עכשיו ברשת ב' - הקטר הישראלי

tlingit

New member
../images/Emo125.gif עכשיו ברשת ב' - הקטר הישראלי

עכשיו ברשת ב' בקול ישראל משודרת תכנית מרתקת ביותר על הקטר היחיד שנבנה אי פעם בישראל
 

tlingit

New member
קטר שנבנה בארץ - תקציר מהתכנית

הסיפור מרתק לגמרי חלק מהסיפור תואר על ידי אורי בן-רחב, החבר בעמותת חובבי הרכבות אשר יחד עם עוד חבר בעמותה גילו לפני שבועיים את הקטר היחיד שנבנה בישראל (לדבריהם היה עוד קטר אחד שהורכב בארץ מחלקים, אך לא כזה שנבנה ממש) בשנת 1937 חברת יכין פנתה לחברת "המניע משאבות" בבקשה שיבנו לה קטר מיוחד שתפקידו יהיה להסיע קרוניות, קטנות יחסית, שבהן נאספו תפוזים הם אספו ממחנה סרפנד דאז, צריפין של היום, חלקים - מנועי משאיות, גיר וכו' ומכל אלה בנו ויצרו קטר ייחודי. הקטר נמצא בקיבוץ נען לא הספקתי לשמוע את כל הפרטים אבל הוזכר שהיה מאבק של עמותת חובבי הרכבות לשמור על הקטר הזה מפירוק. אם למישהו יש עוד פרטים, נשמח לשמוע
 
לא מדויק:

אורי אכן חקר בנושא לפני כמה שנים, וגילה פרטים מאלפים אודות הקטרון, ואני (ביחד עם אביתר ופול) השלמנו את המלאכה, לפני חודש-חודשיים. התכנית היתה ביוזמתי, ואני דיברתי אחרי פול. סיפור הגילוי: ב 1999 מצא פול פרסומת של בנק, ובה מאויר פרדס עם קטר קטן. הוא קישר את זה עם המידע שהיה ידוע עד כה על סמך מאמר מ 1937, ופרסם ב HARAKEVET על כך, בבקשה מהקוראים למידע נוסף אורי בן-רחב אכן הרים את הכפפה, והגיע לחתנו של בונה הקטר, שמנהל את החברה שקיימת עד היום, משאבות המניע בע"מ. קולודני הקשיש היה בן 92 באותה עת, וחתנו שאל אותו עליו, והוא סיפר עליו בהתלהבות, אם כי סיפק מידע קצת שגוי, שגרם לעיכוב של כמה שנים בגילוי הסופי. כנראה, הוא ציין כי הקטר הופעל בקלמניה (ע"י כפר סבא). מ 2000 לא היה מידע חדש, ובינתיים נפטר מאיר קולודני ב 2003, בגיל 95. בסוף 2005 התחלתי לחקור את הנושא (במסגרת מחקר אחר, כחלק ממחקרים שאני עוסק בהם), והגעתי גם אני לחתנו. באותו זמן קרה משהו מפתיע: עקיבא רונן בן נען היה בסיור 100 שנה לרכבת העמק, שאורגן ע"י מאיר שפירא, ובמהלכו אמר לפול כדרך אגב על התמונות בארכיון נען. פול יצר קשר עם חוה הארכיונאית, והזמינה אותו לראות תמונות נוספות. כשהגיעו הוא ואביתר לנען, היא הפתיעה אותם והציגה להם את הקטרון בכבודו ובעצמו... מיותר לציין את התרגשותם. לאחר שדווחתי על כך (והתרגשתי לא פחות), דיווחתי לחתנו על הבשורה (וגם הוא כמעט התעלף...), ולמחרת לקחתי אותו לנען, לסגור מעגל של 70 שנה !!! זה הסיפור המלא, בלי לקחת קרדיט, אלא להיפך - לחלוק אותו בין כל המעורבים, ושמחתי להיות חלק מהמעורבים. התכנית היתה יוזמה שלי, ומושיק התרגש לא פחות, והנושא התמשך ל-3 שעות כמעט, הרבה מעבר למתוכנן, מכיוון שבהמשך עלו לשידור מאזינים שסיפרו מידע נוסף על רכבות ויתכן שיהיה לי גילוי נוסף בקרוב, בעקבות מידע זה. בתכנית קרובה אספר על מחקר נוסף שלי. ארגנתי בקרוב מפגש של כל המעורבים במחקר בנען, ולבטח יהיה מרגש לא פחות.
 
עוד אי הבנה:

אין ולא היה שום מאבק על הקטרון. מוסכם על כולם כי מדובר במוצג יחיד ונדיר, ויש לשמרו בכל דרך. יש וויכוח קטר לגבי אופן השימור: האם לשחזרו למצבו הקודם (בקלי קלות, רוב החלקים המקוריים נמצאים), היכן להציגו (בקיבוץ או במוזיאון כלשהו). עלתה גם הצעה לשחזרו לפעולה (אפשרי בהחלט. ראו מעשי ידו של רן חדוותי מעין-שמר). אני בעד שחזורו לתצוגה במקום סגור ומכובד, יהיה היכן שיהיה, ולצידו סיפור תולדותיו (בארכיון נען עשרות תמונות מתקופת הפעלתו), אך את זה אני משאיר לאחרים. את התבלבלת עם פירוק קטר 101, קטר הדיזל הראשון של רכבת-ישראל, שבינתיים ניצל מגריטה, הודות ליוזמה של חובבי הרכבת. ולידיעה - אין כרגע כל עמותה. היתה לפני שנים עמותת "פסים", אך לא פעילה שנים מספר.
 

tlingit

New member
../images/Emo51.gif על הדיוק בפרטים והמידע ../images/Emo45.gif

אני שמחה שהעמדת דברים על דיוקם, ואף הוספת מידע מאחר שאני כתבתי מתוך מה ששמעתי ואכן חששתי מטעויות
 
וביום שישי האחרון המשכתי לדבר

והפעם על רכבת האלונים - מחקרי המקיף שערכתי בשנים האחרונות. כמו כן דובר על הקטרונים בעין-חרוד, עתלית, עין-שמר וכו', וגם הפעם היה מענין מאד לדעתי, ומעייף (2 שבתות רצופות ללא שינה נורמלית הרגו אותי...)
 
ובלינק המצ"ב דגם מדויק של קטרון

דומה לקטרון הישראלי, מדגם "מונטניה" של אורנשטיין & קופל. מדהים !!
 
למעלה