לימודי המתמטיקה בא"י

אני תלמיד יש לי הרבה מה לומר בנושא!

אני תלמיד שסיים השנה כיתה ט´ מדעית בבית ספר לאו באק שבחיפה. הייתי כיתה מדעית . עכשיו אני אתן כל מיני דוגמאות לבעיות שבלימוד : אני אתחיל ממה שלמדתי בבית הספר היה מיותר! הבדידים וכל כיתה א,ב,ג ניתן ללמוד בשנה אחת! במשך 6 שנים השתעממתי! ואני לא ילד שמוחנן במטמטיקה. אני ועוד הרבה אנשים שאני מכיר ידענו את לוח הכפל בכיתה א (אני לא מתלהב מזה או משו ולא שזה השג ענקי אבל מתחילים ללמוד את זה בכיתה ג) . אני גם חושב שקצב ההתקדמות הוא איטי מדי וצריך קצב התקדמות איטי שיגרה את התלמיד ויגרום לו להמשיך ללמוד! מה גם שאסור לוותר ! דבר נוסף : בחטיבה היו לנו שעורי העשרה אנסטורמנטלית עם המורה תלמה . היא הופיעה בטלוויזיה והאשימה את הבדידים שהורסים את דרך המחשבה של התלמידים .וזה די נכון לדעתי כי תלמידים לומדים שצהוב זה 5 . עוד משו : מע´ החינוך מנסה רק שיותר תלמידים יעברו את ממוצע הבגרות! זהו . הגמד
 
סחתיין על ההעשרה האנסטרומנטלית.....

אהבתי..... תיסלם על הכישרון המולד במתמטיקה..... שיחקת אותה
הבדידים....... מממממ אה כן...... אני מורה לחינ"ג..... עובדת עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, אז אתה יכול לומר למורה תלמה שהבדידים משמשים אותי לעבודה על שיפור המוטוריקה העדינה, קאורדינציאת עין יד ובכלל על מנת ללמד אנשים הלוקים בשיכלם צבעים. נו..... אז אל תהיו ככה אנטי בדידים. לא יפה הם יעלבו...
 

goldi san

New member
כן זהו, בדידים.

אני סיימתי י´, אגב. האם מישהו מאנשי החינוך יכול להסביר לי במה בדידים יותר טובים מאצבעות? אצבעות זה גם זול, גם אי אפשר לשכוח בבית, גם לא יוצר את הרושם המשונה שאפס זה ורוד. האם מישהו ראה מימיו תלמידים משתמשים בבדידים שלא לצורך בניית מגדלים וארמונות (ובארות מים)? גם ילדים שהתקשו במתמטיקה שפגשתי בשנה האחרונה במסגרת המחויבות האישית, שלהם המקלות האלה מיועדים, מעולם לא השתמשו בהם למטרה אחרת. אני זוכרת שבכתה א´ הארון הכיתתי היה מלא בשקיות של בדידים (שעולום לא מעט שקלים לשקית, אגב) שהוצאו לעיתים נדירות על מנת לעשות שרטוטים חסרי טעם בחוברת "אחת שתיים ו...שלש". היות ויש בי מעט כישרון לאמנות, זה היה די מהנה לשרטט כל מיני קווים בחוברת בשיטת הסרט הנע (לצייר את כל הקווים המאונכים בחוברת ואח"כ את כל הקווים המאוזנים), אבל לעשות את התרגילים ידעתי בלעדיהם.
 

סיביל

New member
אותי דווקא מדאיג משהו אחר

בתור תלמיד בבית ספר טוב שסיים עכשיו כתה ט´ ומתגאה ביכולותיו המתמטיות יוצאות הדופן, הייתי מציעה לך לנסות אולי להשקיע קצת יותר בשיעורי העברית וההבעה. אני לא כותבת את זה כדי לתקוף או להעליב אותך, אבל אולי אתה צריך למקד את הלימודים שלך בכל המקצועות ולא רק במתמטיקה...
 
יש לי בעיות בהבעה..

בגלל שעליתי לארץ לפני 10 שנים . בבית דיברו רוסית ומחוץ לבית עברית . בקיצור בלבול שלם :( . מה שקרה יש לי בעיות עם ההבעה ועם הבנת הנקרא :( הגמד
 
מתמטיקה, תלמידים, ומה שבינהם...

נושא לימוד המתמטיקה ותכנית הלימודים כאן בארץ הוא מאד מאד מורכב ומקיף. כמורה למתמטיקה, וכמי שגם השתתף בלא מעט ועדות ודיונים בשנים האחרונות, אני יכול להגיד לכם שאתם לא מתארים לעצמכם בחלומות הכי מוזרים, כמה גורמים מעורבים באופן ישיר או עקיף בהחלטות ובהתווית הדרך. אני לא אוכל כאן בהודעה אחת להסביר אפילו את ההתחלה של המבוא, אבל אני מקווה שבשבועות הקרובים אני אצליח קצת לערב אתכם בחלק ממה שקרה וקורה במערכת לימוד המתמטיקה. אני רק יכול להגיד לכם באחריות מלאה שאין עוד מקצוע בכל מערכת החינוך, למן גן הילדים ועד לאוניברסיטה, שזכה לכל כך הרבה וועדות, בדיקות, שינויים, ביקורות, תכניות, ניסויים והתייחסויות, כמו מקצוע המתמטיקה. חלק מהבעיה נעוצה בכך שתשעים אחוז מההחלטות שקשורות למקצוע הזה מתקבלות על ידי שני גורמים : האוניברסיטאות והמערכת הפוליטית. אפשר להתווכח עד מחר אם זה טוב או לא, אבל חשוב להבין שבאופן שבו בנוייה מערכת החינוך בארץ, לגורמים מקצועיים שונים יש פלח קטן מאד ממה שנשאר בעוגה, אחרי ששני הגורמים האלה סיימו לנגוס בה. כל נסיון לשינוי או לשיפור נתקל מיד בשתי זרועות התמנון הענקיות של הגורמים האלה, וזה לא קל – למרות שאני חוזר שלא תמיד זה לרעה. אבל מכיוון שזו ההודעה הראשונה שלי, תרשו לי הפעם להתחיל דווקא באיזה שהוא צד חיובי של מערכת לימוד המתמטיקה (בדברים הרעים הרי עוד ידונו כאן בלי סוף...) אם יש משהו שאנו יכולים להיות גאים בו, ושעבר שינוי עצום לטובה, הוא התלמידים עצמם. והרי כשאומרים "מערכת לימוד המתמטיקה" - צריך להביא בחשבון גם את התלמידים ! אני יכול לספר לכם באופן מוכח ובדוק, שרמת הסקרנות, העניין והכמיהה למקצוע הזה, עלתה פלאים בעשור האחרון. אחוז התלמידים שרוצים ללמוד מתמטיקה בתיכונים גדול פי עשרות מונים ממה שהיה לפני עשר שנים. תלמידים רבים מבקשים היום להיבחן במתמטיקה ברמת 6 ו 7 יחידות , קבוצות שלמות נרשמות ללימודים אקדמאיים כבר בתיכון ואף לפני כן, ומרכזים מתמטיים ומדעיים קולטים מאות תלמידים שרוצים להרחיב את אופקיהם גם מחוץ לשעות הלימוד עצמם. הסקרנות והעניין במקצוע הזה לא נולדו משום מקום, ואני חושב שאפשר להיות גאים בהם גם בקנה מידה בינלאומי. אבל בד בבד עם הגידול בסקרנות וברצון, נולדו עשרות בעיות חדשות (לדוגמה : מאיפה יגיעו מורים שיספקו את הצורך ללמד טוב ולענות על הסקרנות הזו), אבל על זה כמו שאמרתי עוד נשוחח הרבה בעתיד... בינתיים שיהיה בהצלחה לכולם,
 

Imperia

New member
נפלא לשמוע חדשות חינוכיות אופטימיות

כי רוב הזמן אנחנו רק מוקפים בידיעות על איך שהולך ופוחת הדור... "הסקרנות והעניין במקצוע הזה לא נולדו משום מקום" - מאיפה אתה חושב שנולדו? מי "אשם"?
 
אניודעת מי "אשם".....

התלמידים מהעשור הקודם (עם הכישרון המולד) במתמטיקה ששיטת הלימוד אותה הם חוו לא הייתה משהו ושיפרו אותה והיום הם חלק מהגורמים ליצירת הסקרנות אצל התלמידים...... אני חושבת.....
 
אז אם כך אני בסדר......../images/Emo13.gif

רק בעשור האחרון התחילו להסתקרן בתלמידים ולרצות לדעת מה זה... אוליי זה בגלל שהיום יש את המורים מהעשור הקודם (אלה עם הכישרון המולד) שיודעים מה זה להיות תלמיד והם חלק מהגורמים ליצירת הסקרונות..... וחוץ מזה..... מממ אין חוץ מזה, אני שמחה שלפני עשור לא כולם הסתקרנו, עכשיו אני מרגישה בין החבר´ה הטובים. לי זה הביא חשק להקיא. במיוחד המורה - "יורם".
 
מתמטיקה... מספרים...

הסיכוי שאני אהיה טובה יום אחד במתמטיקה הוא בערך שווה לסיכוי שיום אחד אהיה על המאדים.
אין סיכוי
כבר כילדה ביסודי שנאתי את החוברות עם "הבעיות".. כאילו. אדם הלך למכולת וקנה 5 ק"ג תפוזים השכן שלו קנה 4 ק"ג יותר השכן השלישי קנה כמו שניהם יחד, כמה ק"ג תפוזים קנו בחנות??? (זוכרים תשאלות המעצבנות???)
הלוווווו להתעורר הם קנו 0 ק"ג תפוזים - זה בכלל היה קלמנטינות...
איך שנאתי. גם בתיכון לא הייתי בין הגדולים במתמטיקה. בשלב מסויים החלטתי שחבל על הזמן שלי בשיעור הזה ופשוט הפסקתי ללמוד את זה. מראש התייחסו אליי כאל אחת שלא מבינה גם ככה מתמטיקה. היום אחרי יותר מ 15 שנים אני יודעת... מרכיבה משקפיים כי קשה לי להבחין בין ה 0 ל 6 ל 8...... לא מצליחה לראות אם המספר סגור או פתוח...... האם השיטה יעילה??? אין לי מושג. כנראה שלא. מה אפשר לעשות???? כמו שיש מי שבוחר ללמוד ספרות 5 יחידות יש מי שבוחר את המתמטיקה ב 5 יחידות. היום בעבודתי אין לי צורך להשתמש בכל הנוסחאות והדברים שלא זכיתי ללמוד או יותר נכון לא טרחתי ללמוד. זה לא חלק מהמקצוע שלי. ואם כבר כן מתעסקים בזה אז יש היום המון תכנות מחשב שעושות את "החישבונים האלו" בשבילי...(אותם אלו שמתמטיקה זה אחד מהגנים שלהם בטח בנו את התכנה). זהו, זה מה שהיה לי על מתמטיקה......
 
אוקיי אז ככה

אני סיימתי י"א 4 יח´ל. אני מודה אני לא גאון במתמטיקה ובכלל. אבל אני מסתדר. המורה שלנו שמלמדת אותי מכיתב ט´ מלמדת חומר שמתקדם בהרבה מרמת הבגרויות ואת זה אפשר היה לראות לפי ספרי הבגרויות שפתרנו בקלות. לעומת זאת המבחנים שלה קשים מאוד (אני לא רוצה להגיד שהם היו ברמה של 5 יח"ל אבל רוב הכיתה לא מצליחה בהם). מצד אחד שזה טוב שמלמדים רמה יותר גבוהה מהבגרות שכן יהיה יותר קל בבחינה עצמה. אבל מה זה יעזור לי אם המגן שלי יהיה נמוך. ככה יוצא שגם אם בבגרות אקבל 90 פלוס המגן יהרוס לי הכל כי אני מתקשה בחומר של המורה. אז לפי דעתי המורות צריכות ללמד חומר ברמת הבגרות ואפילו שיהיה יותר גבוה, אבל צריך להציב גבול מסויים.
 
למעלה