני בטח לא הכתובת להעמיד אותם על טעותם :). את זה אשאיר עבור אלו שטועים באמת ובתמים, בתום לב, ואשר חשוב אולי שיידעו כיצד זה בדיוק עובד על-מנת שלא ייטעו גם הלאה.
 
לאו דווקא ברבנות המקומית. במקומות רבים זה פשוט מבוסס על מנהגים עתיקים. כך למשל בפתח תקווה מקבלים את השבת מוקדם יותר מאשר במקומות רבים אחרים באותו אזור. זה נובע מכך שמקימי העיר הגיעו מירושלים ועל כן קיבלו את השבת בהתאם למה שהיו רגילים מעיה"ק. המנהג הזה נשאר בתוקף עד עצם היום הזה, אבל כאמור, זה כלל לא קשור לרבנות המקומית שאינה מקבלת את ההחלטות בדברים האלה.

גם במקומות אחרים בהם מתישהו הרבנות המקומית החליטה, המנהג שנקבע לאותו מקום יישאר בדרך כלל בתוקף ואף רבנות מקומית חדשה יותר לא תשנה את מנהג המקום.

אבל... כפי שכתבת בעצמך במקומות אחרים, יש דרכים רבות לקבל את השבת ולקבע את זמן כניסת השבת עבור כל יהודי ויהודיה. אחת הדרכים לעשות זאת היא כמובן הדלקת הנרות, בה מעידה האשה המדליקה שהיא מקבלת את השבת באותו רגע (ולא, זה לא עניין עדתי כהוא זה). גם לכך יתכנו חריגים, כמו למשל אשה שמזכירה ומציינת שבהדלקה היא דווקא לא מקבלת (עדיין) את השבת. אבל אלו החריגים כאמור והכלל הוא זה שכתבת. לגברים יש דרכים אחרות/נוספות והם לא מחויבים להדלקה של נשות הבית והמשתמע מכך. אבל זה כבר מחייב הרחבה יותר מעמיקה בנושא (כתבתי עליו בעבר, כשהותקפתי על-ידי 'ידענים' שהחליטו שכתבתי בשבת מבלי שהיה לכך כל שחר -וכידוע, אינני מתבייש להודות גם כשזה כן המצב-. אבל מאחר והמטרה בדברים האלו היא אך ורק ניגוח והשמצה של האחר, אני לא רואה סיבה מיוחדת להרחיב להתעמק שוב בעניין. שיסברו התוקפים מה שמתחשק להם, יכתבו מה שבא להם, ואם להם נוח לחיות עם זה שהם כותבים שטויות, אני בטח לא הכתובת להעמיד אותם על טעותם :). את זה אשאיר עבור אלו שטועים באמת ובתמים, בתום לב, ואשר חשוב אולי שיידעו כיצד זה בדיוק עובד על-מנת שלא ייטעו גם הלאה.
כשמתלוננים על בורות של אחרים, אבל מפגינים בורות תוך כדי שלשול מקלדת....

אתה מוזמן לקרוא לגבי העניין העדתי למשל כאן:
"למעשה מנהג האשכנזים[2] שהנשים מקבלות שבת בהדלקה (ורק במקום צורך מתנות במפורש שאינן מקבלות שבת בכך), ועל כן נוהגות להדליק תחילה את הנרות ורק לאחר מכן לברך על ההדלקה (שהרי אם תברך תחילה, נמצא שקיבלה שבת ומעתה לא תוכל להדליק הנרות), ובכדי שתהא הברכה 'עובר לעשייתן' נהגו להסתיר מעיניהן את הנרות ולהנות מהם רק לאחר הברכה, ואילו מנהג רבים מהספרדים[3] שאין הנשים מקבלות שבת בהדלקה, ועל כן מברכות ורק לאחר מכן מדליקות. לעומת כל זה, מנהג רבים מהתימנים[4] שהנשים מקבלות שבת בהדלקה ומ"מ מברכות תחילה, לפי שאין מקבלות השבת אלא בתום ההדלקה."

נלקח מכאן:



וזה רק אחד משלל מקורות זמינים.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
כשמתלוננים על בורות של אחרים, אבל מפגינים בורות תוך כדי שלשול מקלדת....

אתה מוזמן לקרוא לגבי העניין העדתי למשל כאן:
"למעשה מנהג האשכנזים[2] שהנשים מקבלות שבת בהדלקה (ורק במקום צורך מתנות במפורש שאינן מקבלות שבת בכך), ועל כן נוהגות להדליק תחילה את הנרות ורק לאחר מכן לברך על ההדלקה (שהרי אם תברך תחילה, נמצא שקיבלה שבת ומעתה לא תוכל להדליק הנרות), ובכדי שתהא הברכה 'עובר לעשייתן' נהגו להסתיר מעיניהן את הנרות ולהנות מהם רק לאחר הברכה, ואילו מנהג רבים מהספרדים[3] שאין הנשים מקבלות שבת בהדלקה, ועל כן מברכות ורק לאחר מכן מדליקות. לעומת כל זה, מנהג רבים מהתימנים[4] שהנשים מקבלות שבת בהדלקה ומ"מ מברכות תחילה, לפי שאין מקבלות השבת אלא בתום ההדלקה."

נלקח מכאן:



וזה רק אחד משלל מקורות זמינים.
אשריך שזיכית את גולשות וגולשי הפורום בשיעור תורה חשוב זה.
אמנם תחילת הדברים מלמדים על מטרתך בהבאת הדברים (כרגיל, ניגוח והשמצה), אבל מתוך מטרה זו זכינו כולנו ללמוד תורה. אשריך על כך. אולי כדאי להקדיש את הלימוד לטובת חטופינו? סתם הצעת ייעול. אגב, אין כל סתירה בין המובא כאן לדברי כמובן. אבל בשביל להבין זאת צריך לא רק לקרוא את הדברים אלא גם להבינם (ורצוי באופן כללי גם להכיר את התחום). אבל זה כבר שיעור למתקדמים, וספק אם זה המקום לכך.

כך או אחרת כאמור, תודה על שזיכיתנו! אשריך צדיק.
 
אשריך שזיכית את גולשות וגולשי הפורום בשיעור תורה חשוב זה.
אמנם תחילת הדברים מלמדים על מטרתך בהבאת הדברים (כרגיל, ניגוח והשמצה),
שקר וכזב, אתה שוב מתיימר לדעת טוב ממני את מטרתי.
תפסיק להשליך עלי את מטרותיך

אבל מתוך מטרה זו זכינו כולנו ללמוד תורה. אשריך על כך. אולי כדאי להקדיש את הלימוד לטובת חטופינו? סתם הצעת ייעול. אגב, אין כל סתירה בין המובא כאן לדברי כמובן. אבל בשביל להבין זאת צריך לא רק לקרוא את הדברים אלא גם להבינם (ורצוי באופן כללי גם להכיר את התחום). אבל זה כבר שיעור למתקדמים, וספק אם זה המקום לכך.
בוודאי שיש סתירה. כנראה אתה באמת צריך ללמוד יותר כדי להבין זאת.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
שקר וכזב, אתה שוב מתיימר לדעת טוב ממני את מטרתי.
תפסיק להשליך עלי את מטרותיך
חחח, אהבתי :).
בוודאי שיש סתירה. כנראה אתה באמת צריך ללמוד יותר כדי להבין זאת.
בהחלט. אין דבר כזה מספיק לימודי תורה ותמיד נכון ללמוד עוד. מסכים עם כל מילה. אשריך שציינת זאת וטוב שכלל הגולשות והגולשים יפנימו אמירה נכונה זו! אמנם, עדיין אין כל סתירה כמובן בין מה שאני (ואחרים) כתבו בעניין ולמה שהבאת. אבל אמירתך הנ"ל לגמרי נכונה ומדויקת. אשריך צדיק!
 
חחח, אהבתי :).

בהחלט. אין דבר כזה מספיק לימודי תורה ותמיד נכון ללמוד עוד. מסכים עם כל מילה. אשריך שציינת זאת וטוב שכלל הגולשות והגולשים יפנימו אמירה נכונה זו! אמנם, עדיין אין כל סתירה כמובן בין מה שאני (ואחרים) כתבו בעניין ולמה שהבאת. אבל אמירתך הנ"ל לגמרי נכונה ומדויקת. אשריך צדיק!
כאמור, עליך ללמוד עוד על מנת להבין שיש סתירה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
כאמור, עליך ללמוד עוד על מנת להבין שיש סתירה.
לגמרי מדויק ונכון, כאמור כבר למעלה. תודה שאתה חוזר על שיעור חשוב זה לטובת הכלל! לא צפיתי שהפורום יהפוך לדברי חוכמה תורניים, אבל אתה פשוט יוצא מגדרך להשיג זאת. אשריך צדיק כבר אמרנו?!
 
למעלה