חג פורים חג גדול בלי אלוהים..

pitriya

New member
אהבת הדסה..../images/Emo47.gif

"...ויהי מרדכי אמן את הדסה בת דודו כי אין לה אב ואם והנערה יפת תאר וטובת מראה, ובמות אביב ואמה לקחה מרדכי לו לבת. וילמדה מרדכי לעשות טוב וחסד ותקשב ולדבריו ותרדף צדקה וחסד ויתברכו בה רבים, ויאמרו: כהדס הנותן ריח ניחוח המשיב נפש, וכעסיס עליו המזהירים, המעלים ארוכה לכל חולי ומדוה, כן היתה הדסה לכל מר נפש וקשה יום! תנחומיה ישעשעו כל נפש, ופניה היפים ישמחו כל לב! ויהי כאשר צוה המלך לבקש לו נערות בתולות טובות מראה ולקבצן אל בית נשיו למען יבחר באשר תיטב בעיניו להמליכה תחת ושתי, ותסתתר הדסה בבית מרדכי ארבע שנים ולא נראתה לאיש כל הימים הרבים כי אמרה: אל יראני המלך ולא יקחני לאשה. וייטב הדבר הזה בעיני יי ויאמר: יען אשר לא הלכה הדסה בגדולות ותמאס במלוכה, על כן לא תמצאנה כל הבתולות הרבות המובאות לשושן הבירה חן בעיני המלך ולא ישקוט ולא ינוח עד אם ראותו את הדסה והמליכה תחת ושתי." (ילקוט שמעוני)
 
יפה ../images/Emo13.gif

מזכיר קצת את סיפור משיחת דוד למלך, וגם קצת את ... סינדרלה השיקסע. מה יש לפמיניסטיות לומר על המדרש הזה? מצד אחד רודפת צדקה וחסד, מצד שני מסתתרת בבית.
 

pitriya

New member
הן עסוקות במלחמות "גדולות" יותר..../images/Emo8.gif

הן בעניני זכר ונקבה, אל תפריע. (צוחקת)
 

shellyland

New member
"הפמניסטיות"

ניסו שלא ליפול למניפולציה השקופה הזאת על מנת שלא להגרר לויכוח עקר שמקומו אינו בפורום הזה, אבל לא יכלו להתאפק נוכח העקיצה הברורה שנשלחה אליהן מכיוון הפטרייה. בלי להכנס לדיון עמוק בנושא, אגיד רק שמפתיע אותי השימוש במילים "מצד אחד" ו"מצד שני". שהרי האשה האידאלית צריכה להיות טובה, חסודה, צנועה, מסתפקת במועט, כל כבודה פנימה, בתולה כמובן ובל נשכח... יפת תואר וטובת מראה. ואיפה כל הנשים הדעתניות? השאפתניות? המוחצנות? המכוערות (לא עלינו)? אה! אלו אינן נשים טובות וצדקניות ובזכותן לא יגאלו ישראל ממצרים (או מכל מקום אחר), שכן אינן מקריבות את עצמן עבור איש. בתור אחת שכזאת (דעתנית, שאפתנית, מוחצנת ומכוערת) קצת קשה לי לראות את אותה הדסה כדוגמה ומופת לנשים אחרות. להיפך. בקיצור - אני בעד ושתי. לא מתפשטת בשביל כל אחד ולא רצה בכל פעם שקוראים לה.
 

שקמי

New member
רעיון שעלה לי בראש -

יש נסיונות מדרשיים לומר שאסתר ירקרקת הייתה. יענו, מכוערת בת ארבעים. יש למישהו רעיון למה?
 

מולה

New member
אסתר הירקרקת

מדרש ילקוט שמעוני, אסתר ב, תתרנג: הדיון נסוב סביב הפסוק במגילה "ויהי אומן את הדסה היא אסתר..", והדרשנים דנים בכפל השמות. "...ולמה נקרא שמה אסתר, שהיו עובדי אלילים קורין אותה כוכב הנוגה על שם אסתהר. בן עזאי אומר - לא ארוכה ולא קצרה אלא בינונית כהדסה, רבי שמעון בן קרחה אומר אסתר ירקרקת היתה, וחוט של חסד משוך עליה. דבר אחר - כשם שהדס ריחו טוב כך היו מעשיה טובים. רב אמר בת ארבעים היתה, ושמואל אמר בת שמונים היתה, רבנן אמרין בת שבעין וארבעה מנין הדס"ה..."וכו´ וכו´. אז כנראה שהתיאור ירקרקת נועד לדרוש את שמה העברי, הדסה. בכל אופן, אם המדרש מופיע בילקוט שמעוני - משמע, יש לו מקור אחר, קדום יותר, שאינני יודעת מהו.
 

ציפי ג

New member
בבית ספרנו גם למדונו

שאסתר היתה מה שנקרא בימינו פריג´ידית, במכוון. ולכן היא לא נקראה אל המלך כך וכך ימים.
 

טוב

New member
סליחה שאני חורגת מהנושא

אבל האם מדברי ילקוט שמעוני מסתבר כי אסתהאר זה שם הכוכב "נוגה", המכונה בלעז "ונוס"? או שמא הוא מדבר על כוכב כללי, נוגה מלשון נוצץ? (לא ציטתת את הניקוד, ומכאן אי ההבנה). מעניין אותי לדעת, בגלל הענין שיש לי בכוכב נוגה.
 

גרי רשף

New member
אולי אסתר = הסתר פנים?..../images/Emo22.gif

מה גם שהיא נדרשה לשישה חודשים בשמן המור ושישה חודשים בבשמים, ללמדכם שהיה הרבה מה לשפר ולהסתיר/לאסתיר..
 
למעלה