לימודי המתמטיקה בא"י

Phlawless

New member
אני חושבת...

שבהחלט צריכים להגיש סיוע לאלה שמתמטיקה אצלם זה מקצוע חלש ביותר וגם שלוש יחידות נראות כסיוט מתמשך. יש לי המון חברים שמיואשים מהמחשבה על הבגרות הקרבה משום שרמת הידע שלהם במתמטיקה שואפת לאפס. לי זה קל.. לאחרים זה קשה. צריך לדאוג לכל תלמידי ישראל ולא לתת להם להתמודד לבד. 3 יחידות הן אמנם קלות בהשוואה ל5 יחידות אך עדיין הן רחוקות מלהיות הבסיס. ביטול הפסיכומטרי עומד על הפרק מפני שמבחן הפסיכומטרי בודק התמודדות במצבי לחץ ולא יודעים אם הוא נחוץ. כאשר את מקבלת את ציון הבגרות את עומדת בפני עובדה (הניתנת לשינוי) אך אם מתמטיקה אינו המקצוע החזק שלך וחרף כל נסיונותייך להתמודד עם הבגרות את פשוט נכשלת... ניצבת בפנייך בעיה קשה מאד ולכן אני אומרת שצריכים א) או להגיש יותר סיוע ב) להוריד את רמת הבגרות במתמטיקה ג) לאפשר שתי יחידות למתקשים באמת.
 

H20

New member
אותם ספרים לא אומר בהכרח אותו חומר

כלומר, אתם יכולים ללמוד מאותם ספרים, אבל לפתור תרגילים ברמות שונות לחלוטין או להרחיב בפרקים מסוימים.
 

Phlawless

New member
ועוד הסבר קטן.

אני לא ישבתי על נכשל ב4 יחידות...החלטתי לרדת מרצוני החופשי בגלל שידעתי שאני לא אצטרך מתמטיקה באוניברסיטה כי אני לא נמשכת למקצועות הריאלים. אני יושבת על 100 ב3 יחידות, מצוין לי, אני עוזרת לאחרים..ואני לא רואה שום דבר רע בזה. אבל אני רואה רע בלזלזל בילדים המתקשים ב3 יחידות... לפי מיטב ידיעתי לא צריכים מתמטיקה גבוהה אם לא מתכוונים להשתמש בזה בעתיד (תקראי לזה 2 יחידות או פשוט רמה נמוכה) מתמטיקה הוא לא מקצוע הנחוץ לכולם.
 

סיביל

New member
בקשר למתקשים בשלוש יחידות

גם אני לא ממש מצליחה להבין את העניין הזה של אנשים שנכשלים בשלוש יחידות... בבית הספר שלי *רוב* התלמידים של שלוש יחידות (לא כולם) היו שם פשוט כי לא היה להם ראש ללמוד מתמטיקה, ולא בגלל שהם לא היו מסוגלים לזה. עכשיו, זה נכון שלאנשים שונים יש חשיבה מתמטית ברמות שונות, אבל הרמה של שלוש יחידות מתמטיקה היא רמה בסיסית ביותר. את לא יכולה להוריד עוד יותר את הרמה ולהוציא אנשים מהתיכון כשהם לא יודעים שום דבר חוץ מחיסור וחיבור, כפל וחילוק, אחוזים, ואולי קצת משוואות עם שני נעלמים. בחיים צריך יותר מזה, וחלק מהמטרה של מקצוע המתמטיקה, בניגוד למקצועות ההומניים, היא בדיוק לפתח אצל אנשים את החשיבה המתמטית, ולא בשביל הידע הכללי שלהם. אם נוריד את הרמה כל פעם שמישהו קצת מתקשה נגיע למצב שאנשים שדרך המחשבה הזו לא מפותחת אצלהם גם לא תיתפתח יותר והדבר יכול בסופו של דבר לפגוע בהם בחייהם הבוגרים, אפילו אם זה בפתירת בעיות לוגיות יומיומיות שאפשר להיתקל בהן. עכשיו, אמנם אני לא מבססת את דבריי על איזשהם מחקרים מוכחים שקראתי, אבל אני חושבת שאם תלמיד בשלוש יחידות משקיע ומתאמץ ובכל זאת נכשל בבגרות במקצוע בגלל שהשאלות היו לו קשות מדי, ולא בגלל שהיה לו "בלק אאוט" מלחץ, הוא צריך ללכת לבדוק אם יש לו הפרעות למידה כלשהן. זה לא אומר שהוא טיפש או חסר יכולת, זה אומר שיש לו בעיה שצריך לפתור בדרך כלשהי. לא נראה לי הגיוני שנער בן 16 שהתפתח באופן נורמלית מבחינה שכלית לא יהיה מסוגל לעבור את הבגרות הזו, גם אם זה עם המון השקעה ושינון...
 

H20

New member
אני מסכימה ב-100%

שצריך לסייע למי שמתקשה במתמטיקה ומעוניין להשקיע ולקבל עזרה. אבל להוריד את הרמה של הבחינה ב-3 יח"ל עוד יותר? תראי, כדי שמבחן יהיה שווה משהו אמור להיות בו אתגר מסוים, אחרת אין שום פואנטה ויכולים לתת לכולם ציון "עובר" אוטומטי...
 

Phlawless

New member
תגובה../images/Emo4.gif

השיפוטיות הזאת שבאה לגרום לאותם ילדים שלא מצליחים ב3 יחידות מתמטיקה להית מתוסכלים ממצבם עוד יותר רק מראה כמה מערכת החינוך מנציחה את ההישגיות ואת הלגיטימציה לבוא ולהגיד לילד שטוב בספרות ולא טוב במתמטיקה (כן, גם אם זה ב3 יחידות) שיש לו איזה שהי בעיה מנטלית. תקשיבי ,שוב... אני רק אומרת שמידה והבן אדם לא צריך מתמטיקה למקצוע שבו הוא בוחר באוניברסיטה ניתן להוריד את הרמה בכדי שיצליח. 3 יחידות אמנם זה לא קשה אך זה לא נחוץ לאנשים שאינם רוצים לעבוד במקצוע ריאלי ולכן הורדת הרמה לא תהיה כל כך דרמטית בשביל אותם אנשים. בתי הספר יכולים לספק סיוע ובמידה ויעשו זאת אני חושבת שלא יהיה צורך בהורדת הרמה או יגרו את התלמיד ויתעלו את היאוש למקום יותר מעניין. מה שאני אומרת זה שהבחירה היא בידי המערכת אך בשיטה הנוכחית (כאשר סיוע לעיתים לא ניתן ושיטת הלימוד היא די משעממת לרבים וטובים מהתלמידים) הורדת הרמה היא אופציה.
 

shalom hamora

New member
חדש-המנהלת הכללית קבעה ש......

מי שהחליט ללכת על 4 יח"ל מתימטיקה או משהו אחר בשישית תיכון-אסור לתיכון להוריד אותו לרמה יותר נמוכה אם הילד לא מסכים,אחלה של מנכלית
 

Phlawless

New member
לימודי המתמטיקה בא"י../images/Emo127.gif../images/Emo128.gif

נא שרשרו את הודעותיכם בנוגע ללימודי המתמטיקה בתיכון, באוניברסיטה או בכל מוסד חינוכי אחר. האם השיטה יעילה, מדוע, תחליפים, הצעות הכל מתקבל
 

Phlawless

New member
תראי...

יש שתי אופציות א) לעזור ולאפשר לתלמידים להעזר ב) להוריד את רמת המתמטיקה. במידה והאופציה הראשונה אפשרית (מה שלא קורה רוב הפעמים כי לצערי הרב יש עדיי ילדים ב3 יחידות שנכשלים (אם זה באשמתם או לא) הורדת הרמה במתמטיקה היא אופציה לגיטימית ובהחלט אפשרית בכדי לאפשר לבני נוער לעבור בעזרת קושי מופחת.
 

סיביל

New member
זה פועל גם במקצועות הומניים

תלמיד שיש לו במקצועות הומניים בעיה של הבנת השאלות או של התבטאות בכתב עקב ליקוי למידה כלשהו מקבל הקלות כמו עשיית אותן בחינות בעל פה, הקראת השאלות, הארכות זמן וכו´. בדיוק באותה מידה גם לכאלה שמתקשים במתמטיקה יכולות להיות הקלות (ויש). ההנחה שלך שלומדים מתמטיקה בבית ספר רק בשביל האוניברסיטה היא פשוט לא נכונה, ואולי אני מגזימה, אבל בדיוק הגישה הזו שאת מטפחת בדברייך היא זו שהופכת את מערכת החינוך במדינה לכל כך בעייתית. אנחנו לא לומדים בבית ספר רק בשביל הקבלה לאוניברסיטה. נכון, הקבלה לאוניברסיטה היא מה שמדרבן את רוב האנשים ללמוד בתיכון, אבל המטרה של הלמידה היא מעבר לזה. בתור אחת שסיימה י"ב השנה, הרגשתי מאד טוב בתקופת הבגרויות, שרק בה למדתי את כל החומר של השנה האחרונה (אבל זה כבר סיפור אחר) מצבירת הידע ומהלמידה העצמית של חלק גדול מהחומר. הרבה ממה שנלמד הוא חומר בסיסי שלדעתי אנשים צריכים ללמוד ולדעת בחייהם. זה שיש כאלה ששוכחים הכל שתי דקות אחרי המבחן זה כבר סיפור אחר, אבל לפחות ההזדמנות ללמוד באמת ניתנה להם. את מורידה לגמרי את כל הערך של המתמטיקה בדברייך, את מדברת עליה כאילו זה סתם איזה מקצוע לא נחוץ ולא רצוי שבא להקשות על התלמידים. קשה לי להאמין שאת באמת חושבת שמי שלא רוצה לא חייב בכלל ללמוד את המקצוע הזה בתיכון. הרי בכל מערכת חינוך בעולם המערבי (לפי מיטב ידיעתי) לומדים את המקצוע הזה עד סיום התיכון, בין אם זה עם רמות ובין אם לא. וכמו שאמרתי, הוא לא בא כדי שבגיל 40 תדעי לפתור משוואות מסובכות או שתהפכי לגאונת מתמטיקה, אלא בעיקר כדי לפתח את דרך החשיבה המתמטית שלך, כמו גם ראיית המרחב.
 

Phlawless

New member
../images/Emo3.gifטוב...אנשושים

ההרגשה שלי היא שאנחנו סובבות סביב אותו מעגל. אני חושבת שיש מקצועות שיותר נחוצים ממתמטיקה ולכן אין לי בעיה עם הורדת הרמה. ראיית המרחב באה לידי ביטוי בגאומטריה (שיורד ב3 יחידות) לכן ראיית המרחב היא כבר לא פונקציה. במדינתנו עשיית הבגרות היא התנאי לכניסה לאוניברסיטה (על בחינות הבגרות ועל טיבן נפתח שרשור חדש) וזאת הסיבה העיקרית שבגללה עושים בגרות , ולצערי הרב לא בגלל סקרנות ורצון לדעת עכשיו... אני חושבת שפה הוא הכשלון העיקרי של המערכת (אבל כמו שאמרתי על זה נפתח שרשור חדש). אני חושבת שמתמטיקה בסיסית נחוצה ובלעדיה כמובן לא נוכל להסתדר באף מקום אך יש מקצועות שנחוצים הרבה יותר (אנגלית למשל). די נדבקתן ל2 יחידות כאלטרנטיבה לאלה שלא מצליחים. אל תשכחו שהעצה הראשונה שלי היא סיוע וסיוע לא תמיד בא בזמן (אם בכלל). חזרתי על דברי אינספור פעמים ולכן אפסיק עכשיו כל טוב גל
 

Phlawless

New member
הסבר

יש לי חברים שלא מצליחים ב3 יחידות. אני עומדת על 100 ב3 יחידות ולכן אני עושה כמיטב יכולתי לעזור. אך חייבת להיות אלטרנטיבה או עזרה מיידית לאותם ילדים.
 

Imperia

New member
לדעתי, השאלה הראשונית היא לא השיטה

אלא המטרה: מה היא מטרת לימודי המתמטיקה בבי´ס (כלומר אחרי שמסיימים ללמוד את "החישובים שצריך בשביל שלא ירמו במכולת"). מישהו יודע (במקרה) מה ההגדרות הרשמיות של משרד החינוך למטרת לימודי המתמטיקה (בטוח יש כאלה)? ולמישהו יש רעיון או חזון משל עצמו?
 

Phlawless

New member
../images/Emo63.gifבנוגע לשאלתך

מערכת החינוך מקנה את הבסיס כביכול ללימודי המתמטיקה בבית הספר כדי שאח"כ במסגרת להשכלה גבוהה תוכל להתחיל מאיזה שהו שלב בסיסי. כמובן שבמידה ולא תעסוק במקצוע ריאלי לא תצטרך מתמטיקה אך במערכת החינוך מתעקשים ואומרים שאנחנו איננו יודעים מה אנחנו רוצים עוד בתיכון ולכן מחייבים אותנו ללמוד ברמה של 3 יחידות מתמטיקה לפחות. אני חושבת שבתיכון אנשים יכולים כבר לדעת פחות או יותר לאיזה כיוון הם פונים ולבחור את המתמטיקה כמקצוע בחירה או ללמוד אותו ברמה הבסיסית ביותר בכדי שיוכלו להסתדר בחיים ולא יותר. יש שיאמרו שזה מפתח חשיבה תבניתית. במידה וזה נכון.. לימודים עד גיל 16 יספיקו לדעתי ומי שמעוניין להמשיך אח"כ, ימשיך. ממוצע הבגרות במתמטיקה הוא הנמוך ביותר ובוודאי יש לכך סיבה. אולי השיטה, אולי הגישה, אולי המורים או אולי התלמידים. אשמח לשמוע מורה למתמטיקה א שיוכל לענות השאלות הנ"ל ולספר על תוכנית הלימודים והתלמידים.
 

Imperia

New member
לדעתי

ראשית ללימודי מקצועות ריאליים לא מספיקה בכל-מקרה בגרות של 3 י"ל במתמטיקה, לא מבחינת דרישות הקבלה של האונירבסיטאות ולא מבחינת הידע המוקדם שצריך בשביל התואר בפועל... שנית, למה מתמטיקה אפשר להפסיק בגיל 16 בספרות, היסטוריה או כל דבר אחר לא? למה מישהו צריך בחיים להכיר את שירת ימי הביניים? לא צריך בכלל את כל המקצועות האלה בשביל להסתדר בחיים, באף רמה?
 

pazro

New member
את תועה בגדול

לא משנה מה הולכים ללמוד באוניברסיטה חובה לפחות 3 יח´ מטמתיקה. המקצועות היחידים שלא דורשים קורסים במטמתיקה (וגם זה לא בכל האוניברסטאות) הם רפואה, אומנות ונדמה לי שזהו.
 
YYY עכשיו אני חייבת להיות רצינית

מתמטיקה...... ברמה זו או אחרת צריך אותה כמעט בהכל. גם בספורט. כמארגנת תחרויות ספורט עם מתחרים רבים ממסגרות שונות לעיתים יש צורך בנתונים סתטיסטיים. כמו:
גיל המתחרים וחלוקתם עפ"י קבוצות גיל (ילדים, נערים, נוער ובוגרים)
מין המתחרים (זכר נקבה)
חלוקה למקצים עפ"י תוצאות של תחרויות מוקדמות
חלוקה עפ"י מסגרות ואפשר לכתוב עוד כל מיני כמובן שאנחנו לא יושבים אחרי תחרות במשרד עם מחשבון, מחדד ועיפרון ומתחילים לשבור ת´ראש. יש מחשב, מקלידים את הנתונים והוא כבר עושה את החישובים. יש תכנה מיוחדת שנבנתה ע"י אחד שאהב את המקצוע וזה היה קרוב אליו והמתמטיקה והנוסחאות הן חלק מעבודתו כיום. אני מדכימה איתך בכך שיש צורך ללמד את הבסיס. יש צורך גם להתקדם והכל. אך כשמגיעים לכתה ט´ בהחלט יש מקום למחשבה על האפשרות לתת לתלמיד את חופש הבחירה בין לימודי מתמטיקה מתוגברים לבין המשך לימודים בסיסיים ולא להיכנס לקישקע ששל המספרים. כסטודנטית למשל למדנו מחשבים (לי היה פתור - רבאק סוף סוף משהו להתגאות בו)..... מי שלמד, למד לעבוד על תכנות שאת היום לא מכירה אותן. "קיוטקסט" שמעת על זה? מן מעבד תמלילים ישן נושן.... אז הדברים משתנים עם הזמן ובמרוצת השנים הדברים משתנים מהר יותר. אז רון חשבון - בועדות האלו עם זרועות התמנון, תשחיל איזה פתק לאיזו זרוע תביא להם מהדברים שנכתבים כאן...... וואו...... מה השעה כבר... יאללה עוד מעט קמים...
 

Phlawless

New member
תגובה

אני מודעת לבעיתיות של פחות מ3 יחידות באוניברסיטה אך אני גם יודעת ש5 יחידות מתמטיקה לא יעזרו לי להתקבל ללימודי אומנות למשל כפי ש5 יחידות ספרות לא יעזרו למישהו אחר להתקבל למקצוע הנדסאי. 3 יחידות מתמטיקה הן לאו דוקא הבסיס. ישנם המון דברים שישכחו ברגע שכף רגלינו תצא מבית הספר (או ליתר דיוק אחרי הבגרות) וההרגשה שלי שיש מן צורך התמידי לדחוס כמה שיותר חומר כדי להעלות את רמת המבחן במקום לשאול שאלות המפתחות את החלק המוחי האחראי על המקצועות הריאלים (הוכח בניסוי מדעי שישנו חלק האחראי על החשיבה מתמטית וריאלית ואצל אנשים מסוימים אותו חלק מפותח יותר). אני חושבת שבגיל 16 הילד מודע למגבלות שלו(עובדה שניתנת לו האפשרות לבחור את מספר יחידות המתמטיקה שילוו אותו לאוניברסיטה וכך הלאה). מדובר ברמת לימודי המתמטיקה שלדעתי צריכה להיות נמוכה יותר בכדי לאפשר לתלמידים המתקשים לעבור את הבגרות בציון עובר או גבוה הרבה יותר מהממוצע הנוכחי של תלמידי ישראל, בידיעה שהם לא יוכלו להתקבל למקצועות ריאלים באוניברסיטה(אלא אם כן ישלימו לאחר הצבא). אני חושבת שצריכים להסיק מסקנות מהסטטיסטיקה , להוריד את רמת המתמטיקה ולאפשר לילדים החלשים במתמטיקה לעבור את הבחינה. כך גם צריך להעשות בכל הנוגע למקצועות ההומניים למרות שבמערכת החינוך הנוכחית המקצועות ההומניים דורשים זיכרון מעולה ולא יותר.
 
למעלה